Hankinta, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja tarveystoimiala
Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on hoitosänkyjen ja/tai painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokraus sairaalaosastoille, asumisyksiköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella.
Vuokraus voi koskea tarpeen mukaan kohderyhmittäin
1. hoitosänkyä
2. hoitosänkyä ja keskiriskin painehaavapatjaa (Braden-pisteet 13 tai enemmän)
3. hoitosänkyä ja korkean riskin painehaavapatjaa (Braden-pisteet 12 tai vähemmän)
4. keskiriskin painehaavapatjaa (Braden-pisteet 13 tai enemmän)
5. korkean riskin painehaavapatjaa (Braden-pisteet 12 tai vähemmän).
Vuokra-ajan kesto voi vaihdella yhdestä vuorokaudesta kuukausiin, jopa vuosiin.
Vuonna 2018 sänkyjen vuokrausvuorokausia oli noin 20 000 sekä patjojen vuokrausvuorokausia noin 120 000.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan vuokraa hoitosänkyjä ja painehaavoja ehkäiseviä ja hoitavia patjoja tarpeen mukaan.
Palvelun tarkempi sisältö ja sitä koskevat vaatimukset on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Tuotteiden valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvin hinta katsotaan riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen.
Ryhmäkohtaisesti voidaan valita useampi tuote, mikäli tuotteet täyttävät ehdottomat vaatimukset, mutta eroavat ominaisuuksiltaan toisistaan jollain tavoin tai mikäli kyseessä on sellainen tuote, jonka tulee olla yhteensopiva jonkin muun tuotteen kanssa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa on esitetty tarkemmin tarjousten vaatimukset. Lopulliset valinnat tehdään valintatyöryhmässä.
Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty tuotetta toimittamaan, tilaukset tehdään toissijaiselta toimittajalta (mikäli ryhmään on valittu useampi toimittaja) tai muilta toimittajilta. Ensisijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa myös muun muassa tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu.
Tilaaja varaa oikeuden olla valitsematta mitään tarjotuista tuotteista, mikäli tarjottu tuote ei sovellu tilaajan toimintaan. Tällöin edellä mainitun ryhmän osalta valinta jätetään tekemättä.
Tehtävät sopimukset
Perussopimuskausi on kolme (3) vuotta ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.3.2020.
Perussopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhteensä enintään yhdellä (1) optiovuodella.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 11.12.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288 (A), 289, 290, 291, 292, 293 ja 298 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 288 (B) ja 294 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252