Oikaisuvaatimus, johtajaylilääkärin päätös 29.10.2019 § 24
Epidemiologisen toiminnan erikoislääkärin viran täyttämistä koskeva oikaisuvaatimus
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen terveysasemien johtajalääkärin päätöksestä 29.10.2019 § 24 koskien epidemiologisen toiminnan erikoislääkärin viran täyttämistä.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu henkilöstöasioiden käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Khalid Omar ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Terveysasemien johtajalääkäri päätti päätöksellään 29.10.2019 § 24 ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella lääketieteen tohtori ********** erikoislääkärin virkaan epidemiologiseen toimintaan 1.1.2020 lukien.
Tästä päätöksestä ********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt oikaisuvaatimuksen (liite 1).
Erikoislääkärin virka tuli avoimeksi 13.2.2019.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 30.8.2019 § 119 mukaan erikoislääkärin virkaan ottaa terveysasemien johtajalääkäri.
Erikoislääkärin tehtävänä on epidemiologisessa toiminnassa toimia infektio- ja tartuntatautityössä perusterveydenhuollossa koko kaupungin alueella. Työn sisältö määräytyy tartuntatautilain velvoitteiden pohjalta ja kohdistuu infektio- ja tartuntaepidemioiden havaitsemiseen, tartunnanjäljitykseen, torjuntatoimien organisointiin ja toteutukseen paikallisesti kenttätyönä sekä epidemian edellyttäessä yhteistyössä HUSin ja THL:n kanssa.
Erikoislääkärin tehtäviin kuuluu tartuntatautien ennaltaehkäisy rokotuksin ja rokotusyhteyshenkilönä toimiminen sekä ruokamyrkytys- ja vesiepidemioiden hoito yhteistyössä kaupungin ympäristöterveydenhuollon kanssa. Lisäksi tehtäviin kuuluu infektio- ja tartuntatautien koulutus- ja konsultaatioapu perusterveydenhuollossa sekä tarvittaessa tartuntatautipotilaan vastaanotto.
Erikoislääkärin viran kelpoisuusvaatimuksena on terveydenhuollon ammattihenkilölain (559/1994) mukainen Suomessa laillistetun lääkärin pätevyys sekä erikoislääkärin oikeudet soveltuvalla erikoisalalla.
Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.
Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja hyvää organisointi- ja päätöksentekokykyä.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Säännöstä koskevan hallituksen esityksen (HE 1/1998) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viranhoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.
Erikoislääkärin virka on ollut julkisesti haettavana 6.–20.5.2019 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa (liite 3).
Määräajassa hakemuksen jätti neljä (4) hakijaa, joista kaikki täyttivät asetetut kelpoisuusvaatimukset.
Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin 11.6.2019, 13.6.2019 ja 26.6.2019 neljä hakijaa. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli haastateltujen joukossa. Haastattelun suorittivat epidemiologisen toiminnan ylilääkäri sekä idän ja lännen johtava ylilääkäri.
Koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella parhaat edellytykset erikoislääkärin viran tehtävien hoitamiseen epidemiologisessa toiminnassa oli ********** Hakemuksen ja haastattelun perusteella hän osoitti erikoislääkärin tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia erityisesti rokoteosaamiseen liittyen. Hänellä on monipuolinen kokemus rokotetutkimuksesta ja lisäksi hänellä on kokemusta terveysasema- ja sisätautien työstä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimukset ja perustelut päätöksen oikaisemiseksi
Oikaisuvaatimuksen tekijä on hakenut oikaisua Helsingin kaupungin terveysasemien johtajalääkärin päätökseen erikoislääkärin viran täyttämiseksi kaupungin epidemiologisessa toiminnassa. Hän on pyytänyt, että sosiaali- ja terveyslautakunta palauttaa virantäyttöasian uuteen valmisteluun, jossa toteutetaan hakijoiden objektiivinen ja tasapuolinen ansioiden ja soveltuvuuden vertailu virantäyttöpäätöksessä ja että virkavalinta kumotaan ja että hänet valitaan kyseiseen virkaan pätevämpänä ja soveltuvampana hakijana. Asian uudessa valmistelussa oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää ottamaan huomioon hänen jo aiemmin esittämänsä seikat perusteluineen ja liitteineen sekä lisäksi tässä oikaisuvaatimuksessa esiin tuodut seikat. Lisäksi hän on pyytänyt, että lautakunta käy perusteellisen keskustelun Helsingin kaupungin lääkärirekrytoinnin perusteista ja arvioi, kuinka hyvin Helsingin kaupunki pystyy vastaamaan lakisääteisistä velvollisuuksistaan ja että minkälaisen työnantajamielikuvan se luo lääkärikunnan keskuudessa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on katsonut olevansa koulutuksensa ja työkokemuksensa puolesta virkaan valittua henkilöä selvästi pätevämpi. Nimityspäätöksessä on esitetty hyvin valikoivia perusteluja ja satunnaisia poimintoja ansioluetteloista, joiden avulla valittu henkilö on haluttu laittaa etusijalle. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää huolensa Helsingin kaupungin valmiudesta vastata tartuntatautiuhkiin tilanteessa, jossa tartuntatautien torjunnasta vastaava organisaatio on niukasti resursoitu ja kun sitä haasteellisessa työvoimatilanteessa päätetään täydentää ohittamalla virantäytössä koulutuksen ja työkokemuksen perusteella selkeästi valittua henkilöä ansioituneempia hakijoita.
Toukokuussa julkaistussa hakuilmoituksessa haettiin infektiolääkäriä Helsingin kaupungin epidemiologiseen toimintaan. Nyt virkaan valittu ei ole infektiosairauksien tai lasten infektiosairauksien erikoislääkäri. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että nimityspäätöksessä esiin tuodut valitun ansiot huomioiden hänellä on paremmat edellytykset hakuilmoituksessa mainittuun monipuoliseen ja laaja-alaiseen infektio- ja tartuntatautityöhön. Hän on sisätautien ja infektiosairauksien erikoislääkäri Helsingin yliopistosta. **********
**********
Työn hoitaminen edellyttää hyvää projektinjohtamistaitoa, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, joustavuutta ja esiintymistaitoa. Kaiken edellä esitetyn oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa tuoneensa valinnan tehneiden virkamiesten tieteen hakemuksen tai haastattelun yhteydessä.
Vahvan pätevyytensä lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hän on vähintäänkin yhtä soveltuva kyseiseen virkaan kuin siihen valittu henkilö. Tätä soveltuvuutta kuvaa muun muassa hänen pitkäaikainen työhistoriansa eri toimintayksiköissä, joissa on edellytetty muun muassa joustavuutta ja yhteistyötaitoja erilaisten ihmisten kanssa.
Soveltuvuutta kuvaa myös edellä mainittu hyvä projektinjohtamistaito, **********
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo hänen työhistoriansa osoittavan, että hän kykenee toimimaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti aikakriittisissä tilanteissa ja paineen alla, niin kliinisessä työssä kuin epidemiologisissa tartunnanjäljitystilanteissa. Hän on joustava ja yhteistyökykyinen ja on menestyksekkäästi työskennellyt moniammatillisissa työryhmissä. Hän on valmis kantamaan vastuun työstänsä ja tekemistään päätöksistä.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on myös ilmaissut tyytymättömyytensä valintaprosessin keston ja puutteellisen tiedotuksen osalta.
Terveysasemien johtajalääkärin, johtavan ylilääkärin ja ylilääkärin selvitys erikoislääkärin virkavalinnan perusteista
Terveysasemien johtajalääkäri, va. johtava ylilääkäri ja ylilääkäri ovat 17.1.2020 antaneet selvityksensä virkavalinnan perusteista (liite 4).
Selvityksen mukaan epidemiologisen toiminnan erikoislääkärin viran hakuaika oli toukokuussa 2019 ja haastattelut toteutuivat kesäkuussa 2019. Haastateltavien saapumisessa oli viivästymiä, koska jotkut hakijat halusivat tulla omalla valitulla ajallaan ja siihen annettiin mahdollisuus (oikaisuvaatimuksen tekijän kohdalla tarjottiin haastattelua 6.6.2019, mutta hänelle sopiva aika löytyi 26.6.2019). Haastattelun suorittivat epidemiologisen toiminnan ylilääkäri ja idän ja lännen va. johtava ylilääkäri. Valinta tehtiin ja siitä ilmoitettiin valitulle kesäkuun lopussa.
Ensimmäiseksi virkaan valittu henkilö veti hakemuksensa pois 4.7.2019. Valintaa jouduttiin siksi käymään uudelleen läpi kesän aikana.
Tehtävään haettiin soveltuvan alan erikoislääkärin tutkinnon omaavaa lääkäriä, ei nimenomaan infektiotautien erikoislääkäriä. Nyt virkaan valitun osalta ammattipätevyysvaatimus täyttyi siis täysin perusterveydenhuollon terveyskeskuslääkärinimikkeellä toimivan erikoislääkärin osalta. Hakuilmoituksessa mainittu infektiolääkäri ei ole tutkintonimike, ja yleisesti siihen lasketaan myös sisätautien erikoislääkäri, jolla on kokemusta infektiosairauksien hoidosta ja/tai joka keskittyy nykytyössään infektiosairauksien hoitamiseen.
Valitulla henkilöllä on tohtorintutkinto ********** Väitöksen jälkeen hän on tutkinut ********** Valitulla on lisäksi hyvä avovastaanottotoiminnan työkokemus.
Haastattelussa ja osin myös itse hakuilmoituksessa painotettiin perusterveydenhuollon tuntemusta erityisesti Helsingin osalta sekä valmiuksia tavanomaiseen kliiniseen avovastaanoton työhön. Valitulla henkilöllä on erinomaiset valmiudet tähän osa-alueeseen työkokemuksensa puolesta. Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei sen sijaan katsottu olevan tehtävään valittuun verrattuna työtehtävän näkökulmasta merkittävämpää osaamista.
Valittuun henkilöön verrattuna oikaisuvaatimuksen tehneeltä hakijalta puuttuu väitöskirja. Oikaisuvaatimuksen tekijä korostaa työkokemuksensa monipuolisuutta. Eri työpisteissä erikoissairaanhoidossa ylipäänsä ja erityisesti konsultatiivisessa roolissa työskentely ei lisää ammatillista pätevyyttä nyt haettuun tehtävään.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on nostanut esiin ********** Myöskään ne eivät kuitenkaan lisää hänen pätevyyttään nyt haettuun tehtävään.
Oikaisuvaatimuksen tekijä toi työhaastattelussa selkeästi esiin haluavansa puolipäiväisen työajan keskeneräisen väitöskirjatutkimuksen loppuun saattamiseksi. Tehtävään haettiin kokopäiväistä työntekijää, ja haastattelussa tuotiin selkeästi esiin kokopäiväisen työn ensisijaisuus ja tarve kokopäiväiselle työpanokselle.
Valintapäätös tehtiin arvioiden kokonaisuutena kunkin hakijan työkokemusta ja soveltuvuutta epidemiologisen yksikön työtehtäviin perusterveydenhuollossa erikoislääkärin virassa terveyskeskuksessa.
Virkaan valitun kuuleminen
Virkaan valittua on kuultu oikaisuvaatimuksen johdosta. Virkaan valittu on kannanotossaan todennut valintapäätöksessä mainitun tutkimuskokemuksensa osalta, että hän on jatkanut tutkimustyötään myös vuoden 2015 jälkeen. ********** Virkaan valittu toteaa esittäneensä ajantasaisen julkaisuluettelonsa ennen valintapäätöksen tekemistä.
Johtopäätös
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi henkilö erikoislääkärin virkaan kuin siihen valittu henkilö. Erikoislääkärin viran valintapäätös on perustunut viranhakuilmoituksessa esiin tuotuihin viran kelpoisuusehtoihin ja viran menestyksellisen hoitamisen edellytyksenä oleviin vaatimuksiin. Asiassa ei ole siten perusteita muuttaa terveysasemien johtajalääkärin 29.10.2019 § 24 tekemää päätöstä.
Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.
Päätös tullut nähtäväksi 12.02.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anna Yli-Penttilä, vs. lakimies, puhelin: 09 310 24630