Hankinta, Kevytyksikkö ajoneuvo
Kevytyksikön ajoneuvojen hankinta
Päätös
Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tekemään määrärahojen puitteissa lisätilauksen tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti Saurus Oy:ltä enintään kahdesta (2) kevytyksikön ajoneuvosta kappalehintaan 271.350 euroa (alv 0%) sekä varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 15.000 euroa/ajoneuvo yhteensä enintään 30.000 euroa (alv 0%) käyttäen rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja. Näiden enintään kahden (2) ajoneuvon hankinnan arvo on yhteensä enintään 572.700 euroa (alv 0%). Edelleen pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Päätöksen perustelut
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä kevytyksikön ajoneuvon hankinnan. EU-hankintailmoitus Tarjouspyyntö julkaistiin 24.9.2019 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 4.11.2019 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti Saurus Oy.
Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan, Saurus Oy:n, tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kokonaistaloudellinen vertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Tarjouksen hintataso vastaa kuitenkin hankintayksikön käsitystä hankittavan tavaran yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa.
Tarjouspyynnön mukaan vuosien 2019-2021 aikana hankitaan 1 - 3 kevytyksikön ajoneuvoa. Pelastuskomentaja on tehnyt päätöksen yhden kevytyksikön ajoneuvon hankinnasta 6.11.2019. Päätöksessä oli maininta, että pelastuslautakunnalle tehdään myöhemmin esitys siitä, että pelastuskomentajalla on oikeus tilata määrärahojen puitteissa ensimmäisen kevytyksikön ajoneuvon lisäksi enintään kaksi (2) kevytyksikön ajoneuvoa.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 06.11.2019 § 40
Päätös
Pelastuskomentaja päätti tilata Saurus Oy:ltä yhden (1) kevytyksikön ajoneuvon tarjouspyynnön sekä tarjouksen mukaisesti kappalehintaan 284.800 euroa (alv 0%) sekä varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille yhteensä enintään 15.000 euroa (alv 0%) käyttäen rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja. Hankinnan arvo on yhteensä 299.800 euroa (alv 0%). Edelleen pelastuskomentaja päätti oikeuttaa teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Pelastuslautakunnalle tehdään myöhemmin esitys siitä, että pelastuskomentajalla on oikeus tilata määrärahojen puitteissa ensimmäisen kevytyksikön ajoneuvon lisäksi enintään kaksi (2) kevytyksikön ajoneuvoa kappalehintaan 271.350 euroa (alv 0%) sekä varata mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille 15.000 euroa /ajoneuvo yhteensä 30.000 euroa (alv 0%). Näiden enintään kahden (2) ajoneuvon hankinnan arvo on yhteensä enintään 572.700 euroa (alv 0%).
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Päätöksen perustelut
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimelle menettelyllä kevytyksikön ajoneuvojen hankinnan. EU-hankintailmoitus Tarjouspyyntö julkaistiin 24.9.2019 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 4.11.2019 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti Saurus Oy.
Asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttäneen tarjoajan, Saurus Oy:n, tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kokonaistaloudellinen vertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi. Tarjouksen hintataso vastaa kuitenkin hankintayksikön käsitystä hankittavan tavaran yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.
Lisätiedot
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 310 31400
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 310 31470
Päätös tullut nähtäväksi 09.12.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31400
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 31470