Lausuntopyyntö talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2020-2029
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosille 2020–2029
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapalvelulle toimialan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman lausuntoversiosta vuosille 2020–2029 ja ehdotuksesta vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2020-2022:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää kaupunkistrategian 2017–2021 linjausta turvallisista ja terveellisistä oppimisympäristöistä ja kiinteistöstrategian suunnitelmaa sisäilmaongelmista kärsivien koulujen, päiväkotien ja leikkipuistojen rakennusten korjaamisesta tai korvaamisesta uusilla rakennuksilla kauan odotettuna ja välttämättömänä linjauksena, jonka toteuttamiseen on varauduttu lisäämällä varoja talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2020–2029.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kannalta 10-vuotisessa talonrakennushankkeiden investointitarkastelussa on tärkeää, että varmistetaan toimintaa, varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmaa tukevat sekä oikea-aikaiset lakisääteiset varhaiskasvatuksen tilapaikat, lähikouluperiaatteen mukaiset perusopetuksen oppilaspaikat, koulutustakuun toteutuminen sekä terveellinen ja turvallinen oppimisen ympäristö. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo mainittujen osa-alueiden olevan tärkeydeltään samanarvoisia.
Kaupungin sisäisen tilanhankintaohjeen (15.4.2015) työnjaon mukaisesti kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmaisee tilatarpeensa ja kaupunkiympäristön toimiala vastaa tilojen toteutuksesta sekä niiden kunnossa- että ylläpidosta. Hankkeiden tilasuunnittelu edellyttää nopeaa ja oikea-aikaista yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Henkilöresursseiden riittävyys hankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa tulee varmistaa molemmilla toimialoilla. Kaupunkiympäristön toimialan tulee toteutuksessa ja kunnossapidossa varmistaa oppimisen tilojen turvallinen ja terveellinen käyttö sekä perusparannushankkeiden ajoittamisessa että niiden toteutuksen aikana. Kasvaneeseen hankemäärään ja uusiin hankemalleihin tulee varautua budjetoinnissa, ettei lisävuokravaikutukset kuluta opetukseen varattua määrärahaa. Hankkeiden vuokratiedot tulee ilmoittaa toimialalle riittävän aikaisin. Palvelutilojen investointihankkeissa tulee huomioida kaupunkistrategian tavoitteiden lisäksi tilojen oikea-aikaisuus ja rakennushankkeiden pitkäaikainen vaikuttavuus palveluihin. Turvallisuus ja terveellisyys, energiatehokkuus, ylläpitokustannusten ja tilankäytön tehostaminen sekä palvelujen kokonaiskustannusten vähentäminen ovat kriteerejä hankkeiden priorisoinnissa.
Vuoden 2020 talousarvioehdotuksen raami laatimisohjeen mukaisesti toimialat ovat laatineet maaliskuussa 2019 talonrakentamisohjelmaesityksen vuosille 2020-2029, jossa on arvioitu tilojen riittävyys toimialalla olevan viimeisimmän tiedon sekä kiinteistöstrategian mukaisesti. Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa lausunnon kaupunkiympäristön toimialalle laatimastaan rakentamisohjelmaesityksestä vuosille 2020–2029, joka on kaupunkiympäristön toimialalla sopeutettu kaupunginhallituksen 6.5.2019 hyväksymään talousarvioraamiin vuoden 2020 osalta. Talousarviovuoden jälkeisinä vuosina rakentamisohjelmaluonnos ylittää ko. vuodelle osoitetun raamin. Kaupunkiympäristön toimiala ja kaupunginkanslia joutuvat neuvottelemaan raamin kasvattamisesta talousarviovalmistelun edetessä.
Kaupunkiympäristön toimialan laatimassa talonrakentamisohjelman luonnosversiossa vuosiksi 2020–2029 on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla yhteensä 117 hanketta, joista uudis- ja lisärakennushankkeita on 53 ja korjaushankkeita on 50. Talonrakentamisohjelmaan ei ole sisällytetty 14:ta kasvatuksen ja koulutuksen maaliskuussa esittämää hanketta.
Huonokuntoisten ja sisäilmaongelmaisten kiinteistöjen korvaaminen uudisrakennuksilla lisää hankkeiden rakennuskustannuksia. Kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa.
Koulu- ja oppilaitosrakentamisen sekä päiväkotirakentamisen tarve ja tavoitteet:
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulee huolehtia siitä, että se voi tarjota tarpeelliset ja tarkoituksenmukaiset tilat suomen- ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukio- ja aikuiskoulutuksen sekä vapaan sivistystyön asiakkaille. Toimiala huolehtii osaltaan myös koulutus- ja nuorisotakuun toteutumisesta Helsingissä. Ammatillisen peruskoulutuksen osalta edellytetään, että koulutuksen järjestäjällä tulee olla taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset käynnistää ja toteuttaa koulutus laadukkaasti tarkoituksenmukaisissa tiloissa ja tarvittavilla laitteilla.
Tavoitteena on huolehtia strategiaohjelman mukaisesti koulutustarpeen edellyttämällä tavalla ja valtakunnallisten laatutavoitteiden pohjalta määrällisesti tarkoituksenmukaisista tiloista eri alueilla pääkaupunkiseudun työelämätarpeet huomioiden. Koulutuspalvelut järjestetään kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta noudattaen. Edistetään terveyttä, hyvinvointia, osallisuutta ja vuorovaikutusmahdollisuuksia sekä ehkäistään syrjäytymistä ja alueellista eriarvoisuutta.
Uusi varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma sekä oppimisen digitalisaation mahdollistavat uudenlaisen ja tilatehokkaamman palvelurakennuksen sekä ympäristön tilojen käytön. Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja. Ruokasali-, aula- ja käytävätiloja ei lähtökohtaisesti käytetä oppimisen tiloina. Toteutettavat muuntojoustavat opetustilat tehostavat tilankäyttöä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että tilatehokkuuden parantaminen asiakaspaikkoja lisäämällä ei saa kasvattaa ryhmäkokoja.
Tilojen yhteiskäytöllä tehostetaan toimialan tilankäyttöä ja varmistetaan, että kaikki kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilat ovat tehokkaassa käytössä. Uusilla ja kasvavan oppilasmäärän alueilla huolehditaan palvelujen oikea-aikaisesta toteutuksesta. Ylimääräisistä tiloista luovutaan alueilla, joissa oppilasmäärä laskee pysyvästi. Perusparannusten yhteydessä tarvittavien väistötilojen käyttö ja kustannukset optimoidaan käyttämällä niitä useiden lähekkäin sijaitsevien hankkeiden väistötiloina peräkkäin.
Rakentamisohjelmassa olevien hankkeiden lisäksi toimialalla toteutetaan vuosittain lukuisia pieniä toiminnallisia muutoshankkeita. Lisäksi kaupunkistrategiassa on mainittu kohdennettuja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimenpiteitä, joilla on vaikutusta tilainvestointeihin.
Hankkeet suunnitellaan ja toteutetaan läpinäkyvästi ja osallistaen.
Asiakasmäärien kasvu:
Kasvatuksen ja koulutuksen asiakkaita ovat kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten oppilaat ja opiskelijat sekä vapaan sivistystyön opiskelijat. Laskentapäivänä syyskuussa 2018 oli päivähoidossa 26 516 lasta, peruskouluissa vuosiluokilla 1-9 oli 42 530 oppilasta ja kaupungin lukioissa 8 580 opiskelijaa. Stadin ammattiopiston opiskelijamäärä oli 12 265 ja työväenopistojen asiakasmäärä oli 102 583.
Yllä mainittujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi rakentamisohjelmakauden 2020–2029 aikana. Päivähoitoon tulevien lasten määrän arvioidaan ennusteen mukaan kasvavan vuodesta 2020 vuoteen 2029 mennessä kaikkiaan 2 959 lapsella, peruskoulujen oppilaiden määrän oletetaan kasvavan 4 683 oppilaalla ja lukion opiskelijamäärän kasvu on 2030 opiskelijaa. Ennusteen luvut poikkeavat talousarvion luvuista, jossa on käytetty vuosikeskiarvoja.
Tilankäytön arviointi
Palvelujen järjestämiseen ja toimialan tilatarpeeseen vuosina 2020-2029 vaikuttavat kaupunkistartegiaan kirjatut tavoitteet. Toiminnan muutoksella, jossa koko kaupunki on oppimisen ympäristö on vaikutus tilankäytön tehostumiseen.
Vuosittaisen palveluverkkotarkastelun avulla arvioidaan ja tehostetaan toimialan tilankäyttöä. Koulun ja päiväkodin yhteishankkeissa voidaan yhteisillä keittiö-, ruokasali-, liikunta- ja hallinnon tiloilla tehostaa tilankäyttöä. Sekä ammatillisen koulutuksen reformi että opetuksen keskittäminen tulevaisuudessa Roihupellon kampukselle tulevat tehostamaan ammatillisen koulutuksen tilankäyttöä merkittävästi. Vapaa sivistystyö on keskittänyt toimintaansa toimialan tiloissa, millä saavutetaan säästöä valvonta- ja siivouskuluissa.
Uusien ja perusparannettavien oppimisympäristöjen tilamitoitusta, suunnittelua ja tilan käyttöä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa sekä toisen asteen koulutuksessa ohjaavat ympäristökeskuksen ja opetushallituksen ohjeet ja suositukset, , varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmat, digitalisaatio, ammatillisen reformin tuomat muutokset tilatarpeeseen sekä kaupunkistrartegian linjaukset. Palvelutilojen suunnittelussa noudatetaan ympäristökeskuksen ohjeita, päiväkodin käsikirjaa sekä koulu- ja oppilaitosten tilasuunnitteluohjeita.
Tilankäyttöohjelman mukaan suunnitelmakaudella 2020–2029 tilankäyttö tehostuu varhaiskasvatusta lukuun ottamatta. Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostamisen, syksystä 2018 käynnistyneen viisivuotiaiden neljän tunnin maksuttoman varhaiskasvatuksen sekä Helsingissä kotihoidon tuen poistumisen vuoksi toimiala on varmistanut riittävät varhaiskasvatuksen palvelut lisäämällä palvelutiloja. Osallistumisaste varhaiskasvatuksessa on kuitenkin osalla alueita kasvanut arvioitua vähemmän, mikä tullaan huomioimaan palveluverkkotarkastelussa.
Tarkastelun kattavuuden tarkentamiseksi tilankäyttötaulukoiden tarkastelualueita on 2018 lisätty, jolloin kaikilta alueilta ei ole käytettävissä aikaisempien vuosien vastaavia vertailulukuja.
Taulukko on laadittu toimialan maaliskuussa esittämän ehdotuksen pohjalta.
Varhaiskasvatuksen (suomen- ja ruotsinkielinen) huoneistoneliömäärän asiakasta kohden (htm²/opp.) arvioidaan kasvavan vuoden 2019 tasosta 9,65 htm² tasoon 10,84 vuoteen 2024 mennessä. Perusopetuksen (suomen- ja ruotsinkielinen) tehokkuusluku tehostuu vuoden 2019 tasosta 11,86 tasoon 11,39 vuoteen 2024 mennessä. Lukioiden (suomen- ja ruotsinkielinen) tehokkuusluku tehostuu vuoden 2019 tasosta 9,33 tasoon 9,0 vuoteen 2024 mennessä ja ammatillisen opetuksen vuoden 2019 tasosta 15,59 tasoon 14,15 huoneistoneliötä opiskelijaa kohti vuoteen 2029 mennessä.
Tilankäytön tehostamisen seurauksena kiinteistöjen ilmanvaihdon ja muiden teknisten järjestelmien sekä saniteetti- ja ruokahuollon tilojen lisääntynyt tarve aiheuttaa erikokoisia perusparannus- ja korjaustarpeita, jotka toteutuessaan nostavat osaltaan toimialan vuokrakustannuksia suunnitelmakaudella 2020–2029.
Tilankäytön tehostamiseen toimialalla vaikuttaa:
Lapsi-, oppilas- ja opiskelijamäärän kasvu on lisännyt tilantarvetta. Rakennusten huonokuntoisuus ja riittämätön ilmanvaihto vaikeuttavat olemassa olevien tilojen nykyistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Helsingissä suuri suojeltujen ja teknisesti vaikeasti muutettavien rakennusten määrä vaikeuttaa tilojen käyttöä tehokkaasti, joustavasti sekä pedagogisesti parhaalla mahdollisella tavalla.
Tilankäyttöä tehostetaan toimialalla seuraavasti:
Toimiajan vuosittaisella palveluverkkotarkastelulla, toimialan ja kaupunkiympäristön toimialan yhteisillä tilaverkkotarkastelulla kartoitetaan toimialan tilantarvetta. Uusia toimintoja sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan kaupungin omistamiin olemassa oleviin tiloihin. Tarpeettomista tiloista luovutaan alueilla, joissa asiakasmäärä laskee muutoin kuin tilapäisesti. Tilojen yhteiskäyttöä toimialalla ja kaupungin muiden toimijoiden kesken lisätään. Muiden toimialojen/toimijoiden toiminnan sijoittuminen koulurakennuksiin tuottaa säästöä koko kaupungin mittakaavassa. Uudet varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmat sekä digitalisaatio mahdollistavat tehokkaamman tilankäytön.
Rakennuskannan huonon kunnon vuoksi lisääntyviin sisäilmalähtöisiin ja muihin perusparannuksiin pyritään löytämään väistötilaketjuja olemassa olevista rakennuksista sekä järjestelemään perusparannushankkeiden ketjutusta siten, että viipalerakennuksia voidaan käyttää useiden lähekkäin sijaitsevien rakennushankkeiden väistötiloina peräkkäin.
Kasvava yläasteikäisten oppilaiden määrä näkyy myös osassa sopimuskouluja lisääntyvänä tila- ja peruskorjaustarpeena, joka tulee ratkaista oikea-aikaisesti.
Laajennettu omavalvonnan ja maksuttoman käytön mahdollisuus toimialan tiloissa lisäävät tilojen asukaskäyttöä. Lisäksi työväenopistojen ja taiteen perusopetuksen sijoittumista toimialan tiloihin lisätään ja keskitetään.
Kaupunkiympäristön talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksen 2020–2029 kommentointi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on maaliskuussa 2019 vastannut kaupunkiympäristön hallintokunnille esittämään tiedusteluun koskien investointiehdotusta vuosille 2020–2029. Toimialan esitys rakentamisohjelmaksi vuosiksi 2020-2029 on laadittu yhteistyössä palvelukokonaisuuksien kanssa ja esitelty toimialan sisäilmatyöryhmälle.
Kaupunkiympäristötoimialan Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapalvelun 6.5.2019 päivätty kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnos (liite 2) ja esitys vuokra- ja osakehankkeiden toteuttamiseksi vuosiksi 2020–2029 (liite 3) vastaa pääosin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan näkemystä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta haluaa kuitenkin kiinnittää kaupunkiympäristön toimialan huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin:
Kaavoituksessa on huomioitava kasvatuksen ja koulutuksen tilatarpeet, että kasvavalle asiakasmäärälle saadaan toteutettua oikea-aikaisesti tarvittavat palvelut. Palveluille tulee varata riittävät pihat tai ulkoilualueet sekä sisäliikuntamahdollisuudet, jotka toimivat myös asukaskäytössä. Kulunvalvonnan ja lukituksen kustannukset tulee myös huomioida ohjelmassa.
Lausuntoversiossa on merkittäviä hankkeita esitetty toteutettavaksi vuokra- ja osakehankkeina tai niitä ei ole sisällytetty lausunnolla olevaan rakentamisohjelmaan. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala painottaa, että toteuttaakseen toimialalle osoitetut lakisääteiset palvelut, tulee hankkeiden toteutua toimialan esittämissä aikatauluissa. Lisäksi rahoitus- ja toteutusmuotoa valittaessa tulee huomioida toimialalle hankkeesta aiheutuva vuokravaikutus.
Erityisesti Stadin aikuis- ja ammattiopiston Myllypuron ja Roihupellon kampusten valmistuminen toimialan esittämissä aikatauluissa on tärkeää kaupunkistrategian, asianmukaisten palvelutilojen ja Vallilan kampuksen tilojen huonokuntoisuuden vuoksi.
Kottby grundskolanin toteutus toimialan esittämässä aikataulussa tulee huolehtia ruotsinkielisen palveluverkkotarkastelun etenemiseksi.
Lausuntoversion hankehintojen korottaminen 50 rakennushankkeessa aiheuttaa toimialalle merkittävän vuokrankorotuksen. Toteutuva vuokra ei saa ylittää hankepäätöksen vuokraa. Budjetointia varten tarvitaan oikean suuruinen arvio hankkeiden vuokravaikutuksista. Osa hankkeiden suunnittelua on pysäytetty kustannussyistä, mikä tulee myöhästyttämään hankkeiden valmistumista, osassa tänä vuonna valmistuvia hankkeita on enimmäishintaa korotettu rakentamisen aikana. Kaikki muutokset vuokrissa tulee ilmoittaa toimialalle oikea-aikaisesti talousarvioesityksen laatimisaikatauluun nähden.
Rakennussuojelusta johtuvat rakentamisen lisäkustannukset tulisi kuulua kiinteistön omistajalle, lisävuokravaikutukset eivät saa kuluttaa opetukseen varattua määrärahaa.
Toteutuakseen aikataulussa akuutit lisätila- ja väistötilatarpeet vaativat suunnittelussa ja toteutuksessa sujuvaa kaupungin sisäistä yhteistyötä.
Suunnitteluvaiheessa tulee huomioida uusien hankemuotojen henkilöresurssien riittävyys ja oikea-aikainen päätöksenteko.
Varmistetaan kaupunkistrategiaan kirjattujen rakennushankkeiden, Myllypuron rakennusalan osaamiskeskittymän ja Urhea-kampuksen Mäkelänrinteen lukion laajennuksen toteutuminen aikataulussa.
Ohjelmaluonnos poikkeaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan maaliskuun luonnoksesta palvelujen osalta mm. seuraavasti:
Varhaiskasvatuksen hankkeet:
Lasten päiväkoti Kalevan ja päiväkoti Kaisaniemen korvaavien tilojen hankkeita ei ole ei ole huomioitu luonnosversiossa.
Malmin lentokentän alueen koulu- päiväkotia eikä päiväkoti Yliskylänlahden hankkeita ole sisällytetty rakentamisohjelmaan.
Lasten päiväkoti Elkan, päiväkoti Malminkartanon, lasten päiväkoti Sompasaaren, korttelitalo Melkinlaiturin, päiväkoti Isoniityn, Merilahden peruskoulun ja päiväkodin ja päiväkoti Tahvonlahden hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Suutarila-Siltamäki-alueen tilahankkeiden toteutusmuoto on vielä avoin.
Perusopetuksen hankkeet:
Haagan peruskoulun laajennusta, Itäkeskuksen perusparannusta/uudisrakennusta, Mellunmäen koulujen yhdistymistä, Vuoniityn koulun perusparannusta ei ole huomioitu lausuntoversiossa.
Drumsö lågstadien laajennusta eikä Kottby grundskolanin hanketta ole sisällytetty talonrakennusohjelmaan. Molemmat ovat tärkeitä hankkeita ruotsinkielisen palveluverkon kehittämisessä.
Arabian peruskoulun, Ressun peruskoulun, Vallilan ala-asteen, Munkkivuoren ala-asteen, Metsolan ala-asteen, Hietakummun ala-asteen, Laajasalon peruskoulun Koulutanhuan ja Holmanpolun toimipisteiden, Kulosaaren ala-asteen laajennustarpeita/lisätiloja eikä Vuosaaren uutta koulua, Malmin lentokentän alueen koulun hankkeita ei ole sisällytetty rakentamisohjelmaan.
Suutarila-Siltamäki-alueen tilahankkeiden toteutusmuoto on vielä avoin.
Vartiokylän ala-asteen perusparannuksen sijaan kasvatuksen ja koulutuksen toimiala esittää korvaavaa rakennusta.
Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien laajennuksen on huomioitu luonnoksessa. Toimiala on pyytänyt kaupunkiympäristön toimialaa selvittämään uudisrakennuksen mahdollisuutta Kannelmäkeen.
Hermanninrannan koulun, Kalasataman korttelitalon, korttelitalo Melkinlaiturin, Merilahden peruskoulun ja päiväkodin, Myllypuron peruskoulun, Oulunkylän ala-asteen, Aleksis Kiven peruskoulun, Hoplaxskolan Lokkalantien, Kallion ala-asteen, Kruunuhaan yläasteen, Malmin peruskoulun, Maunulan ala-asteen, Mustakiven korttelitalon, Pohjois-Haagan ala-asteen, Puistolan peruskoulun Koudantien, Ressun peruskoulun, Tahvonlahden ala-asteen, Taivallahden peruskoulun ja Yhtenäiskoulun hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Toimiala on huolissaan Yhtenäiskoulun aikataulun myöhentämisestä.
Lukio-, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön hankkeet:
Työväenopiston Helsinginkadun perusparannusta ei ole huomioitu lausuntoversiossa.
Luonnontiedelukion korvaavien tilojen hankemuoto on vielä avoin.
Kallion lukion ja Kuvataidelukion aineluokkien ja Mäkelänrinteen laajennuksen hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Vuokra- ja osakehankkeena toteutettavaksi ehdotettu Stadin ammattiopiston Myllypuron kampuksen toteutusmuoto on vielä avoin.
Stadin ammattiopiston Roihupellon kampus on sijoitettu sekä vuokra- ja osakehankkeisiin. Tällä hetkellä selvitetään mahdollisuutta toteuttaa hanke kaupungin investointina siten, ettei se vaikuta muiden hankkeiden etenemiseen. Toimiala painottaa hankkeen tärkeyttä ja pitää aikataulua erittäin kiireellisenä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeet, jotka lausuntoversiosta on poistettu tai joita on muutettu verrattuna kasvatuksen ja koulutuksen toimialan maaliskuussa tekemään esitykseen, on olennaisen tärkeää toteuttaa suunnitelmakaudella. Tämä on välttämätöntä, jotta toimiala kykenee tarjoamaan lakisääteiset palvelut. Kasvatus- ja koulutuslautakunta edellyttää niiden ottamista talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää, että talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman toteutumista seurattaisiin nykyistä tarkemmin, jotta hankkeiden lykkääminen ei vaarantaisi palvelujen saatavuutta ja korjausvelan kertyminen saataisiin pysäytetyksi.
Sisäilmatyöryhmän kommentit:
Sisäilmatyöryhmä on huolissaan sisäilmaongelmaisten tilojen kuntoon saamisesta riittävän nopeasti. Käynnissä oleva selvitys leikkipuistojen teknisestä kunnosta valmistuu syksyn aikana. Yksittäisistä hankkeista tulee huomioida Mäkipellontien, Suutarinkylän peruskoulun Vaskiniityn toimipisteen, Puistolanraitin molempien rakennusten sekä Snellmanin ala-asteen korjausten aikataulut. Lisäksi sopimuskoulujen perusparannustarpeet on huomioitava kaupunkitasolla.
Käsittely
Asian aikana oli kuultavana Carola Harju.
Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Lisätään kohdan (35) alkuun:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä tilahankkeiden toteutusmuodon tulee olla oletusarvoisesti tilojen rakentaminen kaupungin omistukseen."
Kannattaja: Petra Malin
Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Poistetaan kohdassa (10) virke:
"Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja ja käyttämällä ruokasali-, aula-, käytävä- sekä muita tiloja oppimisen tiloina."
Korvataan se seuraavasti:
"Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja. Ruokasali-, aula- ja käytävätiloja ei lähtökohtaisesti käytetä oppimisen tiloina."
Kannattaja: Petra Malin
Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Lisätään kohdan (23) loppuun:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että perusopetuksen (suomen- ja ruotsinkielinen), lukioiden (suomen-ja ruotsinkielinen) ja ammatillisen opetuksen huoneistoneliömäärä asiakasta kohden voi tehostua tapauksissa, joissa siitä ei aiheudu haittaa oppimisen näkökulmasta eikä se kasvata ryhmäkokoja."
Kannattaja: Petra Malin
Vastaehdotus:
Vesa Korkkula: Poistetaan kohdasta (10) virke:
"Tilatehokkuutta parannetaan myös asiakaspaikkoja lisäämällä."
Kirjataan sen tilalle:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että tilatehokkuuden parantaminen asiakaspaikkoja lisäämällä ei saa kasvattaa ryhmäkokoja."
Kannattaja: Petra Malin
Vastaehdotus:
Pia Pakarinen: Uusi kappale kappaleen 65 perään:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeet, jotka lausuntoversiosta on poistettu tai joita on muutettu verrattuna kasvatuksen ja koulutuksen toimialan maaliskuussa tekemään esitykseen, on olennaisen tärkeää toteuttaa suunnitelmakaudella. Tämä on välttämätöntä, jotta toimiala kykenee tarjoamaan lakisääteiset palvelut. Kasvatus- ja koulutuslautakunta edellyttää niiden ottamista talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää, että talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman toteutumista seurattaisiin nykyistä tarkemmin, jotta hankkeiden lykkääminen ei vaarantaisi palvelujen saatavuutta ja korjausvelan kertyminen saataisiin pysäytetyksi".
Kannattaja: Petra Malin
Pia Pakarisen vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään kohdan (35) alkuun: "Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä tilahankkeiden toteutusmuodon tulee olla oletusarvoisesti tilojen rakentaminen kaupungin omistukseen."
Jaa-äänet: 6
Tarik Ahsanullah, Ted Apter, Martina Harms-Aalto, Pia Kopra, Dani Niskanen, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 4
Ville Jalovaara, Vesa Korkkula, Petra Malin, Ozan Yanar
Tyhjä: 2
Fatim Diarra, Abdirahim Husu Hussein
Poissa: 1
Emma Kari
Äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Vesa Korkkulan vastaehdotuksen äänin 6-4. Tyhjää äänesti 2. Poissa 1.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan kohdassa (10) virke:
"Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja ja käyttämällä ruokasali-, aula-, käytävä- sekä muita tiloja oppimisen tiloina." Korvataan se seuraavasti:
"Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja. Ruokasali-, aula- ja käytävätiloja ei lähtökohtaisesti käytetä oppimisen tiloina."
Jaa-äänet: 5
Tarik Ahsanullah, Ted Apter, Martina Harms-Aalto, Dani Niskanen, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 6
Fatim Diarra, Abdirahim Husu Hussein, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Petra Malin, Ozan Yanar
Tyhjä: 1
Ville Jalovaara
Poissa: 1
Emma Kari
Äänestyksessä Vesa Korkkulan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6-5. Tyhjää äänesti 1. Poissa 1.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään kohdan (23) loppuun:
"Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että perusopetuksen (suomen- ja ruotsinkielinen), lukioiden (suomen-ja ruotsinkielinen) ja ammatillisen opetuksen huoneistoneliömäärä asiakasta kohden voi tehostua tapauksissa, joissa siitä ei aiheudu haittaa oppimisen näkökulmasta eikä se kasvata ryhmäkokoja."
Jaa-äänet: 5
Tarik Ahsanullah, Ted Apter, Martina Harms-Aalto, Dani Niskanen, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 3
Vesa Korkkula, Petra Malin, Ozan Yanar
Tyhjä: 4
Fatim Diarra, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Pia Kopra
Poissa: 1
Emma Kari
Äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Vesa Korkkulan vastaehdotuksen äänin 5-3. Tyhjää äänesti 4. Poissa 1.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan kohdasta (10) virke: "Tilatehokkuutta parannetaan myös asiakaspaikkoja lisäämällä." Kirjataan sen tilalle: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että tilatehokkuuden parantaminen asiakaspaikkoja lisäämällä ei saa kasvattaa ryhmäkokoja."
Jaa-äänet: 3
Ted Apter, Dani Niskanen, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 4
Abdirahim Husu Hussein, Vesa Korkkula, Petra Malin, Ozan Yanar
Tyhjä: 5
Tarik Ahsanullah, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Ville Jalovaara, Pia Kopra
Poissa: 1
Emma Kari
Äänestyksessä Vesa Korkkulan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 4-3. Tyhjää äänesti 5. Poissa 1.
Äänestys 1
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Lisätään kohdan (35) alkuun: "Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä tilahankkeiden toteutusmuodon tulee olla oletusarvoisesti tilojen rakentaminen kaupungin omistukseen."
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Ahsanullah, Tarik | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ei valtuustoryhmää |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Hussein, Abdirahim Husu | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 2 | 0 | 1 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 1 | 1 |
Äänestys 2
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Poistetaan kohdassa (10) virke: "Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja ja käyttämällä ruokasali-, aula-, käytävä- sekä muita tiloja oppimisen tiloina." Korvataan se seuraavasti: "Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja. Ruokasali-, aula- ja käytävätiloja ei lähtökohtaisesti käytetä oppimisen tiloina."
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Ahsanullah, Tarik | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ei valtuustoryhmää |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Hussein, Abdirahim Husu | Ei valtuustoryhmää |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 2 | 1 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 1 |
Äänestys 3
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Lisätään kohdan (23) loppuun: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että perusopetuksen (suomen- ja ruotsinkielinen), lukioiden (suomen-ja ruotsinkielinen) ja ammatillisen opetuksen huoneistoneliömäärä asiakasta kohden voi tehostua tapauksissa, joissa siitä ei aiheudu haittaa oppimisen näkökulmasta eikä se kasvata ryhmäkokoja."
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Ahsanullah, Tarik | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ei valtuustoryhmää |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Hussein, Abdirahim Husu | Ei valtuustoryhmää |
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 2 | 0 | 1 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 1 | 1 |
Äänestys 4
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Poistetaan kohdasta (10) virke: "Tilatehokkuutta parannetaan myös asiakaspaikkoja lisäämällä." Kirjataan sen tilalle: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että tilatehokkuuden parantaminen asiakaspaikkoja lisäämällä ei saa kasvattaa ryhmäkokoja."
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Hussein, Abdirahim Husu | Ei valtuustoryhmää |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Ahsanullah, Tarik | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ei valtuustoryhmää |
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 1 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 1 | 1 | 1 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 1 | 1 |
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapalvelulle toimialan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman lausuntoversiosta vuosille 2020–2029 ja ehdotuksesta vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2020-2022:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää kaupunkistrategian 2017–2021 linjausta turvallisista ja terveellisistä oppimisympäristöistä ja kiinteistöstrategian suunnitelmaa sisäilmaongelmista kärsivien koulujen, päiväkotien ja leikkipuistojen rakennusten korjaamisesta tai korvaamisesta uusilla rakennuksilla kauan odotettuna ja välttämättömänä linjauksena, jonka toteuttamiseen on varauduttu lisäämällä varoja talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2020–2029.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kannalta 10-vuotisessa talonrakennushankkeiden investointitarkastelussa on tärkeää, että varmistetaan toimintaa, varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmaa tukevat sekä oikea-aikaiset lakisääteiset varhaiskasvatuksen tilapaikat, lähikouluperiaatteen mukaiset perusopetuksen oppilaspaikat, koulutustakuun toteutuminen sekä terveellinen ja turvallinen oppimisen ympäristö. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo mainittujen osa-alueiden olevan tärkeydeltään samanarvoisia.
Kaupungin sisäisen tilanhankintaohjeen (15.4.2015) työnjaon mukaisesti kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmaisee tilatarpeensa ja kaupunkiympäristön toimiala vastaa tilojen toteutuksesta sekä niiden kunnossa- että ylläpidosta. Hankkeiden tilasuunnittelu edellyttää nopeaa ja oikea-aikaista yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Henkilöresursseiden riittävyys hankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa tulee varmistaa molemmilla toimialoilla. Kaupunkiympäristön toimialan tulee toteutuksessa ja kunnossapidossa varmistaa oppimisen tilojen turvallinen ja terveellinen käyttö sekä perusparannushankkeiden ajoittamisessa että niiden toteutuksen aikana. Kasvaneeseen hankemäärään ja uusiin hankemalleihin tulee varautua budjetoinnissa, ettei lisävuokravaikutukset kuluta opetukseen varattua määrärahaa. Hankkeiden vuokratiedot tulee ilmoittaa toimialalle riittävän aikaisin. Palvelutilojen investointihankkeissa tulee huomioida kaupunkistrategian tavoitteiden lisäksi tilojen oikea-aikaisuus ja rakennushankkeiden pitkäaikainen vaikuttavuus palveluihin. Turvallisuus ja terveellisyys, energiatehokkuus, ylläpitokustannusten ja tilankäytön tehostaminen sekä palvelujen kokonaiskustannusten vähentäminen ovat kriteerejä hankkeiden priorisoinnissa.
Vuoden 2020 talousarvioehdotuksen raami laatimisohjeen mukaisesti toimialat ovat laatineet maaliskuussa 2019 talonrakentamisohjelmaesityksen vuosille 2020-2029, jossa on arvioitu tilojen riittävyys toimialalla olevan viimeisimmän tiedon sekä kiinteistöstrategian mukaisesti. Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa lausunnon kaupunkiympäristön toimialalle laatimastaan rakentamisohjelmaesityksestä vuosille 2020–2029, joka on kaupunkiympäristön toimialalla sopeutettu kaupunginhallituksen 6.5.2019 hyväksymään talousarvioraamiin vuoden 2020 osalta. Talousarviovuoden jälkeisinä vuosina rakentamisohjelmaluonnos ylittää ko. vuodelle osoitetun raamin. Kaupunkiympäristön toimiala ja kaupunginkanslia joutuvat neuvottelemaan raamin kasvattamisesta talousarviovalmistelun edetessä.
Kaupunkiympäristön toimialan laatimassa talonrakentamisohjelman luonnosversiossa vuosiksi 2020–2029 on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla yhteensä 117 hanketta, joista uudis- ja lisärakennushankkeita on 53 ja korjaushankkeita on 50. Talonrakentamisohjelmaan ei ole sisällytetty 14:ta kasvatuksen ja koulutuksen maaliskuussa esittämää hanketta.
Huonokuntoisten ja sisäilmaongelmaisten kiinteistöjen korvaaminen uudisrakennuksilla lisää hankkeiden rakennuskustannuksia. Kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa.
Koulu- ja oppilaitosrakentamisen sekä päiväkotirakentamisen tarve ja tavoitteet:
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulee huolehtia siitä, että se voi tarjota tarpeelliset ja tarkoituksenmukaiset tilat suomen- ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukio- ja aikuiskoulutuksen sekä vapaan sivistystyön asiakkaille. Toimiala huolehtii osaltaan myös koulutus- ja nuorisotakuun toteutumisesta Helsingissä. Ammatillisen peruskoulutuksen osalta edellytetään, että koulutuksen järjestäjällä tulee olla taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset käynnistää ja toteuttaa koulutus laadukkaasti tarkoituksenmukaisissa tiloissa ja tarvittavilla laitteilla.
Tavoitteena on huolehtia strategiaohjelman mukaisesti koulutustarpeen edellyttämällä tavalla ja valtakunnallisten laatutavoitteiden pohjalta määrällisesti tarkoituksenmukaisista tiloista eri alueilla pääkaupunkiseudun työelämätarpeet huomioiden. Koulutuspalvelut järjestetään kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta noudattaen. Edistetään terveyttä, hyvinvointia, osallisuutta ja vuorovaikutusmahdollisuuksia sekä ehkäistään syrjäytymistä ja alueellista eriarvoisuutta.
Uusi varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma sekä oppimisen digitalisaation mahdollistavat uudenlaisen ja tilatehokkaamman palvelurakennuksen sekä ympäristön tilojen käytön. Tilankäyttöä tehostetaan suunnittelemalla joustavia ja muunneltavia tiloja ja käyttämällä ruokasali-, aula-, käytävä- sekä muita tiloja oppimisen tiloina. Toteutettavat muuntojoustavat opetustilat tehostavat tilankäyttöä. Tilatehokkuutta parannetaan myös asiakaspaikkoja lisäämällä.
Tilojen yhteiskäytöllä tehostetaan toimialan tilankäyttöä ja varmistetaan, että kaikki kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilat ovat tehokkaassa käytössä. Uusilla ja kasvavan oppilasmäärän alueilla huolehditaan palvelujen oikea-aikaisesta toteutuksesta. Ylimääräisistä tiloista luovutaan alueilla, joissa oppilasmäärä laskee pysyvästi. Perusparannusten yhteydessä tarvittavien väistötilojen käyttö ja kustannukset optimoidaan käyttämällä niitä useiden lähekkäin sijaitsevien hankkeiden väistötiloina peräkkäin.
Rakentamisohjelmassa olevien hankkeiden lisäksi toimialalla toteutetaan vuosittain lukuisia pieniä toiminnallisia muutoshankkeita. Lisäksi kaupunkistrategiassa on mainittu kohdennettuja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimenpiteitä, joilla on vaikutusta tilainvestointeihin.
Hankkeet suunnitellaan ja toteutetaan läpinäkyvästi ja osallistaen.
Asiakasmäärien kasvu:
Kasvatuksen ja koulutuksen asiakkaita ovat kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten oppilaat ja opiskelijat sekä vapaan sivistystyön opiskelijat. Laskentapäivänä syyskuussa 2018 oli päivähoidossa 26 516 lasta, peruskouluissa vuosiluokilla 1-9 oli 42 530 oppilasta ja kaupungin lukioissa 8 580 opiskelijaa. Stadin ammattiopiston opiskelijamäärä oli 12 265 ja työväenopistojen asiakasmäärä oli 102 583.
Yllä mainittujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi rakentamisohjelmakauden 2020–2029 aikana. Päivähoitoon tulevien lasten määrän arvioidaan ennusteen mukaan kasvavan vuodesta 2020 vuoteen 2029 mennessä kaikkiaan 2 959 lapsella, peruskoulujen oppilaiden määrän oletetaan kasvavan 4 683 oppilaalla ja lukion opiskelijamäärän kasvu on 2030 opiskelijaa. Ennusteen luvut poikkeavat talousarvion luvuista, jossa on käytetty vuosikeskiarvoja.
Tilankäytön arviointi
Palvelujen järjestämiseen ja toimialan tilatarpeeseen vuosina 2020-2029 vaikuttavat kaupunkistartegiaan kirjatut tavoitteet. Toiminnan muutoksella, jossa koko kaupunki on oppimisen ympäristö on vaikutus tilankäytön tehostumiseen.
Vuosittaisen palveluverkkotarkastelun avulla arvioidaan ja tehostetaan toimialan tilankäyttöä. Koulun ja päiväkodin yhteishankkeissa voidaan yhteisillä keittiö-, ruokasali-, liikunta- ja hallinnon tiloilla tehostaa tilankäyttöä. Sekä ammatillisen koulutuksen reformi että opetuksen keskittäminen tulevaisuudessa Roihupellon kampukselle tulevat tehostamaan ammatillisen koulutuksen tilankäyttöä merkittävästi. Vapaa sivistystyö on keskittänyt toimintaansa toimialan tiloissa, millä saavutetaan säästöä valvonta- ja siivouskuluissa.
Uusien ja perusparannettavien oppimisympäristöjen tilamitoitusta, suunnittelua ja tilan käyttöä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa sekä toisen asteen koulutuksessa ohjaavat ympäristökeskuksen ja opetushallituksen ohjeet ja suositukset, , varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmat, digitalisaatio, ammatillisen reformin tuomat muutokset tilatarpeeseen sekä kaupunkistrartegian linjaukset. Palvelutilojen suunnittelussa noudatetaan ympäristökeskuksen ohjeita, päiväkodin käsikirjaa sekä koulu- ja oppilaitosten tilasuunnitteluohjeita.
Tilankäyttöohjelman mukaan suunnitelmakaudella 2020–2029 tilankäyttö tehostuu varhaiskasvatusta lukuun ottamatta. Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostamisen, syksystä 2018 käynnistyneen viisivuotiaiden neljän tunnin maksuttoman varhaiskasvatuksen sekä Helsingissä kotihoidon tuen poistumisen vuoksi toimiala on varmistanut riittävät varhaiskasvatuksen palvelut lisäämällä palvelutiloja. Osallistumisaste varhaiskasvatuksessa on kuitenkin osalla alueita kasvanut arvioitua vähemmän, mikä tullaan huomioimaan palveluverkkotarkastelussa.
Tarkastelun kattavuuden tarkentamiseksi tilankäyttötaulukoiden tarkastelualueita on 2018 lisätty, jolloin kaikilta alueilta ei ole käytettävissä aikaisempien vuosien vastaavia vertailulukuja.
Taulukko on laadittu toimialan maaliskuussa esittämän ehdotuksen pohjalta.
Varhaiskasvatuksen (suomen- ja ruotsinkielinen) huoneistoneliömäärän asiakasta kohden (htm²/opp.) arvioidaan kasvavan vuoden 2019 tasosta 9,65 htm² tasoon 10,84 vuoteen 2024 mennessä. Perusopetuksen (suomen- ja ruotsinkielinen) tehokkuusluku tehostuu vuoden 2019 tasosta 11,86 tasoon 11,39 vuoteen 2024 mennessä. Lukioiden (suomen- ja ruotsinkielinen) tehokkuusluku tehostuu vuoden 2019 tasosta 9,33 tasoon 9,0 vuoteen 2024 mennessä ja ammatillisen opetuksen vuoden 2019 tasosta 15,59 tasoon 14,15 huoneistoneliötä opiskelijaa kohti vuoteen 2029 mennessä.
Tilankäytön tehostamisen seurauksena kiinteistöjen ilmanvaihdon ja muiden teknisten järjestelmien sekä saniteetti- ja ruokahuollon tilojen lisääntynyt tarve aiheuttaa erikokoisia perusparannus- ja korjaustarpeita, jotka toteutuessaan nostavat osaltaan toimialan vuokrakustannuksia suunnitelmakaudella 2020–2029.
Tilankäytön tehostamiseen toimialalla vaikuttaa:
Lapsi-, oppilas- ja opiskelijamäärän kasvu on lisännyt tilantarvetta. Rakennusten huonokuntoisuus ja riittämätön ilmanvaihto vaikeuttavat olemassa olevien tilojen nykyistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Helsingissä suuri suojeltujen ja teknisesti vaikeasti muutettavien rakennusten määrä vaikeuttaa tilojen käyttöä tehokkaasti, joustavasti sekä pedagogisesti parhaalla mahdollisella tavalla.
Tilankäyttöä tehostetaan toimialalla seuraavasti:
Toimiajan vuosittaisella palveluverkkotarkastelulla, toimialan ja kaupunkiympäristön toimialan yhteisillä tilaverkkotarkastelulla kartoitetaan toimialan tilantarvetta. Uusia toimintoja sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan kaupungin omistamiin olemassa oleviin tiloihin. Tarpeettomista tiloista luovutaan alueilla, joissa asiakasmäärä laskee muutoin kuin tilapäisesti. Tilojen yhteiskäyttöä toimialalla ja kaupungin muiden toimijoiden kesken lisätään. Muiden toimialojen/toimijoiden toiminnan sijoittuminen koulurakennuksiin tuottaa säästöä koko kaupungin mittakaavassa. Uudet varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmat sekä digitalisaatio mahdollistavat tehokkaamman tilankäytön.
Rakennuskannan huonon kunnon vuoksi lisääntyviin sisäilmalähtöisiin ja muihin perusparannuksiin pyritään löytämään väistötilaketjuja olemassa olevista rakennuksista sekä järjestelemään perusparannushankkeiden ketjutusta siten, että viipalerakennuksia voidaan käyttää useiden lähekkäin sijaitsevien rakennushankkeiden väistötiloina peräkkäin.
Kasvava yläasteikäisten oppilaiden määrä näkyy myös osassa sopimuskouluja lisääntyvänä tila- ja peruskorjaustarpeena, joka tulee ratkaista oikea-aikaisesti.
Laajennettu omavalvonnan ja maksuttoman käytön mahdollisuus toimialan tiloissa lisäävät tilojen asukaskäyttöä. Lisäksi työväenopistojen ja taiteen perusopetuksen sijoittumista toimialan tiloihin lisätään ja keskitetään.
Kaupunkiympäristön talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksen 2020–2029 kommentointi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on maaliskuussa 2019 vastannut kaupunkiympäristön hallintokunnille esittämään tiedusteluun koskien investointiehdotusta vuosille 2020–2029. Toimialan esitys rakentamisohjelmaksi vuosiksi 2020-2029 on laadittu yhteistyössä palvelukokonaisuuksien kanssa ja esitelty toimialan sisäilmatyöryhmälle.
Kaupunkiympäristötoimialan Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapalvelun 6.5.2019 päivätty kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnos (liite 2) ja esitys vuokra- ja osakehankkeiden toteuttamiseksi vuosiksi 2020–2029 (liite 3) vastaa pääosin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan näkemystä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta haluaa kuitenkin kiinnittää kaupunkiympäristön toimialan huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin:
Kaavoituksessa on huomioitava kasvatuksen ja koulutuksen tilatarpeet, että kasvavalle asiakasmäärälle saadaan toteutettua oikea-aikaisesti tarvittavat palvelut. Palveluille tulee varata riittävät pihat tai ulkoilualueet sekä sisäliikuntamahdollisuudet, jotka toimivat myös asukaskäytössä. Kulunvalvonnan ja lukituksen kustannukset tulee myös huomioida ohjelmassa.
Lausuntoversiossa on merkittäviä hankkeita esitetty toteutettavaksi vuokra- ja osakehankkeina tai niitä ei ole sisällytetty lausunnolla olevaan rakentamisohjelmaan. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala painottaa, että toteuttaakseen toimialalle osoitetut lakisääteiset palvelut, tulee hankkeiden toteutua toimialan esittämissä aikatauluissa. Lisäksi rahoitus- ja toteutusmuotoa valittaessa tulee huomioida toimialalle hankkeesta aiheutuva vuokravaikutus.
Erityisesti Stadin aikuis- ja ammattiopiston Myllypuron ja Roihupellon kampusten valmistuminen toimialan esittämissä aikatauluissa on tärkeää kaupunkistrategian, asianmukaisten palvelutilojen ja Vallilan kampuksen tilojen huonokuntoisuuden vuoksi.
Kottby grundskolanin toteutus toimialan esittämässä aikataulussa tulee huolehtia ruotsinkielisen palveluverkkotarkastelun etenemiseksi.
Lausuntoversion hankehintojen korottaminen 50 rakennushankkeessa aiheuttaa toimialalle merkittävän vuokrankorotuksen. Toteutuva vuokra ei saa ylittää hankepäätöksen vuokraa. Budjetointia varten tarvitaan oikean suuruinen arvio hankkeiden vuokravaikutuksista. Osa hankkeiden suunnittelua on pysäytetty kustannussyistä, mikä tulee myöhästyttämään hankkeiden valmistumista, osassa tänä vuonna valmistuvia hankkeita on enimmäishintaa korotettu rakentamisen aikana. Kaikki muutokset vuokrissa tulee ilmoittaa toimialalle oikea-aikaisesti talousarvioesityksen laatimisaikatauluun nähden.
Rakennussuojelusta johtuvat rakentamisen lisäkustannukset tulisi kuulua kiinteistön omistajalle, lisävuokravaikutukset eivät saa kuluttaa opetukseen varattua määrärahaa.
Toteutuakseen aikataulussa akuutit lisätila- ja väistötilatarpeet vaativat suunnittelussa ja toteutuksessa sujuvaa kaupungin sisäistä yhteistyötä.
Suunnitteluvaiheessa tulee huomioida uusien hankemuotojen henkilöresurssien riittävyys ja oikea-aikainen päätöksenteko.
Varmistetaan kaupunkistrategiaan kirjattujen rakennushankkeiden, Myllypuron rakennusalan osaamiskeskittymän ja Urhea-kampuksen Mäkelänrinteen lukion laajennuksen toteutuminen aikataulussa.
Ohjelmaluonnos poikkeaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan maaliskuun luonnoksesta palvelujen osalta mm. seuraavasti:
Varhaiskasvatuksen hankkeet:
Lasten päiväkoti Kalevan ja päiväkoti Kaisaniemen korvaavien tilojen hankkeita ei ole ei ole huomioitu luonnosversiossa.
Malmin lentokentän alueen koulu- päiväkotia eikä päiväkoti Yliskylänlahden hankkeita ole sisällytetty rakentamisohjelmaan.
Lasten päiväkoti Elkan, päiväkoti Malminkartanon, lasten päiväkoti Sompasaaren, korttelitalo Melkinlaiturin, päiväkoti Isoniityn, Merilahden peruskoulun ja päiväkodin ja päiväkoti Tahvonlahden hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Suutarila-Siltamäki-alueen tilahankkeiden toteutusmuoto on vielä avoin.
Perusopetuksen hankkeet:
Haagan peruskoulun laajennusta, Itäkeskuksen perusparannusta/uudisrakennusta, Mellunmäen koulujen yhdistymistä, Vuoniityn koulun perusparannusta ei ole huomioitu lausuntoversiossa.
Drumsö lågstadien laajennusta eikä Kottby grundskolanin hanketta ole sisällytetty talonrakennusohjelmaan. Molemmat ovat tärkeitä hankkeita ruotsinkielisen palveluverkon kehittämisessä.
Arabian peruskoulun, Ressun peruskoulun, Vallilan ala-asteen, Munkkivuoren ala-asteen, Metsolan ala-asteen, Hietakummun ala-asteen, Laajasalon peruskoulun Koulutanhuan ja Holmanpolun toimipisteiden, Kulosaaren ala-asteen laajennustarpeita/lisätiloja eikä Vuosaaren uutta koulua, Malmin lentokentän alueen koulun hankkeita ei ole sisällytetty rakentamisohjelmaan.
Suutarila-Siltamäki-alueen tilahankkeiden toteutusmuoto on vielä avoin.
Vartiokylän ala-asteen perusparannuksen sijaan kasvatuksen ja koulutuksen toimiala esittää korvaavaa rakennusta.
Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien laajennuksen on huomioitu luonnoksessa. Toimiala on pyytänyt kaupunkiympäristön toimialaa selvittämään uudisrakennuksen mahdollisuutta Kannelmäkeen.
Hermanninrannan koulun, Kalasataman korttelitalon, korttelitalo Melkinlaiturin, Merilahden peruskoulun ja päiväkodin, Myllypuron peruskoulun, Oulunkylän ala-asteen, Aleksis Kiven peruskoulun, Hoplaxskolan Lokkalantien, Kallion ala-asteen, Kruunuhaan yläasteen, Malmin peruskoulun, Maunulan ala-asteen, Mustakiven korttelitalon, Pohjois-Haagan ala-asteen, Puistolan peruskoulun Koudantien, Ressun peruskoulun, Tahvonlahden ala-asteen, Taivallahden peruskoulun ja Yhtenäiskoulun hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Toimiala on huolissaan Yhtenäiskoulun aikataulun myöhentämisestä.
Lukio-, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön hankkeet:
Työväenopiston Helsinginkadun perusparannusta ei ole huomioitu lausuntoversiossa.
Luonnontiedelukion korvaavien tilojen hankemuoto on vielä avoin.
Kallion lukion ja Kuvataidelukion aineluokkien ja Mäkelänrinteen laajennuksen hankkeiden aikatauluja on myöhennetty.
Vuokra- ja osakehankkeena toteutettavaksi ehdotettu Stadin ammattiopiston Myllypuron kampuksen toteutusmuoto on vielä avoin.
Stadin ammattiopiston Roihupellon kampus on sijoitettu sekä vuokra- ja osakehankkeisiin. Tällä hetkellä selvitetään mahdollisuutta toteuttaa hanke kaupungin investointina siten, ettei se vaikuta muiden hankkeiden etenemiseen. Toimiala painottaa hankkeen tärkeyttä ja pitää aikataulua erittäin kiireellisenä.
Sisäilmatyöryhmän kommentit:
Sisäilmatyöryhmä on huolissaan sisäilmaongelmaisten tilojen kuntoon saamisesta riittävän nopeasti. Käynnissä oleva selvitys leikkipuistojen teknisestä kunnosta valmistuu syksyn aikana. Yksittäisistä hankkeista tulee huomioida Mäkipellontien, Suutarinkylän peruskoulun Vaskiniityn toimipisteen, Puistolanraitin molempien rakennusten sekä Snellmanin ala-asteen korjausten aikataulut. Lisäksi sopimuskoulujen perusparannustarpeet on huomioitava kaupunkitasolla.
Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapalvelu on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 6.5.2019 päivätystä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2020–2029 sekä ehdotuksesta vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista vuosiksi 2020–2022.
Päätöksen vaikutusten ennakkoarviointi
Rakentamisohjelman sisällöllä on vaikutuksia terveyteen. Lisätiloilla ja korjaushankkeilla pitää varmistaa riittävät, ajanmukaiset, turvalliset ja terveelliset oppimis- ja työympäristöt toimialan tiloissa. Tilojen tulee tukea oppijoiden ja henkilökunnan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Päätös tullut nähtäväksi 25.06.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 86860