Hankinta, perussiivoukseen liittyvät työt
Perussiivoukseen liittyvien töiden hankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että perussiivoukseen liittyvien töiden puitejärjestelyyn ajalle 01.06.2020 - 31.05.2022 valitaan seuraavat palveluntuottajat:
- Osa-alue 1: Lattioiden perussiivous, ikkunoiden puhdistus ja yläpölyjen poisto (päiväkodit)
- Ikkunahuolto Oy Karttunen (08855548)
- TAF -Clean Oy (27473553)
- Beretta Palvelut Oy (18084484)
- Benoa Palvelut Oy (28353561)
- Services Netto (21573596)
- Osa-alue 2: Erikoisikkunoiden ja välilasipintojen puhdistus sekä yläpölyjen poisto (koulut, oppilaitokset, ammattiopistot ja hallintorakennukset)
- Taf -Clean Oy (27473553)
- Ikkunahuolto Oy Karttunen (08855548)
- Benoa Palvelut Oy (28353561)
- Beretta Palvelut Oy (18084484
- Kiinteistösiivous Metsänen Oy (16409345)
- TAF -Clean Oy (27473553)
- Poistoa Oy (25481787)
- Services Netto (21573596)
- Beretta Palvelut Oy (18084484)
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on n. 9 000 000 euroa, alv. 0 %, sisältäen option.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 13.3.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-011868. Perussiivouksen liittyvien töiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 13.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Kilpailutettavat mallikohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 23.3.-26.3.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.4.2020 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui 7 tarjousta: Benoa Palvelut Oy, Beretta Palvelut Oy, Ikkunahuolto Oy Karttunen, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Poistoa Oy, Services Netto ja TAF –Clean Oy.
Tarjoukset jakautuivat kohderyhmittäinen seuraavasti:
- Osa-alue 1: Lattioiden perussiivous, ikkunoiden puhdistus ja yläpölyjen poisto (päiväkodit): Benoa Palvelut Oy, Beretta Palvelut Oy, Ikkunahuolto Oy Karttunen, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Services Netto ja TAF –Clean Oy.
- Osa-alue 2: Erikoisikkunoiden ja välilasipintojen puhdistus sekä yläpölyjen poisto (koulut, oppilaitokset, ammattiopistot ja hallintorakennukset): Benoa Palvelut Oy, Beretta Palvelut Oy, Ikkunahuolto Oy Karttunen, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Services Netto ja TAF –Clean Oy.
- Osa-alue 3: Sisäilmairtaimiston siivous (koulut, oppilaitokset, ammattiopistot ja päiväkodit: Beretta Palvelut Oy, Poistoa Oy, Services Netto ja TAF –Clean Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot, on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien henkilöstön soveltuvuus koulutuksen ja osaamisen osalta tarkastetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista tarjouspyynnön mukaisesti.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatutekijät oli huomioitu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa ja tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa.
Vertailu tehtiin osa-alueittain mallikohteiden perusteella tarjouspyynnön kohdan "Hankinnan kohteen kriteerit" mukaisesti. Kullekin osa-alueelle valitaan viisi (5) palveluntuottajaa.
Osa-alueet 1 ja 2
Tehdyn vertailun mukaan tarjoajat asettuivat seuraavaan järjestykseen halvimman hinnan perusteella (osa-alueen hinta yhteensä):
Osa-alue 1:
- Ikkunahuolto Oy Karttunen (2 740 €)
- TAF -Clean Oy (3 490 €)
- Beretta Palvelut Oy (5 365 €)
- Benoa Palvelut Oy (5 700 €)
- Services Netto (6 680 €)
- Kiinteistösiivous Metsänen Oy (12 140 €)
Osa-alue 2:
- Taf -Clean Oy (16 530 €)
- Ikkunahuolto Oy Karttunen (17 050 €)
- Benoa Palvelut Oy (39 500 €)
- Beretta Palvelut Oy (40 740 €)
- Kiinteistösiivous Metsänen Oy (54 050 €)
- Services Netto (82 500 €)
Osa-alue 3:
Tehdyn vertailun mukaan tarjoajat asettuivat seuraavaan etusijajärjestykseen halvimman hinnan perusteella (tuntihinta):
- TAF -Clean Oy (28 €)
- Poistoa Oy (28 €)
- Services Netto (30 €)
- Beretta Palvelut Oy (32 €)
Koska kaksi tarjoajaa tarjosi saman vertailuhinnan, niin sijoitus ja etusijajärjestys näiden kesken ratkaistiin arpomalla tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi. Arvonnan voitti TAF -Clean Oy (liitteellä arvonnan muistio).
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia ympäristökriteereitä vähimmäisvaatimuksissa.
Sopimuksen teko
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta.
Sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden mahdollisella optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.
Osa-alueen 1 ja 2 mallikohteet tilataan ko. osa-alueen voittaneelta toimittajalta kokonaisuudessaan. Muissa kohteissa tilaukset tehdään puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta tarjouspyynnön ja sen liitteiden (palvelukuvaus ja sopimusluonnos) mukaisesti.
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 12.05.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Viljami Packalen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033