Rantarakennelmaa koskeva toimenpidepyyntö, Asunto Oy Kalaniemenranta

HEL 2019-013547
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 124 §

Naapurin toimenpidepyyntö rantarakennelma-asiassa, Kalaniemenkuja

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti

1) tutkia Asunto Oy Kalaniemenrannan tekemän toimenpidepyynnön, joka koskee kiinteistöllä ********** sijaitsevan rantarakennelman luvanvaraisuutta,

2) hylätä vaatimuksen ryhtyä asiassa maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n edellyttämiin toimenpiteisiin rantarakenteiden poistamiseksi ja alueen ennallistamiseksi tai saattamiseksi rakenteiltaan vahvistetun asemapiirustuksen mukaiseksi sekä

3) hylätä vaatimuksen ilmoittaa asiasta poliisille esitutkintaa varten.

Päätösote saantitodistuksella Asunto Oy Kalaniemenrannalle sekä **********

Päätöksen perustelut

Asunto Oy Kalaniemenranta, joka omistaa tontin 91-49-171-4 osoitteessa Kalaniemenkuja 6, on 8.11.2019 saapuneella kirjelmällä vaatinut naapuritontille rakennetun rantarakennelman poistamista. Saman yhtiön tekemä, saman sisältöinen vaatimus on käsitelty ja hylätty rakennuslautakunnan päätöksellä 10.1.2012. Yhtiö ei tuolloin valittanut lautakunnan päätöksestä, ja päätös on lainvoimainen. Lautakunnan päätöksessä on mainittu, että rakennelman, jota on pidettävä terassina, silmämääräinen koko on noin 25 neliömetriä.

Asunto Oy Kalaniemenranta perustaa uusintavaatimuksensa siihen, että rakennelman koko olisikin noin 53 neliömetriä. Uuden selvityksen perusteella tämä arvio pitää suuruusluokaltaan paikkansa, eivätkä toimenpidepyynnön kohteena olevan tontin omistajat tätä kiistä. Saadun selvityksen mukaan rakennelmaan ei ole kuitenkaan tehty mitään muutoksia rakennuslautakunnan vuonna 2012 tekemän päätöksen jälkeen eli rakennelma on edelleen sama, kuin se oli lautakunnan tehdessä päätöksensä. Päätöstä tehtäessä lautakunnan käytettävissä olivat rakennelmasta otetut valokuvat, joista rakennelman koko oli jokaisen lautakunnan jäsenen arvioitavissa.

Valokuvien mukaan puusta rakennettu rakennelma on rakennettu paalujen varaan suoraan maan päälle, käytännössä maantasoon. Rakennelmassa ei ole kattoa eikä seiniä. Osa rakennelmasta ulottuu tontin rajan yli kaupungin vesialueelle. Tämän tontin rajan ylittävän osuuden koko on kantakartasta arvioituna noin 20 – 25 neliömetriä. Rakennelma on, siltä osin kuin se sijaitsee tontilla, terassi, ja siltä osin, kuin se sijaitsee tontin ulkopuolisella vesialueella, laituri. Vesilaissa sallitaan laiturin rakentamisen kaupungin vesialueelle, eikä kaupunki ole esittänyt asiassa vaatimuksia.

Maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §:ssä on määritelty rakennelmat, joille vaaditaan rakennusvalvontaviranomaisen toimenpidelupa. Säännöksessä ei ole mainittu maantasoon rakennettua terassia. Näin ollen pientalotontilla oleva, maantasoon rakennettu terassi ei vaadi toimenpidelupaa, vaikka se sijaitsisi rannalla. Saman säännöksen mukaan suurehkon laiturin rakentaminen vaatii toimenpideluvan. Helsingin rakennusjärjestyksen 22 §:ssä pientalotontit on kuitenkin vapautettu toimenpideluvan hakemisesta alle 25 neliömetrin suuruisen laiturin rakentamiseen. Näin ollen toimenpidepyynnön kohteena oleva rakennelma ei ole miltään osin toimenpideluvan varainen.

Oikeuskäytännön (KHO:2016:48) mukaan hallintoasiassa annettu hakemuksen hylkäävä päätös ei saa sellaista oikeusvoimaa, joka estäisi samanlaista hakemusta koskevan asian ratkaisemisen uudella hallintopäätöksellä. Näin ollen Asunto Oy Kalaniemenrannan toimenpidepyyntö on tutkittava. Asian käsittelyssä on kuitenkin otettava huomioon luottamuksensuojaperiaate ja hallintolain 6 §, jonka mukaan viranomaisen toimien on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

Asiassa ei ole esitetty, että rantarakennelmalle olisi rakennuslautakunnan päätöksen jälkeen tehty minkäänlaisia muutoksia. Luottamuksensuojaperiaatteen nojalla asiassa ei ole perusteltua antaa erilaista päätöstä kuin rakennuslautakunta on aiemmin antanut. Rakennelma on siten tulkittava edelleen veden äärelle rakennetuksi terassiksi, joka ei tarvitse toimenpidelupaa.

Asiassa ei ole edellä mainituilla perusteilla tai muutoinkaan syytä ryhtyä minkäänlaisiin velvoitetoimenpiteisiin tai muihin toimenpiteisiin terassin/laiturin suhteen.

Asian tausta

Rakennuslautakunnan päätös 10.1.2012

Helsingin rakennuslautakunta on päätöksellään 10.1.2012 § 11 päättänyt, ettei se ryhdy Asunto Oy Kalaniemenranta -nimisen yhtiön esittämien, muun muassa tontilla ********** sijaitsevan rantarakennelman luvanvaraisuutta koskevien vaatimusten johdosta velvoitetoimenpiteisiin ********** kohtaan.

Päätöstä on perusteltu muun muassa sillä, että kyse on tontin rantaan veden äärelle rakennetusta terassista, ei tuolloisen maankäyttö- ja rakennusasetuksen 62 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetusta suurehkosta laiturista tai muusta vesirajaa muuttavasta tai siihen olennaisesti vaikuttavasta rakennelmasta, jollaisen rakentamiselle tarvitaan toimenpidelupa. Nykyisin vastaava säännös on maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §:ssä. Päätöksen perusteluissa mainitaan myös rakennusvalvontaviraston 28.9.2011 pitämä tarkastus, jossa virasto totesi, että rantarakennelma on suuruudeltaan noin 25 m2.

Asunto Oy Kalaniemenranta toimitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen 16.1.2017 hakemuksen lainvoiman saaneen päätöksen purkamiseksi sillä perusteella, että asiaan oli tullut sellaista uutta selvitystä, joka olisi olennaisesti voinut vaikuttaa päätökseen. Lisäksi yhtiö väitti asiassa tapahtuneen menettelyvirheen, joka oli myös voinut olennaisesti vaikuttaa päätökseen. Yhtiön mukaan päätös perustui lisäksi väärän lain soveltamiseen ja loukkasi hakijan yksityistä oikeutta, minkä lisäksi julkinen etu vaati päätöksen purkua. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi hakemuksen 24.11.2017 antamallaan päätöksellä.

Toimenpidepyyntö

Asunto Oy Kalaniemenranta on pyytänyt 8.11.2019 rakennusvalvontaan saapuneella, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle osoitetulla kirjelmällä, että ympäristö- ja lupajaosto

1) tutkisi uudelleen kysymyksen kiinteistöllä ********** sijaitsevan rantarakennelman ja sen alla olevan järeän paaluperustuksen luvanvaraisuudesta,

2) ryhtyisi maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n edellyttämiin toimenpiteisiin luvattomien rakenteiden poistamiseksi ja alueen ennallistamiseksi tai saattamiseksi rakenteiltaan vahvistetun asemapiirustuksen mukaiseksi sekä

3) uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoittaisi asiasta viivytyksettä poliisiviranomaiselle esitutkintaa varten.

Vaatimuksia on perusteltu sillä, että rakennuslupiin 49-2417-06-D ja 49-1001-04-A liittyvistä asemapiirustuksista on poikettu erittäin olennaisesti. Poikkeaminen on, ottaen huomioon sen laatu ja lupaharkintaa koskevat säännökset ja määräykset, merkinnyt luvan merkittävää muuttamista ja vaikuttanut kiistattomasti naapurin asemaan.

Lupakynnystä arvioitaessa on otettava huomioon paitsi rantarakennelman koko, myös sen perustuksena olevan järeän paalutuksen sijainti ja merkitys. Paalutusta ja sen päälle rakennettua, pääasiassa tontilla ********** mutta osaksi myös Helsingin kaupungin omistamalla vesialueella sijaitsevaa vesirajalaitetta on siis arvioitava yhtenä kokonaisuutena.

Rakennuslupaviranomaiselle ei ole esitetty maapohjatutkimukseen perustuvaa asiantuntijalausuntoa paalutuksen edellytyksistä tonttien 4 ja ********** rajan tuntumassa. Rakentaminen rakennusluvasta olennaisesti poiketen on tapahtunut tontin 4 omistajaa Asunto Oy Kalaniemenrantaa kuulematta. Seurauksen on ollut tontin 4 rantarakenteita vaurioittanut vakava ympäristövahinko.

Näissä olosuhteissa rakennusluvasta poikkeamista ja muita luvattomaan rakentamiseen liittyviä laiminlyöntejä kokonaisuudessaan ei voida pitää maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla vähäisenä. Poikkeaminen on ollut omavaltaista ja tahallista. Yleisen edun on tässä tapauksessa katsottava vaativan syytteen nostamista, erityisesti lain 185 §:ssä säädetyn rangaistusuhan ennaltaehkäisevän vaikutuksen ja yleisen lainkuuliaisuuden tehostamiseksi.

Toimenpidepyyntöön on liitetty Helsingin kaupungin kaupunkimittauspalvelujen 7.11.2019 päivätty arvio rakennelman pinta-alasta. Asiakirjan mukaan alueen arvioitu pinta-ala on noin 53 neliömetriä.

Vastine

********** ovat antaneet asiassa vastineen, jossa vaatimukset todetaan perusteettomiksi ja kerrotaan muun muassa, että naapurin esittämiä rantarakentamiseen kohdistuvia lukuisia valituksia ja vaatimuksia on vuonna 2006 tapahtuneen rakentamisen aikana ja sen jälkeen käsitelty eri viranomaistahoilla ja oikeusasteissa. Kaikki nämä valitukset ja vaatimukset on hylätty perusteettomina.

Toimenpidepyynnössä tarkoitettu, rantaan rakennettu ja pieneltä osin veden päälle sijoittuva terassirakennelma on rakennuslautakunnan 10.1.2012 tekemällä, paikalla 28.9.2011 suoritettuun katselmukseen perustuvalla päätöksellä todettu ei-luvanvaraiseksi “rantaan veden äärelle rakennetuksi terassiksi”. Samassa katselmuksessa todettiin terassia tukevan paalutuksen tapahtuneen jo olemassa olleeseen, osin lahonneeseen puutukiseinään rajautuen.

Katselmuksen jälkeen ranta-alueella tai kyseisellä terassilla ei ole tehty pienimpiäkään rakennus- tai muutostöitä, eikä toimenpidepyynnön esittäjä ole näin väittänytkään. Toimenpidepyyntöön liittyvät kartoittajan kuvat kuvaavat sekä nykytilannetta että tilannetta vuonna 2007.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 126 a § ja 182 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys 22 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.06.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Toimenpidepyyntö
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vastine
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Valokuvia
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Rakennuslautakunnan päätös 10.1.2012
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Rakennuslautakunnan päätöksen 10.1.2012 liitteet
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.