Tutkimuslupa, What's in the app, Digitalt medierad kommunikation över tid och rum i nutida flerspråkiga familjer

HEL 2019-010748
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 63

Beslut om beviljande av forskningstillstånd HEL 2019-010748

Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja

Beslut

Direktören för den svenska servicehelheten har beslutat att bevilja ********** forskningstillstånd för forskning ********** på de villkor som framgår närmare av motiveringen av beslutet. Beslutet är i kraft till 31.5.2020.

Beslutsmotivering

********** har ansökt om forskningstillstånd. Syftet med forskningen är att undersöka hur familjer i Finland - som i sin vardag använder sig av svenska, ryska eller polska - kommunicerar och upprätthåller kontakter med varandra med hjälp av olika kommunikationsteknologier. Ansökan om forskningstillstånd gäller enkätdatainsamling i svenskspråkiga skolor i Finland. Målet med datainsamlingen är att få kunskap om samtida finländska familjers digitala, flerspråkiga och multimodala praktiker. Projektet finansieras av Finlands Akademi (2018-2022) och sker i samarbete med Svenska Litteratursällskapet (SLS).

I Helsingfors samlas forskningsmaterialet in vid två lågsadieskolor genom enkäter som riktar sig till elever i årskurserna 3 till 6 samt till vårdnadshavare. Undersökningens sampelstorlek i Helsingfors är 150 elever och 100 vårdnadshavare. Deltagandet i studien är frivilligt. Vårdnadshavarna ska ge sitt samtycke till att barnet deltar i studien.

Forskningsmaterialet samlas in 25.11-31.5.2020. Materialet förvaras under det att forskningen pågår enligt goda forskningsetiska principer. Efter projektets slut (2022) bevaras data vid SLS arkiv. Hur identifieringsuppgifter behandlas och uppgifter samlas i forskningsregistret har beskrivits noggrannare i dataskyddsbeskrivningen för undersökningen (bilaga 3).

På forskningstillståndet tillämpas följande villkor:

Beslutet tillåter insamling av forskningsmaterial 25.11-31.5.2020 under skolornas arbetstid.

Beslutet ger inte rätt att ta del av Helsingfors stads dokument- och registermaterial.

Identifieringsuppgifter om enskilda personer som deltar i undersökningen får inte röjas i forskningsrapporten eller på något annat sätt.

Fostrans- och utbildningssektorn deltar inte i genomförandet av undersökningen.

Undersökningen får inte medföra kostnader för fostrans- och utbildningssektorn.

Forskningsrapportens elektroniska adress tillställs per e-post fostrans- och utbildningssektorn (kasko.tutkimusluvat@hel.fi).

Päätös tullut nähtäväksi 22.11.2019

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Lisätietojen antaja

Elina Vismanen, evalueringsexpert, telefon: 09 310 22174

elina.vismanen@hel.fi

Päättäjä

Niclas Grönholm
direktören för svenska servicehelheten

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: MyndOffL 24 § 1 mom. 21 p.
2. Salassa pidettävä: MyndOffL 24 § 1 mom. 21 p.
3. Salassa pidettävä: MyndOffL 24 § 1 mom. 21 p.
4. Salassa pidettävä: MyndOffL 24 § 1 mom. 21 p.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.