Puitejärjestely, Asuinhuoneistojen välityspalvelut 2019 - 2021
Asuinhuoneistojen kiinteistövälityspalveluiden puitejärjestely 2020-2022
Päätös
A
Toimialajohtaja päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
- CHM-Koti Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta
- Helsingin Habita Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta
- Uudenmaan Viva Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta
B
Toimialajohtaja päätti tehdä Kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevan asuinhuoneistojen välityspalveluita koskevat puitesopimukset 31.3.2022 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
1. Apex Palvelut Oy
2. Taipale LKV Oy
3. Huoneistokeskus Oy
4. Asuntokauppa Hanna & Hanna Oy
5. JYA Housing Oy
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.4.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimiala allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.3.2022. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 700 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.
Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) rakennuttamien asuinrakennusten kiinteistövälityspalvelu.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2022 saakka.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain 5 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”PUITEJÄRJESTELY: Asuinhuoneistojen kiinteistövälityspalvelut 2019-2021 (1+1)” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 13.9.2019.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 17.10.2019 klo 12:00, mennessä tarjouksen jätti kymmenen yritystä:
- OP Koti Helsinki Oy LKV
- Uudenmaan Viva Oy
- Helsingin Habita Oy
- JYA Housing LKV
- CMH-Koti Oy
- Apex Palvelut Oy
- Taipale LKV Oy
- REF Real Estate Franchises Oy
- Asuntokauppa Hanna&Hanna LKV Oy
- Huoneistokeskus Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan luottoluokitus on vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.
Tarjoajan tulee näyttää soveltuvuutensa nimeämällä välittäjänä toimiva henkilö, joka täyttää asetetut vaatimukset. Vaatimukset ovat:
1. Välittäjällä on LKV-pätevyys
2. Välittäjällä on kokemusta vähintään 5 vuotta valmiiden ja rakennusvaiheessa (ns. RS-kohteiden) olevien asuntojen myynnistä.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
CHM-Koti Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta. Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan luottoluokitus on vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. CHM-Koti Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Helsingin Habita Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta. Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan luottoluokitus on vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Helsingin Habita Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Uudenmaan Viva Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta. Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan luottoluokitus on vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Uudenmaan Viva Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia luottoluokituksen osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailussa käsiteltiin kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien ja vertailuun hyväksyttyjen tarjoajien tarjoukset.
Tarjousten vertailuperusteena on tarjousten kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Laatu, painoarvo 40%
- Hinta, painoarvo 60%
Tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen, josta muodostuu vertailupisteet. Tarjoajat asetetaan saatujen vertailupisteiden perusteella etusijajärjestykseen.
Vertailuhintataulukko on päätöksen liitteenä 1.
Vertailuhintana käytetään tarjoajan ilmoittamaa välityspalkkioprosenttia myytävän asunnon velattomasta kauppahinnasta (alv 0%).
Laatuarvioinnissa arvioidaan tarjoajan toimittamaa myyntisuunnitelmaa/selvitystä, jossa tarjoajan tulee vastata kysymyksiin:
- Miten edistäisitte kohteiden myyntiä?
- Miten hoitaisitte kohteiden esittelyt ja markkinoinnin?
- Minkälaisia tilannekatsauksia toimittaisitte myynnin tilanteesta tilaajalle?
Laatuarvioinnissa myyntisuunnitelmasta arvioidaan seuraavia asioita:
1. Että suunnitelmassa ovat kaikki tehtävän määrittelyssä olevat asiat
2. Mitä kaikkia kanavia tarjoaja tulee käyttämään myynnissä ja markkinoinnissa
3. Miten edistäisitte kohteiden myyntiä
4. Miten hoitaisitte kohteiden esittelyt ja markkinoinnin
5. Minkälaisia tilannekatsauksia toimittaisitte myynnin tilanteesta tilaajalle
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos:
- Ensisijainen toimittaja on passiivinen, eli ei vastaa, kun tehdään tilaus, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Ensisijainen toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty toteuttamaan tilausta, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Ensisijainen toimittaja on suljettu puitejärjestelystä joko pysyvästi tai määräaikaisesti, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Erimielisyys työn aikataulusta tai kattohinnasta, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Valitulla toimittajalla on objektiivisen arvion perusteella tehtävän suorittamiseen vaadittavaa erityisosaamista jota ei ole muilla, etusijajärjestyksessä korkeammalla olevilla toimittajilla jolloin tilaus tulee kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Kyseessä on nykyisen puitesopimuskauden aikana aloitetun ja keskeneräisen toimeksiannon lisä- tai jatkotilaus ja kaupungin kannalta olisi kokonaistaloudellisesti epäedullista olla käyttämättä valittua toimittajaa, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
- Ensisijaisen toimittajan aikaisempi toimeksianto samasta palvelusta on tilausta tehdessä toimittajasta johtuvasta syystä myöhässä, jolloin tilaus on tehty seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
Koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (=kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvo ylittää 60 000 euroa. Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää kattohintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 16.03.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Antti Mustajärvi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27971
Tarja Jouppi, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23373