Hankinta, Varhaiskasvatushenkilöstön rekrytointipalvelu, Seure Henkilöstöpalvelut Oy
Varhaiskasvatuksen lastenhoitajien työvoiman hankinta Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä syyslukukaudelle 2020
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä varhaiskasvatushenkilöstön lastenhoitajien työpanosta syyslukukaudelle 2020 seuraavasti:
- vähintään 78 kokoaikaista varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa ja
- vähintään 340 varhaiskasvatuksen lyhytaikaista lastenhoitajan sijaista.
Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on 6,5 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän sopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on tunnistettu tarve tehostaa varhaiskasvatushenkilöstön rekrytointia ja varmistaa, että varhaiskasvatuksen äkillisiin poissaoloihin saadaan varahenkilöitä ja sijaisia, ja joille alue on tuttu. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti (28.5.2019 § 164 ja 21.1.2020 § 4) hankkia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä varhaiskasvatuksen lastenhoitajien varahenkilöstöpalvelua seuraavasti:
- vähintään 73 kokoaikaisen lastenhoitajan työpanos ajalle 13.8.2019–29.5.2020.
- vähintään 240 lastenhoitajan sijaisen työpanos ajalle 13.8.2019–21.12.2019 ja vähintään 340 ajalle 7.1.2020-31.5.2020.
Vuonna 2019 käynnistettyä palveluhankintaa jatketaan syksylle 2020. Kyseessä on lakisääteisen toiminnan turvaaminen ja sillä täydennetään omaa henkilöstöä. Syksyllä 2020 lapsimäärin ennakoidaan kasvavan noin 1,4 % (23 915 lasta syyskuussa 2019, 24 252 lasta syyskuussa 2020). Ennakoidun lapsimäärän kasvun huomioiden arvioidaan syksyn 2020 henkilöstötarpeen olevan seuraava:
- suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa kokoaikaisten lastenhoitajien varahenkilöiden määrällä on 53 ja ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa 25.
- lyhytaikaisten lastenhoitajien sijaisten määrä on noin 340.
Tarkempi määrä arvioidaan elokuun lapsimäärän mukaan samoin kuin päiväkohtainen tilaustarve. Lisäksi lastenhoitotyön perehdytystä jatketaan aiemman käytännön mukaisesti.
Kokonaiskustannukset syksylle 2020 jakautuvat seuraavasti: Suomenkielinen varhaiskasvatus noin 6 100 000 euroa ja ruotsinkielinen varhaiskasvatus noin 420 000 euroa. Palvelusta aiheutuvat kustannukset on huomioitu varhaiskasvatusyksiköiden käyttömenoissa.
Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Syksyllä 2020 toimiala neuvottelee Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa hankinnan jatkamisesta ja laajuudesta vuodelle 2021.
Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n ja Helsingin kaupungin kanssa on voimassa oleva puitesopimus (10/2015). Sopimuksen mukaan palveluntuottaja ja tilaaja voivat tehdä puitesopimusta tarkentavia palvelusopimuksia, joissa sovitaan palvelun tuottamisen käytännön toimintatavoista erikseen sopijaosapuolten kesken. Nyt tehtävällä hankinnalla täsmennetään olemassa olevaa puitesopimusta.
Seure Henkilöstöpalvelut Oy on Helsingin kaupungin osittain omistama voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Seure Henkilöstöpalvelut Oy välittää omistajilleen työvoimaa sekä lyhyisiin sijaisuuksiin että pidempiaikaisiin työsuhteisiin. Seure Henkilöstöpalvelut Oy täyttää Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15§:ssä määritellyn sidosyksikkömääritelmän. Määritelmän mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.01.2020 § 4
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia varhaiskasvatukseen 340 lastenhoitajan työpanoksen ajalle 7.1.2020-31.5.2020 Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä. Hankinnan ennakoitu arvo on arviolta noin 5,5 miljoonaan euroa (alv 0 %).
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän sopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa.
28.05.2019 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 310 43033
Kirsti Tanttu, henkilöstösuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86281
Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033
Paula Jalo, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 88763