Hankinta, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen
- Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 15.12.2021
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 21/15.12.2020
- Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 27.10.2020
- Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 05.06.2020
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 4/10.03.2020
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 3/25.02.2020
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan keskeyttäminen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan lain julkisista hankinnoista (1397/2016) § 125 ja § 123 mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.
Samalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja toteaa, että tarjousasiakirjat pidetään salassa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 10.3.2020 § 41 Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia. Lautakunta edellytti, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan vanhuspalvelulain (980/2012) ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista.
Kilpailutus
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti toteutettavana, § 3:n, 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukaisena dynaamisena puitejärjestelynä.
Hankinta jakautui neljään erilaiseen ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelumuotoon (kohteeseen) palvelukuvauksessa ja tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyin ehdoin:
kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille ikääntyneille.
kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille.
kohde C: Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen.
kohde D: Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille ikääntyneille.
Tarjouspyyntö julkaistiin 25.3.2020 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan tarjouspyynnön kohteeseen.
Lisätietokysymykset oli lähetettävä 20.04.2020 mennessä ja niihin vastattiin 29.4.2020.
Tarjoukset tuli jättää 11.5.2020 mennessä ja määräaikaan mennessä saatiin 77 tarjousta.
Tarjouspyynnön liitteenä oleva Palvelunkuvaus sisälsi säännökset ja ohjeet siitä, mikä henkilöstömitoitus vähintään vaaditaan. Tarjouksessa tuli hyväksyä edellytetyt mitoitusvaatimukset (Kyllä/Ei), ja lisäksi täyttää erillinen henkilöstön määrää koskeva lomake.
Tarjouksia tarkastettaessa havaittiin, että kaikki tarjoajat eivät olleet täyttäneet henkilöstölomaketta annettujen ohjeiden mukaisesti, vaikka olivat kuitenkin erikseen sitoutuneet Palvelunkuvausten mukaisten mitoitusvaatimusten täyttämiseen. Tämän vuoksi kaikille tarjoajille lähetettiin täsmennyspyyntö koskien henkilöstömitoituksen ilmoittamista henkilöstölomakkeella. Täsmennyspyyntöön liitettiin yksityiskohtaiset ohjeet ja laskentamalli henkilöstölomakkeen täyttöä varten. Kaikkien tarjoajien tuli täyttää oikein henkilöstömitoitusta koskeva lomake, joka sisälsi laskukaavan mitoituksen laskemista varten.
Täsmennyspyynnön toimittamisen jälkeen neljä tarjoajaa vastasi, että täsmennyspyyntö on tarpeeton, ja että täsmennyspyyntö aiheuttaa olennaisen muutoksen tarjouspyyntöön ja on myös tarjouspyynnön vastainen.
Keskeyttämisen perusteet
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.
Hankinta päätetään keskeyttää vaadituissa henkilöstömitoituksissa olleiden laskentaepäselvyyksien ja virheellisten tulkintojen vuoksi.
Nyt kyseessä olevan tarjouskilpailun materiaaliin sisältyy henkilöstömitoitukseen liittyviä ehtoja, joiden perusteella tarjoajat ovat tulkinneet ja ymmärtäneet henkilöstömitoituksen väärin. Siten tarjouspyyntöasiakirjat ovat tältä osin olleet tulkinnanvaraisia, eivätkä tarjoukset ole vertailukelpoisia. Henkilöstömitoitusta koskeva asia on mahdollisesti vaikuttanut myös Palveluntuottajien hinnoitteluun.
Tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuus on havaittu vasta tarjousten avaamisen jälkeen. Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa, tulee hankintayksikön keskeyttää hankinta.
Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka yhteydessä henkilöstömitoitus tullaan yksilöimään ja selventämään niin tarkasti, että tarjoukset ovat tältä osin yhteismitallisia. Hankinnan keskeyttäminen tässä vaiheessa edesauttaa myös sopimusaikaista yhteistyötä, kun pakolliset mitoitusvaatimukset ovat kaikille Palveluntuottajille varmuudella täysin selkeät jo tarjouksen jättöhetkellä.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Päätös tullut nähtäväksi 17.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252