Hankesuunnitelma, koulun lisätilat, Koskelan ala-aste
Koskelan ala-asteen lisätilan hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Koskelan ala-asteen lisätilan 4.10.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 910 htm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 400 000 euroa elokuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta tekee tarvepäätöksen ja antoi hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankesuunnitelma koskee Koskelan ala-asteen lisätilaa. Tilojen suunnittelussa noudatetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja ympäristöpalvelun ohjeita oppimisympäristörakentamisesta.
Hanke
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 22.10.2019 Koskelan ala-asteen lisätilojen tarveselvityksen osoitteeseen Käpyläntie 8. Koskelan ala-asteen tilat eivät riitä kasvavalle oppilasmäärälle. Lisätila mahdollistaa tilakokonaisuuden suunnittelun 100 oppilaan käyttöön, mikä on tarkoituksenmukaista, sillä myös muut alueen koulut tarvitsevat lähivuosina lisätilaa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään hankkeessa rakennettavia lisätiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan. Hankkeelle on saatu rakennuslupa tilapäisenä viiden vuoden määräajaksi.
Tilat suunnitellaan toiminnallisesti ja tilankäytöllisesti opetukseen sopivaksi. Erityistä huomiota suunnittelussa on kiinnitetty sisäilman laatuun. Rakennuksen ulkoseinissä on aiemmin todettu rakennusajalle tyypillisiä kosteusteknisiä puutteita ja paikallisia vaurioita. Sisäilman laadun varmistamiseksi koulun tiloissa tehdään kattavat sisäpuoliset tiivistyskorjaukset. Kaupunki on tilannut tilojen kunnosta ja korjausten riittävyydestä lausunnon ulkopuoliselta rakennusterveysasiantuntijalta.
Oppilaiden välituntiulkoilu tapahtuu Käpylän pelastusaseman kentällä, jonne järjestetään tiloista turvallinen ja valvottu kulkuyhteys. Oppilaiden ruokailu järjestetään läheisessä toimipisteessä.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 910 htm².
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Rakentamiskustannukset
Kustannusarvion mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 8/2019 RI 103,8; THI 190,1 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 1 400 000 euroa (1 538 euroa/htm²).
Tilakustannus käyttäjille
Hankkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on noin 25,87 euroa/htm²/kk, yhteensä 23 542 euroa/kk ja noin 282 500 euroa/v. Neliövuokran perusteena on 910 htm². Pääomavuokran osuus on 21,86 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus on 4,01 euroa/htm²/kk. Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.
Rahoitus
Hankkeen rakennuttamiskustannukset ja maanrakennustyöt rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala omistaa Kiinteistö Oy Käpylän terveystalon opetustiloiksi muutettavat osakkeet. Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristön toimialalla.
Tilat on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2020.
Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Hanna Lehtiniemi, hankesuunnittelija, puhelin: 09 310 87723