Tarveselvitys, M0-5 yksikön peruskorjaus, Hoplaxskolan

HEL 2019-006228
Asialla on uudempia käsittelyjä
24. / 213 §

Hoplaxskolanin Lokkalantien yksikön perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksen hyväksyminen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi osoitteessa Lokkalantie 9 sijaitsevan Hoplaxskolanin ruotsinkielisen ala-asteen koulun (virallinen nimi Hoplaxskolan M0-5) tarveselvityksen liitteen mukaisena. Tarveselvitys sisältää perusparannusosan lisäksi vanhan koulun kylkeen toteutettavan laajennusosan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palveluverkkoa kehitetään Munkkiniemen alueella siten, että se muodostuu kooltaan taloudellisista ja toimivista toimintayksiköistä. Koulun ja esiopetustilojen toteutus samaan rakennukseen luo edellytykset kasvatuksen ja opetuksen jatkumolle. Yhteinen oppimisympäristö ja turvalliset piha-alueet voidaan toteuttaa nykyiselle tontille.

Hankkeessa toteutettavat tilat otetaan käyttöön 1.8.2022. Toteutuksen aikataulussa tulee ottaa huomioon, että koulu- ja esiopetustilat tulee saada käyttöön viimeistään toimintakauden alussa valmiiksi kalustettuna.

Hoplaxskolan on useassa osoitteessa toimiva koulu, josta osoitteessa Lokkalantie 9 toimii osa koulun luokka-asteista 0–5. Koulussa annetaan ruotsinkielistä perusopetusta. Koulussa toimii myös ruotsinkielinen esikoulu ja iltapäiväkerho. Liikuntasalissa on lisäksi asukaskäyttöä.

Hankkeeseen toteutetaan tilat 270 esi- ja alakoululaisen käyttöön. Oppilaspaikkamäärä kasvaa 70 lapsella. Alakoulussa on 1–5-luokilla 14 perusopetusryhmää ja kaksi esiopetusryhmää. Varhaiskasvatuspaikkojen määrä on 24.

Ala-aste on liikenteellisesti hyvin saavutettavissa. Suunnittelussa varmistetaan turvalliset kulkuyhteydet koululle ja esiopetukseen.

Palveluverkko ja väestön muutos

Koulu sijaitsee läntisellä suuralueella Munkkiniemessä. Tällä hetkellä alueen ruotsinkielisen opetuksen oppilaaksiottoalueella on nähtävissä maltillista kasvua, joka on huomioitu suunnitelmassa.

Palveluverkon suunnittelussa ja hankkeen mitoituksessa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti sekä koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Tilat mahdollistavat kasvatussuunnitelmien toteuttamisen nykyisiä tiloja paremmin

Laajennukseen toteutetaan monipuolinen, joustava oppimisympäristö sekä pääkoulun keittiö ja ruokasali ja asianmukaiset eteistilat. Yhteys laajennuksesta pääkouluun tapahtuu sisätilojen kautta.

Vanhaan päärakennukseen suunnitellaan joustava oppimisympäristö pienryhmätiloineen. Tilajärjestelyin edistetään musiikin ja näyttämön monipuolista ja tarkoituksen mukaista käyttöä. Tilojen suunnittelussa on huomioitu Helsingin kaupungin koulusuunnitteluohjeiden periaatteet, noudatettavat rakentamisohjeet ja määräykset sekä saadut kokemukset jo toteutetuista koulutiloista.

Tavoitteena ovat joustavat, tehokkaat ja monikäyttöiset tilat, jotka suunnitellaan vastaamaan opetushallituksen määrittämiä nykyisiä toimintatapoja, joissa korostuu yhteisöllisyys, osallisuus ja oppiminen.

Erityistä huomiota kiinnitetään akustiikkaan, paloturvallisuuteen, valaistukseen, ergonomiaan ja sisäilman laatuun.

Nykyiset tilat eivät ole riittävät kasvavalle oppilasmäärälle

Koulun nykyiset tilat eivät laajuudeltaan riitä täyttämään opetussuunnitelman toiminnalle asettamia vaatimuksia. Tilajärjestelyt ja laajennus luovat toimivan oppiympäristön ja tarjoavat mahdollisuudet yhteistyöhön ja monipuolisten työtapojen käyttöön. Tilat on varustettu toimintoihin tarvittavalla tekniikalla ja niiden kalustamisessa painotetaan yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja valvottavuutta.

Lisätilojen piha-alueena toimii peruskoulun piha. Saattoliikennealue ja huoltopiha ratkaistaan siten, ettei liikenne risteä tai vaaranna piha-alueen toimintoja.

Nykyiset tilat ovat perusparannuksen tarpeessa

Vuonna 1952 rakennetut ala-asteen tilat ovat kaupunkiympäristön asiantuntijoiden mukaan peruskorjausiässä. Mittavan perusparannuksen ja laajennuksen yhteydessä voidaan toteuttaa tilat, jotka nykyistä paremmin tukevat opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.

Perusparannuksen tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä. Iltapäiväkerhotoimintaa on mahdollista järjestää koulun tiloissa myös perusparannuksen jälkeen. Ulkopuoliset toimijat voivat tarvittaessa hyödyntää osaa koulun tiloista kouluajan ulkopuolella.

Lokkalantielle vuonna 1952 valmistunut koulurakennus on kaupunkisuunnitteluviraston Helsingin koulurakennusten suojelutarvetta selvittävässä Opintiellä-julkaisussa luokiteltu toiseksi korkeimpaan luokkaan 1.

Teknisen perusparannuksen yhteydessä parannetaan rakennuksen toiminnallisuutta, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Samalla peruskorjausiässä oleva vuonna 2000 valmistunut tilapäinen viipalekoulu korvataan pysyvällä laajennuksella. Toteutuksen yhteydessä parannetaan myös pihajärjestelyjä edistämällä muun muassa liikuntamahdollisuuksia.

Strategian mukaiset ja riittävät tilat tukevat lasten ja nuorten arkea

Perusparannetut ja laajennuksen tilat mahdollistavat strategianmukaisten lähipalveluiden tarjoamisen Munkkiniemen alueella ja parantavat näin lasten, nuorten ja perheiden arkea.

Turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset toiminnalle ja edistävät yhteisöllisyyttä ja yhtenäistä opinpolkua. Hyödyntämällä olemassa olevia tiloja luodaan kustannustehokkaasti oppimista sekä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelman tavoitteita tukeva oppimisympäristö.

Varhaiskasvatus- ja peruskoulupalvelut ovat perheille arjen lähipalvelu. Lapsen näkökulmasta oppilaspaikka omalla lähialueella mahdollistaa kaverisuhteiden muodostumisen lähempänä kotia ja tutustumisen ja liikkumisen omalla alueella. Oman alueen tuntemus lisää turvallisten reittien oppimista pienestä pitäen. Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille ja nuorille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Esiopetuksen ja koulun toiminnan suunnitteluun osallistetaan lapset ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.

Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Hankkeen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Tilojen arvioidut vuokrakulut ovat noin 1 310 000 euroa/vuosi. Muuttokustannusarvio on noin 97 000 euroa ja siivouskustannusarvio on noin 60 500 euroa vuodessa. Käynnistämiskustannuksiin varataan noin 290 000 euroa, alv 0% ja TVT-kustannuksiin noin 47 000 euroa, alv. 0 %. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Toimintakustannukset nousevat oppilasmäärän lisäyksen johdosta noin 500 000 euroa/vuosi. Väistönaikaiset ruokailun tilapäisjärjestelyt aiheuttavat noin 19 600 euron lisäkustannukset.

Aikaisemmat päätökset

Kaupunginhallitus on hyväksynyt 25.4.2014 päivätyn Munksnäs lågstadieskolanin (vanhempi nimitys samassa osoitteessa toimineelle koululle) perusparannuksen hankesuunnitelman, jota ei kuitenkaan lähdetty viemään eteenpäin saman tien. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto käsitteli asiaa 13.6.2019.

Vuonna 2018 hankesuunnitelma päivitettiin ja tilojen toimivuus tarkistettiin nykyisen opetussuunnitelman näkökulmasta. Lisäksi suunnittelutyön yhteydessä päätettiin toteuttaa oppilasmäärään nähden pienen keittiön tilalle uusi keittiö ja ruokala.

Lisäksi suunnittelun aikana päätettiin korvata tilapäinen paviljonkirakennus pysyvällä rakennuksella. Laajennusosan myötä koulun oppilaspaikkamäärää voidaan kasvattaa 70:llä, jolloin oppilaspaikkamääräksi tulee 270.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys ja hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kasvatus- ja koulutustoimialan yhteistyönä.

Henkilökuntaa on osallistettu hankkeen tarveselvitystä edeltävässä esisuunnitteluvaiheessa.

Kasvatuksen- ja koulutuksen toimiala korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida opettajien ja oppilaiden näkemykset tilojen kehittämisessä.

Päätösprosessi ja jatko

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Tarveselvityksen hyväksymisen jälkeen kaupunkiympäristön toimiala laatii hankesuunnitelman, josta kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu syksyllä 2019.

Tilahankkeen toteuttaminen on arviolta 2021–2022 ja tilojen käyttöönotto elokuussa 2022.

Sulje

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning 13.06.2019 § 21

Framställning

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade föreslå för fostrans- och utbildningsnämnden att den behovsutredning som gäller Hoplaxskolan M0-5:s svenska lågstadieskola på Locklaisvägen 9 godkänns i enlighet med bilagan. Behovsutredningen gäller utöver en ombyggnadsdel en utbyggnadsdel som ska förverkligas i samband med den gamla skolan.

Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, telefon: 310 21714

susan.niemela@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.06.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21714

susan.niemela@hel.fi