Hankinta, erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluhankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluhankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset vertailuhinnan mukaisessa järjestyksessä:
1. Hammas Hohde Oy
2. Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy
3. Oral Hammaslääkärit Oyj
Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy:n osalta päätös on ehdollinen, kunnes tarjoaja on ilmoittanut tiedot erikoishammaslääkäristä ja toimittanut häntä koskevat, vaaditut dokumentit ja em. tiedot on tarkastettu ja hyväksytty.
Mikäli Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy ei toimita hyväksyttävästi yllä mainittuja todistuksia ja asiakirjoja annettuun määräaikaan 11.12.2020 mennessä, ehdollista päätöstä ei panna täytäntöön. Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy:n tilalle ei valita uutta palveluntuottajaa, koska Hammas Hohde Oy:n ja Oral Hammaslääkärit Oyj:n tarjoamat käynnit riittävät kattamaan tilaajan arvioiman tarpeen.
Hammas Hohde Oy:n ja Oral Hammaslääkärit Oyj:n osalta päätös on ehdollinen kunnes vaaditut rikosrekisteriotteet on toimitettu.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet huomioiden on noin 900 000 euroa (alv 0%). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tilaajan tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen suun erikoishoidon yksikkö (jatkossa PKS-Sehyk) vastaa pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi) erikoishammaslääkäripalvelujen tuottamisesta. Yksikkö on lähetepoliklinikka, johon PKS-Sehykiin kuuluvat kunnat lähettävät potilaita sovittujen kriteerien mukaisesti.
PKS-Sehykissä hoidetaan potilaita, joiden vaatima hoito ei täytä erikoissairaanhoidon kriteerejä eikä hoito vaadi sairaalaolosuhteita, mutta potilaan tarvitsema hammaslääketieteellinen hoito on liian vaativaa peruskoulutetun hammaslääkärin suoritettavaksi.
Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto hankkii erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluita täydentämään PKS-Sehykin omaa palvelutuotantoa.
Hankintamenettely ja tarjouspyyntö
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 18.9.2020.
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 7.10.2020 klo 12:00 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 8.10.2020. Määräaikaan 22.10.2020 klo 10 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kuusi tarjoajaa:
- Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy (Y-tunnus FI29491376)
- Coronaria Hammaslääkärit Oy (Y-tunnus FI29089109)
- Hammas Hohde Oy (Y-tunnus FI25547483)
- Hammaslääkäriasema Vitadent Oy (Y-tunnus FI06703786)
- Oral Hammaslääkärit Oyj (Y-tunnus 0967828-0)
- Suomen Terveystalo Oy (Y-tunnus 1093863-3)
Valintaperusteet
Hankinnassa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin hinta.
Vertailuhintana käytettiin tarjoajan antamaa hintaa toimenpidekoodille SPC01 (THL koodi proteettiselle hammaskruunulle). Tarjoajien ensisijainen valinta tehtiin vertailuhinnan perusteella.
Valittujen tarjoajien määrään vaikutti tarjoajan tarjoukseensa ilmoittama, kuukausitasolla tarjottavien hoitoaikojen määrä. Tarjoajia valittiin (tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti) tarjottujen hoitoaikojen perusteella niin monta, että arvioitu tarve, 50 hoitoaikaa / kuukausi täyttyi.
Palvelun laadulliset vaatimukset olivat tarjouspyynnössä ehdottomina vaatimuksina.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.
Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjoajien henkilökunnan tarjouspyynnössä vaadittujen pätevyysvaatimusten täyttymisen (mm. henkilökunnan koulutusvaatimusten toteutumisen ja kielitaidon).
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Kaikki tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.
Suomen Terveystalo Oy:n tarjous ei vastannut tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia palveluntuottajan tilojen sijainnin osalta.
Tarjouspyynnön ehdottomissa vaatimuksissa oli tiloihin liittyen vaadittu seuraavaa:
Tarjoajalla on enintään kolme erillistä palvelupistettä tämän palvelun tuottamiseen. Kaikki mainitut palvelupisteet sijaitsevat pääkaupunkiseudulla (PKS kuntien alueella). Em. vaatimuksen osalta oli lisätieto seuraavasti: Palvelua ostetaan pääasiassa potilaille, joiden kotikunta on Espoo, Helsinki, Kauniainen tai Kirkkonummi, joten potilaiden kohtuullisen matkan ja asioinnin vuoksi Palveluntuottajan toimipisteen / toimipisteiden tulee sijaita PKS-Sehykiin kuuluvien kuntien alueella.
Hankinnan palvelukuvauksessa oli erikseen kerrottuna PKS-Sehykin kunnista seuraavasti: Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto vastaa pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi) kuntien erikoishammaslääkäripalvelujen tuottamisesta Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen suun erikoishoidon yksikössä (jatkossa PKS-Sehyk). Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto (jatkossa Tilaaja) hankkii erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluita täydentämään omaa (PKS-Sehykissä tehtävää) palvelutuotantoa.
Suomen Terveystalo Oy:n tähän palveluun tarjoama toimipiste sijaitsee Vantaalla. Toimipisteen sijainti on kerrottuna tarjoajan useammassakin dokumentissa, joista käy yhteneväisesti ilmi toimipisteen sijaintikunta ja osoite.
Suomen Terveystalo Oy:n tarjous ei täytä tilojen sijainnin osalta tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia, joten tarjous hylätään.
Muiden tarjoajien tarjoukset vastasivat kaikilta osin tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 23.10.2020 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Vertailuhinnat ja tarjoajien määrän valintaan liittyneet tarjotut tunnit käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi
Sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen, yhden vuoden mittaiseen optiokauteen (1+1), jonka käyttöönotosta päätetään viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Hankintavaltuudet
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.
Päätös tullut nähtäväksi 19.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539