Asemakaavan muutos nro 12650, Kannelmäen liikuntapuisto ja päiväkoti, Soittajantie 10, Kaarela, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-012281
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 452 §

Kannelmäen liikuntapuisto ja päiväkoti asemakaavan muuttaminen (nro 12650)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 1.9.2020 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12650 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 33. kaupunginosan (Kaarela, Kannelmäki) korttelin 33122 tonttia 2 sekä urheilu-, katu- ja puistoalueita
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Kannelmäen liikuntapuistoa, olemassa olevan päiväkoti Vanhaisen korttelia sekä liikuntapuiston viereistä puistoaluetta ja Soittajanpolun katualuetta. Kaavamuutosalue sijaitsee Soittajantien varressa, n. 0,4 kilometrin päässä Kannelmäen asemasta. Kaavaratkaisu mahdollistaa uuden, noin kolme kertaa nykyistä suuremman päiväkotirakennuksen rakentamisen olemassa olevan päiväkodin kohdalle. Uusi, arkkitehtuuriltaan korkeatasoinen päiväkoti ja nykyinen liikuntapuisto muodostavat Soittajantien varteen alueellisesti tärkeän, ihmisiä kokoavan ja kaupunkikuvallisesti näkyvän julkisten palvelujen keskittymän. Nykyinen päiväkodin tontti laajenee liikuntapuistoon, olemassa oleva päiväkoti puretaan ja sen toiminta siirtyy uuteen päiväkotiin. Kaavaratkaisussa päiväkotia palveleva pysäköimisalue on sijoitettu palvelurakennusten korttelialueelle liikuntapuiston nykyisen pysäköintialueen jatkeeksi, jonka lisäksi korttelin sisäiselle huollolle on tontilta osoitettu alue Soittajantien varresta. Kaavamuutoksen tavoitteena on vastata Kaarelan alueen (Kannelmäki, Hakuninmaa, Maununneva) uusien päiväkotipaikkojen tarpeeseen. Uutta palvelukerrosalaa on kaavaratkaisussa 1 700 k-m2.

Liikuntapuiston osalta kaavan tavoite on puiston virkistyspalvelujen säilymisen ja kehittämisen mahdollistaminen. Asemakaavaa päivitetään mm. alueen reittien ja kunnallisteknisten johtomerkintöjen osalta. Lisäksi nykyinen pieni kulmapuisto (Posetiivarinpuisto) liitetään osaksi Kannelmäen liikuntapuistoa, mikä helpottaa pienen puistoalueen kehittämistä osana liikuntapuiston kokonaisuutta.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Kaavamuutosalue käsittää Kannelmäessä sijaitsevat päiväkoti Vanhaisen, Kannelmäen liikuntapuiston, liikuntapuiston viereisen pienen kulmapuiston (Posetiivarinpuisto) ja Soittajanpolun katualueet. Soittajantiehen ja Urkupillintiehen rajoittuvaa aluetta ympäröivät eri vuosikymmeninä rakentuneet asuinkerrostalot ja rivitalot. Nykyinen, pääasiassa yksikerroksinen päiväkoti on valmistunut 1969 ja sitä on muokattu ja laajennettu 1990-luvulla. Päiväkodin piha-alue sijoittuu rakennuksen luoteispuolelle. Kannelmäen liikuntapuisto on Kaarelan kaupunginosan ainoa liikuntapuisto. Liikuntapuiston alueella on useita erilaisia urheilukenttiä ja liikuntapaikkoja.

Kaava-alueella on pääasiassa voimassa asemakaava vuodelta 1975, jossa nykyisen päiväkotitontin ja liikuntapuiston alue on osoitettu sosiaalista toimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi ja urheilualueeksi. Lisäksi alueen länsiosassa, nurkkapuiston ja Soittajanpolun alueella on voimassa asemakaava vuodelta 2005.

Helsingin kaupunki omistaa alueet. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia (04/2020, alv 0) seuraavasti:

Kaava mahdollistaa uuden palvelurakennuksen rakentamisen. Alustava kustannusarvio uudelle päiväkodille on noin 11,5 milj. euroa. Kustannusarvio täsmentyy jatkosuunnittelun yhteydessä.

Lisäksi kaupungille aiheutuu päiväkodin toteuttamisen yhteydessä vähäisiä kustannuksia VU-alueella tehtävistä töistä.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala (kaupunginmuseo)
  • sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymällä (HSL), sekä kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ja sosiaali- ja terveystoimialalla ei ollut lausuttavaa osallistumis-ja arviointisuunnitelmaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuollon mukaan asemakaavan muutos ei edellytä vesihuollon lisärakentamista. Alueella sijaitsee käytössä olevia vesihuoltolinjoja, jotka tulee ottaa huomioon kaavoituksessa. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kaupunginmuseon lausunto koski pääasiassa nykyisen päiväkotirakennuksen arkkitehtuuria, sekä rakennuksen ja alueen kulttuuriympäristöllisiä arvoja. Kaupunginmuseo ei tule asettamaan päiväkotirakennukselle tai suunnittelualueen muille rakennuksille suojelutavoitteita. Lausunnossa nostetaan esiin olemassa olevan rakennuskannan käytön ja muokkaamisen tärkeys ja ekologisuus. Lisäksi kaupunginmuseo korostaa, että mm. tiivistyvän kaupunkirakenteen kannalta tärkeiden julkisten puisto-ja viheralueiden, sekä niiden toimintojen säilyminen tulee turvata kaavamääräyksin. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että asemakaavamuutosta on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa ja liikuntapuiston palvelujen säilyminen ja kehittämisen mahdollisuudet on huomioitu. Kaavaratkaisussa ohjataan myös mm. liikuntapuiston reittejä ja puurivien säilyttämistä ja istuttamista. Maanalaiset johdot on otettu huomioon kaavaratkaisussa.

Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat liikuntapuiston ja sen lähialueiden kehittämiseen mm. alueen palveluiden ja niiden avoimuuden, oleskelun, liikennejärjestelyjen sekä kasvillisuuden näkökulmasta sekä päiväkodin uudisrakennuksen lasirakenteiden turvallisuuteen kaupunkilintujen kannalta. Uuden päiväkodin toivotaan olevan arkkitehtuuriltaan korkealaatuinen ja ympäristöönsä sopiva. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kannelmäen paikallisyhdistys ry:n mielipiteessä haluttiin kiinnittää huomiota liikuntapuiston alueen ja sen palveluiden kehittämiseen tulevaisuudessa alueellisten, laajojen liikuntapalveluiden ja asukkaiden käytössä olevan epäkaupallisen ulkotilan näkökulmasta. Liikuntapuistoa tulisi mielipiteen mukaan laajentaa vastaavasti kuin mitä päiväkodin laajeneva tontti sitä supistaa. Lisäksi mielipiteessä haluttiin lisätietoa liikenteen muutoksista alueella.

Mielipiteet on otettu huomioon siten, että liikuntapuiston palveluiden kehittämisen mahdollisuudet, monipuolisuus ja avoimuus käyttäjille on huomioitu ja asemakaavamuutosta on tehty yhteistyössä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Liikuntapuiston palvelut eivät supistu tai rajoitu kaavamuutoksen myötä ja liikuntapuistoon liitetään kaavaratkaisussa Soittajanpolun viereinen nurkkapuisto (Posetiivarinpuisto). Lisäksi kaavaratkaisussa ohjataan mm. liikuntapuistoalueen reittejä sekä puurivien säilyttämistä ja istuttamista. Palvelurakennusten korttelialueella ohjataan kaavamääräyksin mm. tontin käsittelyä ja uuden rakentamisen liittymistä ympäristöön. Urkupillintien liikennejärjestelyjä ei ole tarpeen muuttaa, vaikka liikenne kadulla lisääntyy tulevaisuudessa ennusteen mukaisesti noin 500 ajoneuvolla vuorokaudessa. Kaavaratkaisu ei ohjaa mielipiteessä linnustolle vaarallisiksi mainittujen laajojen lasipintojen tai erillisten lasisten rakennusosien rakentamiseen. Uuden päiväkodin suunnitteluratkaisut tarkentuvat järjestetyn suunnittelukilpailun voittajaehdokkaan pohjalta tehtävässä jatkosuunnittelussa.

Kirjallisia mielipiteitä saapui 3 kpl.

Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 18.5.– 16.6.2020

Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.

Kaavaehdotuksesta ei tehty muistutuksia.

Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) lausunnon mukaan asemakaavamuutos ei edellytä vesihuollon lisärakentamista eikä johtosiirtoja. Helsingin kaupunginmuseolla ei ole huomautettavaa asemakaavanmuutoksen ehdotukseen. Kaupunginmuseon lausunnossa nostettiin esiin yleisesti tärkeäksi ja ekologiseksi tavoitteeksi olemassa olevan rakennuskannan käytön sekä tarvittaessa rakennusten muokkaamisen niille luonteenomaisella tavalla. Lisäksi kaupunginmuseon lausunnossa korostettiin julkisten puisto- ja viheralueiden merkitystä tiivistyvässä kaupunkirakenteessa sekä alueiden ja toimintojen säilymisen turvaamista riittävin kaavamääräyksin. Viranomaisilla ei ollut kaavaehdotuksesta huomautettavaa.

Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:

  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala (Helsingin kaupunginmuseo)

Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: sosiaali- ja terveystoimiala, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Kaavan tavoitteet huomioon ottaen, kaavaehdotusta ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa julkisen nähtävilläolon yhteydessä esitettyjen huomautusten johdosta.

Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset –liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.

Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa.

Kaupungin uusi hallintosääntö 1.6.2017 alkaen on laajentanut lautakunnan toimivaltaa asemakaavojen osalta. Poiketen osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa ilmoitetusta, kaavan hyväksyy kaupunginvaltuuston sijaan kaupunkiympäristölautakunta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.

Sulje

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 16.6.2020

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 30.1.2020

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 15.04.2020 § 26

11.03.2020 Käsitelty

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.09.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kunnallisvalituksella

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. Vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja)
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa
  • maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia
  • rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Kunnan jäsenen, asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai ehyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero
(09) 655 783
Käyntiosoite
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Lotta Aulamo, arkkitehti, puhelin: 09 310 22792

lotta.aulamo@hel.fi

Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37433

taina.toivanen@hel.fi

Tiina Uusitalo, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 20764

tiina.uusitalo@hel.fi