Hankesuunnitelma, Daghemmet Domus ja Päiväkoti Kulosaari
Kulosaaren päiväkodin ja daghemmet Domuksen lisätilojen tarveselvityksen hyväksyminen sekä lausunto osoitteeseen Werner Wirénin tie 3 sijoittuvasta väistö- ja lisätilahankkeen hankesuunnitelmasta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti:
A.
hyväksyä osoitteeseen Werner Wirénin tie 3 tulevien päiväkoti Kulosaaren ja DH Domuksen lisätilojen tarveselvityksen
B.
antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta, johon sisältyy daghemmet Domusin väistö- ja lisätilat sekä Kulosaaren päiväkodin lisätilat. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus tulee varmistaa. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota, sillä toimivalla valaistuksella tuetaan monipuolisia työskentelyasentoja ja edistetään turvallisuutta. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin ajalta. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.
Hanke on esitelty kasvatus- ja koulutustoimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle 8.8.2019. Työsuojelun lausunto on otettu huomioon suunnittelussa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 9.7. 2019 päivätystä, osoitteessa Werner Wirénin tie 3 sijaitsevasta daghemmet Domus ja Kulosaaren päiväkoti- hankkeen hankesuunnitelmasta. Hankesuunnitelma koskee paviljonkihankkeena toteutettavia väistö- ja lisätiloja.
Werner Wirénintielle suunniteltu päiväkoti sijaitsee itäisessä peruspiirissä ja se vastaa suomenkieliseen palvelutarpeeseen Kulosaaren alueella ja ruotsinkieliseen palvelutarpeeseen laajemmin kaakkoisella alueella. Viimeisimmän väestöennusteen mukaan vuosina 2019-28 ruotsinkielisin palveluihin hakeutuvien 1-6 vuotiaiden lasten määrä kasvaa itäisessä peruspiirissä yhteensä noin 40 lapsella. Väestön kasvu painottuu Laajasalon alueelle. Lisäksi paviljonkiratkaisu luo paremmat toimintamahdollisuudet DH Domukselle, jonka nykyiset tilat eivät sovellu pienempien lasten käyttöön.
Hankkeessa toteutetaan kaksi paviljonkia, joihin suunnitellaan tilat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön noin 100 lapselle. Tiloihin toteutetaan paikkoja suomen- ja ruotsinkieliseen palvelutarpeeseen sekä korvaavat tilat daghemmet Domuksen ja Brändö förskolanin käyttöön. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään tiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan. Tilajärjestelyt vapauttavat tiloja osoitteessa Ståhlbergintie 2, minkä seurauksena Brändö lågstadieskola saa lisätiloja käyttöönsä.
Suunnitellut tilat toteutetaan tilaelementtiratkaisuna aikataulullisista syistä ja otetaan käyttöön vaiheittain siten, että pienemmän paviljongin tilat tarvitaan käyttöön 1.9.2019 mennessä ja suuremman paviljongin tilat 15.10 2019 mennessä. Kaikkia tiloja voidaan hyödyntää pysyvän ratkaisun valmistumiseen saakka.
Palvelutarpeeseen saadaan tällä hankkeella noin 40 uutta paikkaa lapsille, joista tässä vaiheessa noin 20 tulee suomenkieliselle toiminnalle ja loput ruotsinkieliselle toiminnalle. Tulevaisuudessa Kulosaareen alueelle toteutetaan korvaava uudisrakennus. Tämän hankkeen yhteydessä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tarkastelee palvelutarvetta.
Tilaratkaisun tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä.
Riittävät palvelutilat tukevat lasten ja nuorten arkea
Kasvatuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkkoa suunnitellaan siten, että perheiden tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin lähipäiväkoti periaatteella.
Uudet tilat mahdollistavat lähipalveluiden järjestämisen Kulosaaren alueella ja parantavat näin lasten ja perheiden arkea. Turvalliset, terveelliset ja riittävät uudet tilat luovat hyvät edellytykset daghemmet Domuksen ja Kulosaaren päiväkodin sekä laajemmin lähialueen palvelutarpeisiin vastaamiselle.
Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Päiväkotien toiminnan suunnitteluun osallistetaan lapset ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.
Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.
Tilat mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen
Hankkeessa toteutetaan tilat päiväkodille, jossa pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat edistävät toimintaa ja takaavat lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisen.
Päiväkoti sijoittuu osoitteeseen Werner Wirénin tie 3 ja toteutetaan paviljonkihankkeen aikataulusyistä. Päiväkodin yhteydessä on aidattu piha-alue leikkialueineen. Lisäksi ulkoiluun hyödynnetään lähialueen puistoalueita. Päiväkodeissa työskentelee yhteensä noin 20 työntekijää lasten määrästä ja iästä riippuen.
Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin
Vuokrattavat tilat ovat laajuudeltaan 1032 htm². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on 42,80 euroa/m²/kk eli noin 603 720 euroa/vuosi. Vuokrasopimus tehdään viideksi vuodeksi. Siivouskustannusarvio on noin 25 000 euroa/vuosi.
Muuttokustannusarvio on noin 20 000 euroa ja käynnistämiskustannuksia varataan 80 000 euroa, joista TVT-kustannuksiin noin 45 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Toimintakustannukset nousevat tulevan hankkeen osalta n 500 000 euroa/vuosi. Monen yksikön yhteistilat ovat kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.
Aikaisemmat päätökset, kuuleminen, osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu
Tarveselvitys ja hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kasvatus- ja koulutustoimialan yhteistyönä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto hyväksyi DH Domuksen ja Brändön lågstadien väistö- ja lisätilojen tarveselvityksen 5.2.2019.
Alueen asukkaita on kuultu paviljonkiratkaisun sijoittumisesta 5.4.2019 olleessa keskustelutilaisuudessa ja hankkeen henkilökuntaa 13.2.2019 pidetyssä tiedotustilaisuudessa ja erillisissä käyttäjätapaamisissa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan
tarveselvityksen hyväksymisestä.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 09.07.2019 § 126
Päätös
Tekninen johtaja päätti hyväksyä osoitteeseen Werner Wirénin tie 3 sijoittuvien tilaelementeistä koostuvien DH Domuksen ja LPK Kulosaaren käyttöön suunniteltujen paviljonkien 9.7.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 116 brm², ja hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 550 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätöksen perustelut
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan selvityksen mukaan alueen lapsiluvun kehitys edellyttää päivähoidon lisätiloja 8/2019 alkaen. DH Domus tarvitsee tilapaikkoja 65 ja Kulosaaren LPK tarvitsee 28 tilapaikkaa, yhteensä 93 paikkaa.
Lisätilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuvat paviljongit 60 kk ajalle.
Hankkeen laajuus
Hankkeen kokonaislaajuus on 1 116 brm², 1 032 htm², 920 hym².
Tästä rakennus 1 on 982 brm², 908 htm² ja 810 hym² ja rakennus 2 on 134 brm², 124 htm² ja 110 hym².
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Kustannukset
Kustannusarvion 12.6.2019 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 550 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa.
Kokonaiskustannus sisältää paviljonkien vuokrakustannuksen suunnitellun 60 kuukauden ajalle, mikä on arvonlisäverottomana 1 680 000 euroa.
Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 870 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs.14.12.2015) mukaan.
Arvioitu tilakustannus käyttäjälle on yhteensä 48,75 euroa/htm²/kk,
50 310 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on n. 27,13 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 15,15 euroa/htm²/kk ja ylläpito 6,47 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 1 032 htm².
Vuokra-aika on 60 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 3 018 600 euroa.
Hankkeen rahoitus
Lisätilan vuokra rahoitetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpito-palvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2019 kiireisimmiltä osin ja loput 10/2019.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 13.6.2019, § 62 oikeuttaa teknisen johtajan hyväksymään tilahankkeiden hankesuunnitelmat ajalla 28.6. - 21.8.2019 päätösvaltuuksien rajoissa, esittämään yli viiden miljoonan euron (alv. 0 %) hankesuunnitelmat kaupunginhallitukselle ja oikeuttamaan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.
Lisätiedot
Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 27925
Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 76399
Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 310 31871
Päätös tullut nähtäväksi 03.09.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 274, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 299 (B), 301, 302, 303, 304, 305, 306 ja 307 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 275, 296, 299 (A) ja 300 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vera Schulman, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 20777