Hankinta, kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen tuottaminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2019-008989
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 37 §

Kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen hankinta käyttöoikeussopimuksena

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen tuottamisen käyttöoikeussopimuksena kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta Lippupiste Oy:ltä.

Käyttöoikeussopimuksen ennakoitu arvo on noin 2 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa koko sopimuskaudelle sisältäen optiovuodet. Sopimuksen arvo on laskettu käyttämällä hankintayksikön arvioimaa sopimuksensaajaan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa. Liikevaihto on otettu huomioon vastikkeena sopimuksen kohteena olevasta palvelusta.

Käyttöoikeussopimuksen arvioitu sopimuskausi on 1.4.2021–31.3.2024. Hankinta sisältää lisäksi mahdollisuuden kahteen (2) yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen vuosille 2025 ja 2026.

Käyttöoikeussopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta käyttöoikeussopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeutti kulttuurijohtajan allekirjoittamaan käyttöoikeussopimuksen, päättämään optiokausien käytöstä ja allekirjoittamaan optiokausia koskevat sopimukset sekä tekemään niihin vähäisiä muutoksia tarvittaessa.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli hankinta-asiantuntija Niina Lammi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen hankinnasta 28.1.2020 § 20. Ticketmaster Suomi Oy teki hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntaan sekä valituksen markkinaoikeuteen. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Ticketmaster Suomi Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen 10.3.2020. Markkinaoikeus kuitenkin kumosi 15.12.2020 päätöksellään kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 28.1.2020 tekemän hankintapäätöksen § 20 ja kielsi Helsingin kaupunkia tekemästä sopimusta kyseisen päätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön 200 000 euron sakon uhalla. Markkinaoikeus katsoi päätöksessään, että hankintayksikkö oli menetellyt julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti sulkiessaan valittajan tarjouksen tarjouskilpailusta. Markkinaoikeuden päätöksen mukaisesti Helsingin kaupungin on vertailtava tarjoukset uudelleen ja tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ottaen huomioon markkinaoikeuden päätöksessä mainitut seikat, mikäli Helsingin kaupunki aikoo edelleen toteuttaa kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen tuottamisen käyttöoikeussopimuksena. Markkinaoikeuden päätös on asian liitteenä 1.

Markkinaoikeuden päätöksen mukaisesti osana tarjousten vertailua hankintayksikkö päivitti Lippupiste Oy:n ja Ticketmaster Suomi Oy:n yritysten taloudelliseen tilanteeseen liittyviä tietoja.

Hankintamenettely

Hankinta toteutettiin hankintalain (1397/2016) 26 § mukaisena kynnysarvon ylittävänä käyttöoikeussopimuksena (250766 HEL 2019-008989). Hankinta on toteutettu avoimena hankintamenettelynä Cloudia kilpailutusjärjestelmässä ja Hilma-ilmoituskanavassa julkaisemalla EU -kynnysarvon ylittävä palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus "Kulttuurikeskusten lipunmyyntipalvelujen tuottaminen käyttöoikeussopimuksena" sähköisessä ilmoituskanavassa 5.12.2019.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankintaan valitaan yksi (1) palveluntuottaja.

Käyttöoikeussopimuksessa on määritelty osapuolten vastuut ja velvollisuudet sekä muu välttämätön yhteistyön sisältö. Palveluntuottaja kantaa käyttöoikeussopimuksen perusteella täysimääräisesti liiketoimintariskin sopimuksen tuottamisesta. Tilaaja ei suorita käyttöoikeuden saajalle korvausta palvelusta vaan käyttöoikeuden saajan tulo muodostuu asiakkaan maksamista pääsylippumaksuista. Tilaaja maksaa käyttöoikeuden saajalle lisäpalveluista, joita ostetaan tilaajan tarpeen mukaan.

Tarjouspyyntö liitteineen on tämän asian liitteinä 2 - 8.

Saapuneet tarjoukset

Määräaikaan 7.1.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksia saapui yhteensä kaksi (2): Lippupiste Oy ja Ticketmaster Suomi Oy.

Avauspöytäkirja on esityksen liitteenä 9.

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ja vähimmäisvaatimusten tarkistaminen

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaaditut liitteet. Hankintayksikön erikseen määrittelemien vähimmäisvaatimusten lisäksi tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeella vaaditut edellytykset ja kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet tullakseen valituksi.

Tarjouspyynnössä on asetettu vaatimuksia tarjoajan taloudellisesta tilanteesta. Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen. Tämän arvioimiseksi tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se on Suomen Asiakastieto Oy:n tai muun vastaavan luotettavia riippumattomia luokituksia antavan tahon ratingluokituksessa vähintään A (tyydyttävä) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Tarjoaja, jonka luokitus ratingluokituksessa on C (heikko) taikka jonka taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. luokituksia, suljetaan hankintamenettelyn ulkopuolelle. Tarjoaja, jonka luokitus ratingluokituksessa on B (välttävä) taikka jonka taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa, voidaan sulkea tarjouskilpailusta, jos tarjoaja ei kykene esittämään luotettavaa selvitystä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy tai on ryhtynyt taloudellisen tilanteensa parantamiseksi.

Helsingin kaupunki lähetti 2.2.2021 Lippupiste Oy:lle lisäselvityspyynnön koskien taloudellisiin ja hankinnan palvelun tuottamisen henkilöstöresursseja koskeviin vähimmäisvaatimuksiin liittyen. Helsingin kaupunki lähetti toisen lisäselvityspyynnön 8.2.2021 liittyen käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin sopimuskauden alkaessa. Lippupiste Oy antoi pyydetyt lisäselvitykset määräajassa.

Helsingin kaupunki lähetti 2.2.2021 Ticketmaster Suomi Oy:lle lisäselvityspyynnön koskien taloudellisiin ja hankinnan palvelun tuottamisen henkilöstöresursseja koskeviin vähimmäisvaatimuksiin liittyen. Helsingin kaupunki lähetti toisen lisäselvityspyynnön 8.2.2021 liittyen käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin sopimuskauden alkaessa sekä selvityspyynnön voimassa olevasta maksuohjelmasta liittyen verovelkoihin ja vastuuvakuutukseen. Helsingin kaupunki lähetti 12.2.2021 kolmannen lisäselvityspyynnön Ticketmaster Suomi Oy:lle henkilöstöresurssien riittävyydestä ja kyvystä tuottaa palvelua tarjouspyynnön edellyttämällä tavalla, kun sen ilmoittama, sopimuskaudella käytettävissä oleva, suomeksi kommunikoivien työntekijöiden henkilöstöresurssi on huomattavan vähäinen. Ticketmaster Suomi Oy antoi pyydetyt lisäselvitykset määräajassa.

Hankintayksikössä tehdyn tarkistuksen jälkeen todettiin, että Lippupiste Oy:n ja Ticketmaster Suomi Oy:n tarjoukset täyttävät hankinnan kohteen kriteerien taloudelliset vaatimukset ja palvelun kohteeseen asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailussa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta, jossa vertailuperusteena olivat palvelun laatutekijät arvoltaan enintään 50 pistettä ja hintatekijät 50 pistettä. Palvelun laatua vertailtiin seuraavien tekijöiden perusteella: Tarjoajan internetsivujen vierailut ja niiden toteutuma, tarjoajan markkinointiluvallisten sähköpostiosoitteiden määrä ja tarjoajan muut markkinointitoimenpiteet.

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous hankinnan kohteen kriteerien täyttyessä. Hankinnan kohteen kriteerien täyttäviä tarjouksia saatiin kaksi (2) kappaletta Lippupiste Oy:ltä ja Ticketmaster Suomi Oy:ltä. Lippupiste Oy:n ja Ticketmaster Suomi Oy:n tarjousdokumentit ovat tämän asian liitteinä 10 ja 11. Tarjousvertailu on tämän asian liitteenä 12 ja tarjousvertailun selite liitteenä 13.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen antoi Lippupiste Oy.

Tarjous liitteineen ja tarjoajien antamat lisäselvitykset ovat kokonaisuudessaan lautakuntalaisten nähtävillä ennen kokousta lautakunnan kokoushuoneessa klo 15.15 alkaen ja tarvittaessa tätä ennen saatavilla hankinta-asiantuntijalta pyydettäessä.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 02.03.2021 § 23

10.03.2020 Ehdotuksen mukaan

25.02.2020 Ehdotuksen mukaan

28.01.2020 Ehdotuksen mukaan

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. kulttuurijohtaja
Veikko Kunnas

Lisätietojen antaja

Päivi Loponen, johtaja (Savoy-teatteri), puhelin: 09 310 36565

paivi.loponen@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Tarjouspyynto 250766 HEL 2019-008989
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Hankinnan kohteen kuvaus
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Hintaliite
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Tarjouspyynnon ESPD
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Tietosuoja- ja salassapitoliite
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Henkilotietojen kasittelyohje
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Käyttöoikeussopimus luonnos
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Tarjous Lippupiste Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Tarjous Ticketmaster Suomi Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
13. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.