Hankesuunnitelma, Olkilynteentie 17, Päiväkoti Himmelin väistötilat
Olkilyhteentie 17, Päiväkoti Himmeli, vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu päiväkodin väistökäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Olkilyhteentie 17 sijoittuvan, siirrettävistä tilaelementeistä koostuvan lpk Himmelin väistö- ja lisätilaksi suunnitellun paviljongin 21.10.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 1 200 brm² ja hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 780 000 euroa elokuun 2019 kustannustasossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Väistötilat tarvitaan samalla tontilla sijaitsevan lpk Himmelin huonon kunnon takia kiireellisinä. Pysyvät korvaavat paikat sekä niiden suunnitelma ja aikataulu ratkaistaan Suutarilan palveluiden alueellisessa tarkastelussa vuoden 2020 aikana.
Väistötilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 60 kuukauden ajalle.
Paviljonki sijoittuu samassa osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitsevan päiväkodin tontille. Nykyinen huonokuntoinen rakennus on tarkoitus purkaa.
Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 2 550 000 euroa, hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 1 200 brm² ja huoneistoala noin 1 000 htm².
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä enintään 2 780 000 euroa kustannustasossa 8/2019 (RI 104,4; THI 190,1).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongista toimittajalle ulos maksettavan pääomavuokran suunnitellulle 60 kuukauden ajalle, joka on arvonlisäverottomana yhteensä 1 730 000 euroa eli 28,80 euroa/kk/htm² .
Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 050 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, varaukset sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Paviljongin ylläpitokustannukset Kaupunkiympäristön toimialalle ovat noin 5,50 euroa/htm²/kk ja vastaavat suuruudeltaan päiväkotien keskimääräisiä ylläpitokustannuksia.
Tilakustannus käyttäjälle
Väistötilasta aiheutuva tilakustannus käyttäjälle sisällytetään väistötilaa tarvitsevan hankkeen tilakustannusarvioon. Siitä päätetään ko. hankkeen hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä.
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut. Tilojen toimittaja vastaa rakennusteknisestä kunnosta.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 2/2020.
Päätös tullut nähtäväksi 04.11.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sirkka-Liisa Sundvall, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 23058
Jarmo Raveala, vs. rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö, puhelin: 09 310 23466