Poistumisturvallisuusselvitys, Lauttasaaren asumispalveluyksikkö, Lahnalahdentie 7, Suoja-Pirtti Oy

HEL 2019-006134
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Suoja-Pirtti Ry, Lauttasaaren asumispalveluyksikkö, Lahnalahdentie 7, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Suoja-Pirtti Ry:n kohdetta Lauttasaaren asumispalveluyksikkö osoitteessa Lahnalahdentie 7, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- Tutustumiskäynti kohteessa 9.5.2019
- Poistumisturvallisuusselvitys 23.5.2019
- Kohteen pelastussuunnitelma 17.6.2019

Lauttasaaren asumispalveluyksikkö on kesäkuussa 2019 perustettu asumispalveluyksikkö, joka tarjoaa päihdehuollon kuntouttavaa asumispalvelua naisille, miehille ja pariskunnille. Asukaspaikkoja ja asunhuoneita on yhteensä 28 (kaksikymmentäkahdeksan). Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan Lauttasaaren asumispalveluyksikköön sijoitettavat asukkaat ovat pääosin työikäisiä ja omaavat normaalin havainto- ja toimintakyvyn. Asumisen edellytyksenä on päihteettömyys.

Rakennus on vuonna 1985 valmistunut 1-kerroksinen, U-kirjaimen muotoon rakennettu rivitalo joka on jaettu soluihin siten, että jokaisessa solussa on neljä asuinhuonetta sekä yhteinen keittiö. Soluja on yhteensä seitsemän. Jokainen solu muodostaa palo-osaston. Asuinhuoneita ei ole osastoitu (osiin jako). Rakennus on paloluokkaa P2.

Kaikista asuinhuoneista on opastettu varatie ikkunan kautta ulos. Ikkunat ovat hätätilanteessa helposti avattavissa ilman työkaluja. Lisäksi huoneistosta (ts. solusta) on poistumisreitti solun yhteisissä tiloissa sijaitsevan ulko-oven kautta suoraan ulos.

Rakennuksessa on sähköverkkoon kytketty palovaroitinjärjestelmä, jonka keskusyksikkö sijaitsee samassa rakennuksessa henkilökunnan toimistotiloissa. Kaikissa asuinhuoneissa on palovaroitin sekä kantaäänihälytin. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan henkilökunta on saanut perehdytyksen palovaroitinjärjestelmän käyttöön sekä saanut alkusammutuskoulutusta.

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina, myös yöllä vähintään yksi työntekijä. Palohälytyksen sattuessa henkilökunta tarkistaa syttyneen palo-osaston toimistolla olevalta näytöltä, tarkistaa syttyneen osaston ja ryhtyy tarvittaviin alkusammutus- ja pelastustoimenpiteisiin.

Kaikissa soluissa on alkusammutuskalustona käsisammutin. Asukkaiden huoneet kalustetaan toiminnanharjoittajan toimesta SL2-luokituksen omaavilla kalusteilla.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä.

Arvio perustuu:
- Henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon
- asukkaiden normaaliin toimintakykyyn.
- sähköverkkoon kytkettyyn osoitteelliseen palovaroitinjärjestelmään, joka mahdollistaa palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamisen sekä
- paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

Päätös tullut nähtäväksi 17.06.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.