Hankinta, MDR-pohjaiset tietotekniset palvelut, Omaolo-palvelu, SoteDigi Oy, puitesopimus
Sitoumus liittymisestä MDR-pohjaiset tietotekniset palvelut -puitesopimukseen
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti allekirjoittaa oheisen liitteen mukaisen sitoumuksen MDR-pohjaiset tietotekniset palvelut –puitesopimukseen liittymisestä. Samalla tietohallintopäällikkö päätti myös allekirjoittaa sitoumuksen pohjalta myöhemmin syntyvät sopimukset. Sitoumus ja sopimukset liittyvät MDR-pohjaiset tietotekniset palvelut hankinnan toteuttamiseen.
Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018, § 309.
Sotedigi Oy:n antaman arvion mukaan nykyiset asiakaskuntien maksuvastuulla olevat tukipalvelukustannukset, n. 200 euroa kuukaudessa, tulevat nousemaan palveluajan ja palvelulaajuuden kattavuuden lisääntyessä, mutta tulevat tämänhetkisen arvion mukaan jäämään alle 2 000 euron kuukausikustannuksen sosiaali- ja terveystoimialan osalta. Neljän vuoden laskenta-ajalle kokonaiskustannukset ovat tämänhetkisen arvion mukaan enintään 96 000 euroa. Muista sopimukseen liittyvistä kehittämiskuluista vastaa Sotedigi Oy.
Päätöksen perustelut
Helsinki on 14.12.2015 päätöksellään liittynyt valtakunnalliseen Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut hankkeeseen ja toimialajohtajan 3.9.2018 allekirjoittamalla kehittäjäasiakkaiden ja Sotedigi Oy:n yhteistyösopimuksella sitoutunut Omaolopalvelun jatkokehittämiseen vähintään 1.1.2021 asti ja sen jälkeen toistaiseksi.
Omaolo-palvelu on itse- ja omahoitoa tukeva sähköinen palvelukokonaisuus, jonka kehitystyötä on tehty ensin ODA-kärkihankkeessa ja 5.9.2018 lähtien SoteDigi Oy on vastannut palvelun jatkokehittämisestä, levittämisestä ja kansallisen yhteistyön koordinoinnista. Palvelu on kehitetty toiminnan tarpeista lähtien ja ODA-konsortiolla on erittäin merkittävä rooli palvelun kehittämisessä.
Palvelu on otettu käyttöön 12 kunnan, sairaanhoitopiirin tai kuntayhtymän alueella ja palvelu on käytettävissä noin 2,5 miljoonalle asukkaalle.
Omaolo-palvelu muodostuu kolmesta erikseen kilpailutetusta osasta, joista kaikki ovat välttämättömiä palvelun käyttämiseksi
• ODA1: Lääketieteellisen tietämyksen tietämyskanta, toimittaja Kustannus Oy Duodecim
• ODA2: Käyttöliittymä ja logiikka sekä tukipalvelut, toimittaja tällä hetkellä Medicosult Oy:n ja Solita Oy:n muodostama ryhmittymä
• ODA3: Konesalipalvelut, toimittaja Telia Oy
ODA2 sopimuksen osalta hankintailmoituksessa ilmoitettu puitesopimuksen enimmäisarvo on täyttynyt. Hankintayksikkönä KL Kuntahankinnat Oy julkaisi kesäkuussa 2019 muutosilmoituksen hankintaan liittyen, jossa ilmoitettiin sopimuksen arvon ylittämisestä. Muutosilmoituksesta ei valitettu, ja kehitystyö Mediconsultin ja Solitan kanssa jatkuu. Sopimuksen puitteissa voidaan jatkaa tämän hetken arvion mukaan alkukevääseen 2020.
ODA1 ja ODA3 sopimusten osalta arvioitu enimmäisarvo ei ole täyttymässä ja ne jatkuvat ennallaan.
SoteDigi on saanut luvan (SoteDigi Oy:n hallitus ja omistajaohjaus) käynnistää kilpailutuksen ODA2 sopimuksen tilanteen vuoksi. Kilpailutuksen kohdealueena tulee olemaan lääketieteellisten laitteiden kehittäminen asukkaan digipalvelut -kokonaisuudessa, alkuvaiheessa erityisesti Omaolon jatkokehittäminen. Lisäksi kohdealueeseen kuuluvat tukipalvelut. Kilpailutusta voidaan siten käyttää laajemminkin SoteDigin palvelujen kehittämisessä ja tukipalvelujen hankinnassa tulevaisuudessa.
Tämän hetkisen mallin mukaan SoteDigi Oy kattaa ODA2-puitesopimuksen laajuudessa Omaolo-palvelun jatkokehittämisen ja levittämisen kustannukset ja kuntatoimijat kattavat tukipalvelujen osuuden. Tämä kustannusten jako säilyy uudessa kilpailutuksessa. Lisäksi kuntatoimijat voivat hyödyntää sopimusta halutessaan esim. integraatioiden toteutukseen.
Omaolo-palvelu on Kaupunkistrategian ja Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelman mukaista panostusta esteettömiin sähköisiin palveluihin sekä digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämiseen ja Omaolo-palvelujen avulla sähköiset palvelut ovat käytössä ensisijaisina viikonpäivästä tai kellonajasta riippumatta.
Päätös tullut nähtäväksi 04.09.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Marja-Liisa Lommi, kehittäjäylilääkäri, puhelin: