Poistumisturvallisuusselvitys, Patolan ryhmäkoti, Risupadontie 1, sosiaali- ja terveystoimiala
Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Patolan ryhmäkoti, Risupadontie 1, 00640 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Patolan ryhmäkoti, osoitteessa Risupadontie 1, 00640 Helsinki.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.
Ehdot:
Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.
Ryhmäkotiin kuuluviin viereisen rakennuksen tukiasuntoihin saa sijoittaa vain omatoimiseen pelastautumiseen kykeneviä asukkaita.
Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:
Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.
Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.
Päätöksen perustelut
Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 3.7.2019
- yksikön johtavalta ohjaajalta 18.3.2020 sähköpostitse saadut tiedot
- automaattisen paloilmoittimen toteutuspöytäkirja 19.11.2018
Patolan ryhmäkoti on 20-paikkainen kehitysvammaisten nuorten aikuisten asumisyksikkö. Ryhmäkotiin kuuluu myös kolme erillistä tukiasuntoa osoitteessa Risupadontie 3 B. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan puolet ryhmäkodin asukkaista on toimintakyvyltään omatoimisia ja puolet tarvitsevat ohjausta tai avustamista poistumistilanteessa. Tukiasuntojen asukkaat ovat kaikki omatoimisia. Henkilökuntaa yksikössä on poistumisturvallisuusselvityksen mukaan vähimmillään yöaikaan yksi ohjaaja, mutta tällä hetkellä yöaikaan on kaksi ohjaajaa.
Patolan ryhmäkoti toimii v. 2018 valmistuneessa nelikerroksisessa rakennuksessa. Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat mm. keittiötilat, yhteisiä tiloja ja henkilökunnan tilat. Asukkaiden asunnot sijaitsevat rakennuksen 2.-4. kerroksessa. Asunnot on palo-osastoitu EI30 ovin. Rakennuksen poistumisreitteinä ovat rakennuksen porraskäytävän lisäksi 2. kerroksen erillinen varapoistumisporras ja 3.-4. kerrosten asunnoista varateinä toimivat parvekkeet. Koko rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella ja sammutuslaitteistolla. Paloilmoittimen hälytys voidaan paikantaa paloilmoitinkeskukselta rakennuksen porraskäytävässä, 1. ja 2. kerroksen toimistojen näytöiltä ja hälytys ohjautuu myös selkokielisenä henkilökunnan matkapuhelimeen.
Risupadontie 3:n tukiasunnot sijaitsevat v. 2019 valmistuneessa kerrostalossa. Huoneistoissa ei ole automaattista paloilmoitinta eikä sammutuslaitteistoa, ne on varustettu sähköverkkoon kytketyillä palovaroittimilla. Tukiasuntojen palovaroittimien hälytys ei ohjaudu ryhmäkodin henkilökunnalle.
Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- tukiasuntojen osalta asukkaiden omatoimiseen pelastautumiskykyyn
Päätöksen säädösperusteet:
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §
Päätös tullut nähtäväksi 23.03.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527