Oikaisuvaatimus, rakennuslupa 45-0900-19-A, pientalo, Vartiokylä
Oikaisuvaatimus pientalon rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä, Ajopolku
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan tekemästä rakennuslupapäätöksestä 25.4.2019 § 143, lupatunnus 45-0900-19-A. Rakentamisessa on noudatettava muutoslupaa 45-2623-19-AM ja sen lupaehtoja.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
********** ja ********** ovat hakeneet lupaa kaksikerroksisen kellarillisen omakotitalon sekä maalämpökaivon rakentamiselle tontille ********** Lisäksi on haettu aloittamisoikeutta. Rakennuksen julkisivut ovat puuverhousta ja vesikatto katetaan konesaumatulla peltikatteella.
Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön viranhaltija on 25.4.2019 § 143 myöntänyt haetun rakennusluvan sekä aloittamisoikeuden.
Oikaisuvaatimus
Naapuritontin ********** omistajat ********** ja ********** ovat vaatineet oikaisua mainittuun päätökseen.
Oikaisuvaatimuksessa todetaan seuraavaa.
Hakija on esittänyt suunnitellun rakennuksen korkeudesta mielipiteitä, jotka eivät ole naapuruston kannalta oleellisia eivätkä yritäkään täyttää vaatimuksia sovittaa uusi rakennus jo rakennettuun ympäristöön.
Hakija toimitti naapuritiedotteen liitteinä asemakaavapiirustuksen, josta oli rajattu asemakaavamääräykset sekä poikkileikkauspiirustuksen josta ei ilmene mm. huonejärjestelyjä tonttimme suuntaan.
Pyydettäessä saimme rakennusvalvonnasta rakennuksen keskikorkeuslaskelman. Ottamatta kantaa kattokolmion vaikutukseen, pidämme laskentatekniikkaa ehdottomasti virheellisenä, ja vaadimme tulokseen korjausta. Asemakaavamääräykset rajoittavat alueen rakennusten enimmäiskorkeudeksi 7,5 m, koskien kaksikerroksista rakennusta. Laskelmassa on käytetty rakennuksen piirin laskemisessa kellarikerroksen ulokkeita joilla ei ole mitään tekemistä rakennuksen enimmäiskorkeuden kanssa. Laskelman tulos 7,41 m nousee arvoon 8,08 m kun em. tarkoitushakuinen virhe korjataan. Sama asia nostaa vielä hieman korkeutta jos alkuperäisen maanpinnan korkeusarvoja korjataan vastaavasti.
Vastine
Hankkeeseen ryhtyvän vastineessa todetaan muun ohella seuraavaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt mielipiteensä jostain hakijan mielipiteestä, jota ei ole edes yksilöity. Tähän on hakijan mahdotonta antaa vastinetta.
Naapurin kuulemislomakkeessa kerrottiin asemakaavasta poikkeamiset. Huonejärjestykseen liittyviä poikkeamisia ei suunnitelmissa ole missään vaiheessa ollut (naapurin rajanpuoleisessa seinässä ei ole asuinhuoneen pääikkunoita), joten naapurilla ei ole perusteita oikaisuvaatimukseen.
Asemakaavamääräykset ovat olleen naapurilla hyvin tiedossa (asemakaava on vahvistettu v. 1991 ja naapurin tontille on haettu rakennuslupa v. 2009). Missään vaiheessa naapuri ei ole pyytänyt hakijalta mainitsemiaan tietoja.
Edellä luetelluista voi helposti päätellä että oikaisuvaatimuksen tekijän tavoitteena on ollut ainoastaan rakennushankkeen hankaloittaminen.
Oikaisuvaatimuksen tekijän laskelmalla ei ole mitään tekemistä rakennuksen todellisen keskikorkeuden kanssa. Laskelman julkisivun pinta-alaan on laskettu myös ulokkeen osuus, mutta piirin pituudesta uloke on jätetty pois. Tämä harhaanjohtava virhe vääristää laskelmaa noin 30 cm liian korkeaksi.
Koska YM39:n mukaan keskikorkeus voidaan laskea kahdella eri tavalla, pyydettiin lupayksikön päälliköiden ja tiimipäälliköiden kantaa siihen, mitä laskutapaa käytetään. Tulkintana oli se, että tässä rakennuksessa keskikorkeus lasketaan rakennuksen nurkkapisteiden kohdalta mitattujen korkeuksien keskiarvona ilman ulokkeiden vaikutusta.
20.6.2019 päivätyt suunnitelmat on muutettu tätä laskutapaa vastaavaksi (rakennuksen korkeusasemaa pudotettu 40 cm), 2. krs huonekorkeutta on laskettu 19 cm, kattoristikon rakennetta madallettu ja kellarin yläikkuna on poistettu jotta olevan maan pinnan korko voidaan pitää ennallaan).
Suunnitelmat on lähetetty oikaisuvaatimuksen tekijöille ennen kuin kellarin perustusten työt on aloitettu ja sähköpostitse on saatu vastaus "edetkää suunnitelmien mukaan". Tästä huolimatta oikaisuvaatimusta ei ilmeisesti ole vedetty pois, joten vastine tehtiin.
Hakijan näkemyksen mukaan nyt muutettujen suunnitelmien mukaisesti toteutettuna ja rakennusvalvonnan ohjeiden mukaisesti luvitettuna rakennus täyttää kaikki määräykset ja perusteita oikaisuvaatimukselle ei ole.
Päätöksen perustelut
Hankkeessa on kysymys kaksikerroksisen kellarillisen pientalon rakentamisesta Vartiokylän kaupunginosan tontille **********
Alueella on voimassa vuonna 1991 voimaan tullut asemakaava nro 9600, jossa rakennuspaikka sijoittuu erillispientalojen korttelialueelle. Kaavamääräyksen mukaan kaksikerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeus on 7,5 metriä.
Rakennuspaikka on pinnanmuodoiltaan lounasta kohti nouseva rinnetontti, jossa lounaanpuoleinen nurkkapiste on Helsingin kaupungin karttapalvelun ja asemapiirroksen mukaan korkoasemassa +31.50 ja kaakonpuoleinen nurkka korkoasemassa +27.7.
Rakennuksen korkeus voidaan määrittää eri tavoin. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 58 §:n 2 momentin mukaan rakennuksen korkeus on julkisivupinnan ja vesikaton leikkausviivan korkeus maanpinnasta. Kun rakennus on muodoltaan erityinen tai rakennuspaikka ei ole tasamaalla, tavanomainen rakennuksen korkeuden määrittäminen ei kuitenkaan tuota luotettavaa tulosta. Tällöin joudutaan rakennuksen korkeutta määrittämään muulla tavoin. Asiaa koskevaa lainsäädäntöä ei ole, ja oikeuskirjallisuutta on niukasti.
Erityisesti rinnetonteilla korkeuden määrittäminen käyttämällä keskikorkeuslaskelmaa, jossa rakennuksen keskikorkeus määritetään jakamalla julkisivun pinta-ala rakennuksen piirillä, on yleinen rakennusvalvontojen noudattama käytäntö. Keskikorkeuslaskelman käyttäminen rakennuksen korkeuden määrittämisperiaatteena on hyväksytty myös Helsingin hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä. Esimerkiksi Helsingin hallinto-oikeuden päätöksessä 17.9.2012 nro 12/0791/5 on todettu, että rinnetontilla sijaitsevan rakennuksen korkeuden vaikutuksia on ollut perusteltua tarkastella keskikorkeuslaskelman avulla.
Rakennuslupahakemuksen liitteeksi toimitetussa keskikorkeuslaskelmassa on alun perin rakennuksen piiriin kuuluvaksi laskettu kellarin ulokkeet. Rakennuksen keskikorkeus on tämän laskelman mukaan ollut 7,41 metriä. Rakennuslupa on myönnetty ja pääpiirustukset hyväksytty. Rakennuksen vesikaton ja julkisivun leikkauskohta on hyväksyttyjen pääpiirustusten mukaan ollut korkeusasemassa +37.60.
Rakennusluvan myöntämisen jälkeen on rakennusvalvonnassa todettu, ettei mainittua keskikorkeuden laskentatapaa voida pitää hyväksyttävänä niiltä osin kuin rakennuksen piiriin on laskettu kuuluvaksi kellarin ulokkeet, ja että tämän vuoksi rakennuksen keskikorkeus on todellisuudessa enemmän kuin ilmoitettu 7,41 metriä. Hakijaa on tämän johdosta ja etenkin ottaen huomioon myönnetyn aloittamisoikeuden, pyydetty korjaamaan keskikorkeuslaskelmaa sekä suunnitelmia siten, että rakennuksen korkeus tulisi olemaan asemakaavan mukainen.
Kuten hakijan vastineessa on todettu, keskikorkeuslaskelmaa on tämän jälkeen tarkistettu. Keskikorkeus on laskettu ilman kellarin ulokkeita. Lisäksi pääpiirustuksia on tarkistettu siten, että rakennuksen korkeusasemaa on pudotettu. Rakennuksen toisen kerroksen korkeutta on madallettu. Tarkistetun keskikorkeuslaskelman mukaan rakennuksen korkeus on näiden muutosten myötä 7,467 eli 7,5 metriä. Rakentamisen aikaisille muutoksille on haettu muutoslupa tunnuksella 45-2623-19-AM. Muutosluvan mukaisesti toteutettuna rakennuksen julkisivun ja vesikaton leikkauskohta on korkeusasemassa + 37,06, mikä on 54 cm alempana kuin alkuperäisissä suunnitelmissa. Rakentaminen tontilla tapahtuu parhaillaan näiden tarkennettujen suunnitelmien ja myönnetyn muutosluvan mukaisesti.
Oikaisuvaatimus kohdistuu rakennuksen korkeuteen ja korkeusasemaan. Edellä esitetyn perusteella asiassa on tullut selvitetyksi, että myönnetyn rakennusluvan 45-0900-19-A mukainen rakennuksen korkeus on ollut asemakaavan vastainen. Oikaisuvaatimus tulee hyväksyä ja rakennuslupapäätös kumota siltä osin kuin oikaisua on vaadittu. Rakennuksen korkeusasema ja korkeus on käsitelty uudelleen muutosluvassa. Muutosluvan mukaisesti toteutettaessa rakennuksen korkeus on asemakaavan mukainen. Rakentamisessa tulee noudattaa myönnettyä muutoslupaa ja sen ehtoja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Päätös tullut nähtäväksi 28.10.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös
Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista
Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- kunnan jäsen
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404