Hankinta, Kaupunkiympäristön toimialan muutto
Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristön muuttopalvelun hankintaa (osa-alue a) koskevasta toimialajohtajan päätöksestä 27.5.2020 § 21
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti oikaista kaupunkiympäristön toimialajohtajan tekemää kaupunkiympäristön toimialan muuttopalveluiden hankintaa koskevaa päätöstä 27.5.2020 § ja sulkea Muuttohaukat Oy:n pois tarjouskilpailusta osa-alueen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto).
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Martela Oyj:n ja Muuttopalvelu Grundell Oy:n ryhmittymänä tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee kaupunkiympäristön toimialajohtajan tekemää kaupunkiympäristön toimialan muuttopalveluiden hankintaa koskevaa päätöstä 27.5.2020 § 21.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti kumota toimialajohtajan tekemän muuttopalveluiden hankintaa koskevan päätöksen 27.5.2020 § 21 siltä osin kuin se koskee osa-aluetta a (Irtaimisto- ja kalustemuutto) ja tehdä asiassa uuden hankintapäätöksen liitteenä 7 olevan korjatun vertailutaulukon mukaisesti ja valitsee kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Martela Oyj:n ja Muuttopalvelu Grundell Oy:n ryhmittymänä sopimuskumppaniksi osa-alueeseen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto). Hankinnan arvonlisäveroton kattohinta osa-alueen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto) osalta on 380 000 euroa. Näin ollen muuttopalveluhankinnan kaikkien osa-alueiden (a, b ja c) arvonlisäveroton kattohinta on 685 000 euroa.
Muilta osin alkuperäistä hankintapäätöstä ei muuteta.
Sopimus osapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla sopimuksella. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Käsittely
Esteelliset: Mikko Aho (hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohta)
Kaupunkiympäristölautakunta päätti todeta, ettei toimialajohtaja Mikko Aho esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä.
Toimialajohtajan tekemä hankintapäätös 27.5.2020 § 21 annettiin muutoksenhakuohjeineen tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 28.5.2020.
Martela Oy:n ja Muuttopalvelu Grundell Oy:n ryhmittymänä (jäljempänä ryhmittymä) tekemä hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 5.6.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Hankintamenettely ja hankintapäätös
Hankinnan kohteena on ollut Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala muutto yhdeksästä toimipisteestä Kalasatamaan valmistuvaan uuteen toimitaloon. Hankinta on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat a) Irtaimisto- ja kalustemuutto b) Erikoismuutto ja c) Vanhojen tilojen tyhjennykset. Tarjoukset voivat koskea yhtä tai useampaa osaa. Tarjoaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan osaan. Hankinnassa on kyse EU-kynnysarvon (214 000 euroa) ylittävästä palveluhankinnasta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 16.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Ilmoitusta on korjattu 7.4.2020 päivätyllä korjausilmoituksella. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Tarjouksen valintaperusteeksi ilmoitettiin osa-alueen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto), osalta kokonaistaloudellinen edullisuus ja vertailuperusteiden painoarvoina olivat hinta 60 pistettä ja laatu 40 pistettä.
Tarjouksen osa-alueeseen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto) antoi määräaikaan mennessä viisi tarjoajaa:
1. Hakonen Solutions Oy
2. Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy (ryhmittymä)
3. Muuttohaukat Oy
4. Niemi Palvelut Oy
5. Suomen Lainalaatikko Oy
Toimialajohtaja teki päätöksen 27.5.2020 § 21, jossa se hyväksyi osa-alueen a (Irtaimisto- ja kalustemuutto) Muuttohaukat Oy:n tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen. Tarjouksen arvonlisäveroton kattohinta osa-alueen a osalta oli 435 000 euroa. Tarjoajan soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot tarkistettiin ja ne olivat hyväksyttävät. Samalla toimialajohtaja päätti hylätä Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia.
Hankintaoikaisuvaatimus
Ryhmittymä pyytää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että hankintayksikkö kumoaa tekemänsä hankintapäätöksen osa-alueen 1 osalta, suorittaa tarjousten vertailun uudestaan ottaen huomioon tässä oikaisuvaatimuksessa esiin tuodut seikat ja tekee hankinnassa uuden hankintapäätöksen osa-alueen 1 osalta. Osa-alueella 1 on tarkoitettu osa-aluetta a.
Ryhmittymä perustelee vaatimuksiaan sillä, että sillä on syytä olettaa, että hankintayksikkö on valinnut tarjouskilpailun voittajaksi tarjoajan, jonka nimetyillä henkilöillä ei tosiasiallisesti ole sitä kokemusta, jonka se on hankintayksikölle ilmoittanut. Lisäksi ryhmittymä esittää, että voittaneen tarjoajan alhaiset tarjoushinnat ja tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat tiedot avainhenkilöiden kokemuksesta ovat virheellisiä.
Ryhmittymä toteaa valituksessaan seuraavaa: "Tarjouspyynnön ehtojen mukaan, nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäälliköt (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään kolmesta (3) vastaavan kokoisesta muutoista (vähintään 500 työpistettä) viimeisen kymmenen (10) vuoden ajalta. Vaatimuksen täyttämiseksi tarjoajien on tullut ladata tarjouksensa liitteeksi tarjouspyynnön mukaiset henkilölomakkeet kustakin työhön nimettävästä avainhenkilöstä. Vähimmäisvaatimuksen ylittävä avainhenkilöiden kokemus on ilmoitettu pisteytettävän siten, että mikäli jokaisella avainhenkilöllä on kokemusta vähintään viidestä (5) vastaavasta muutosta, saa tarjoaja laadullisia vertailupisteitä kymmenen (10), ja jos jokaisella avainhenkilöllä on kokemusta vähintään kymmenestä (10) vastaavasta muutosta, saa tarjoaja laadullisia vertailupisteitäviisitoista (15). Martela katsoo, että termillä avainhenkilö on tarjouspyyntö kokonaisuudessaan ja erityisesti hankinnan kohde, sen epävarma aikataulu sekä projektipäälliköiden ja työnjohtajien rooli huomioiden ollut tarkoitus viitata sekä avainhenkilöihin että heidän varahenkilöihinsä, jotka tulevat tarvittaessa korvaamaan varsinaisen avainhenkilön.
Muuttohaukat Oy on saanut kyseisestä kohdasta täydet viisitoista (15) pistettä, joten kyseisellä tarjoajalla on ollut nimetä avainhenkilöt ja näiden varahenkilöt hankinnan toteuttamiseen, ja jokaisella näistä avainhenkilöistä sekä avainhenkilöiden varahenkilöistä on ollut esittää luotettavalla tavalla paitsi kolme (3)referenssiä vastaavan kokoisista muutoista myös tämän lisäksi vähintään kymmenen (10) lisäreferenssiävastaavista muutoista. Martela huomauttaa ensinnäkin, että Hankintayksikön asettama referenssivaatimus on varsin korkea kenelle tahansa alalla ammattimaisesti muuttopalveluita harjoittavalle yritykselle. Martelan tiedossa ei ole, että viimeisen kymmenen vuoden aikana Muuttohaukat Oy olisi valikoitunut toimittajaksi referenssivaatimuksen kannalta merkittävään määrään julkisena hankintana kilpailutettuja toimeksiantoja, jotka täyttäisivät tarjouspyynnön vaatimukset. Myös yksityisellä sektorilla vaaditun kokoluokan toimeksiannot ovat varsin harvinaisia. Martelalla on syytä olettaa, että Muuttohaukat Oy:n nimeämillä henkilöillä ei tosiasiallisesti ole sitä kokemusta, jonka Muuttohaukat Oy on Hankintayksikölle ilmoittanut. Näin ollen Martela pyytää, että Hankintayksikkö selvittäisi, pitävätkö Muuttohaukat Oy:n tarjouksessa ilmoitetut tiedot paikkansa, ja mikäli näin ei ole, tulisi Hankintayksikön kumota Hankintapäätös ja suorittaa tarjousten vertailu uudestaan."
Ryhmittymä on hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että voittaneen tarjoajan alhaiset tarjoushinnat ja tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat tiedot avainhenkilöiden kokemuksesta ovat virheellisiä.
Asianosaisten kuuleminen
Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Kuulemispyyntö on tämän asian liitteenä 2.
Voittaneelle tarjoajalle, Muuttohaukat Oy:lle on 9.6.2020 varattu tilaisuus lausua näkemyksensä hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyistä vaatimuksista ja selvityksestä sekä pyydetty lisäksi ilmoittamaan tarjouksessa esitettyjen referenssitoimeksiantojen osalta seuraavat tiedot: tilaaja, yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite tarkistusta varten.
Muuttohaukat Oy on antanut lausunnon 11.6.2020 (liite 3), jossa se vaatii, että hankintayksikkö hylkää Martela Oyj:n oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja toteaa, että laatupisteytykseen vaikuttaneet referenssit ovat todellisia, toteutuneita kohteita. Osa projekteista on ollut pitkäkestoisia, jopa yli vuoden mittaisia.
Tarjoushintojen osalta tarjoaja toteaa, että tarjoushinnat on annettu oikein ja hankintayksikkö on asianmukaisesti asian selvittänyt ennen hankintapäätöstä ja että avainhenkilöiden kokemus on ilmoitettu oikein.
Muuttohaukat Oy:lle on toistamiseen 12.6.2020 varattu tilaisuus antaa lausuntonsa hankintayksikön tarkistamiin toimeksiantojen laajuutta koskeviin tietoihin (liite 4).
Sovellettavat säännökset
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö ja sen liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle ehdokkaan tai tarjoajan, joka on syyllistynyt olennaisesti väärien tietojen antamiseen ilmoittaessaan hankintayksikölle lain 10 luvussa tarkoitettuja tietoja tai laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa esimerkiksi tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että tarjoajalla on muun muassa tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintalain 86 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että tarjoajilla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemusta hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tavalla. Hankintayksikkö voi vaatia, että riittävä kokemus osoitetaan viittaamalla aiemmin toteutettuihin sopimuksiin.
Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Muuttohaukat Oy:n referenssit
Tarjousvertailussa Muuttohaukat Oy:lle oli annettu täydet 15 pistettä avainhenkilöiden työkokemuksesta. Muuttohaukat Oy on ilmoittanut tarjouksessaan, että sen referenssit ovat liikesalaisuuksia.
Tarjousten vertailussa ilmeni, että Muuttohaukat Oy:n ilmoittamat tiedot avainhenkilöiden työkokemuksesta olivat yhden henkilön osalta ristiriitaiset ja tulkittavissa kahdella eri tavalla. Työhön nimetystä kuudesta avainhenkilöstä viidelle on henkilölomakkeissa yksilöity täysiin pisteisiin oikeuttava kymmenen (10) vastaavan toimeksiannon työkokemus mutta yhdelle avainhenkilölle vain viiden (5) vastaavan toimeksiannon työkokemus. Tämän lisäksi Muuttohaukat Oy on tarjouksen toisessa kohdassa ilmoittanut, että kaikilla työhön nimetyillä henkilöillä on kokemusta vähintään kymmenestä (10) vastaavasta toimeksiannosta, eli täysiin pisteisiin oikeuttava kokemus.
Myös toisella tarjoajan, Niemi Palvelut Oy:n tarjouksessa ja henkilölomakkeissa ilmeni vastaava ristiriita.
Hankintayksiköllä on epäselvässä tilanteessa oikeus pyytää tarjoajilta tarkennusta tarjouksen sisältöön. Velvollisuutta lisätietojen pyytämiseen ei kuitenkaan ole. Hankintayksikkö totesi, että lisätietojen pyytämisellä ei tässä tapauksessa olisi merkitystä tarjousvertailun lopputulokseen, sillä tarjoajien sijoittumisjärjestys olisi ollut sama molemmilla tavoin tulkittuna, joten molemmille annettiin 15 pistettä vastuuhenkilöiden kokemuksesta.
Tarjousten vertailu tehtiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella eikä avainhenkilöiden hoitamien toimeksiantojen laajuutta erikseen tarkastettu muuttotoimeksiantojen tilaajilta. Lähtökohtaisesti hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjouksessa ilmoitettuihin tietoihin.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet
Ryhmittymän hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta työkokemusta koskevien tietojen uudelleentarkastelussa työkokemusta on selvitetty tarkemmin pyytämällä ilmoitettujen muuttotoimeksiantojen tilaajaorganisaatioilta sähköpostitse varmistus tarjouksen henkilölomakkeissa annetuista tiedoista.
Tarjousten uudelleentarkastelun perustella kävi ilmi, että osa Muuttohaukat Oy:n avainhenkilöiden henkilöreferensseistä ei laajuudeltaan täyttänyt asetettua vaatimusta (vähintään 500 työpisteen muutto). Kaikkien avainhenkilöiden henkilölomakkeisiin sisältyy kyseisiä referenssejä.
Hankintayksikön tekemän selvityksen mukaan Muuttohaukat Oy:n yhdestätoista toimeksiannosta, joista koostuu kuuden avainhenkilön pisteytettävä työkokemus, kolme osoittautui selvästi riittämättömäksi. Lisäksi kolmen muun referenssin osalta toimeksiannon tilaaja ei pystynyt varmistamaan hankintayksikölle muuttotoimeksiannossa siirrettyjen työpisteiden lukumäärää. Kyseisten toimeksiantojen osalta toimistotyöpisteitä ei varmuudella ollut 500:aa mutta muuttoon sisältyi lisäksi muita, sairaalaympäristössä käytettäviä työpisteitä, joiden lukumäärää tilaajaorganisaatio ei pystynyt tarkentamaan. Yhden toimeksiannon osalta tietoja ei pystytty selvittämään. Neljän toimeksiannon laajuus vastasi tarjouksessa ilmoitettua.
Muuttohaukat Oy on antanut lausuntonsa 15.6.2020 (liite 5) hankintayksilön tekemässä selvityksessä ilmenneistä huomioista. Lausunnossaan se toteaa, että kahden referenssin osalta tarjoaja oli tehnyt laskuvirheen eikä kyseisiä kohteita voi käyttää avainhenkilöiden referensseinä. Muuttohaukat Oy katsoo, että kolmas hankintayksikön selvityksen mukaan riittämätön referenssikohde kuitenkin täyttäisi referenssivaatimukset sillä perusteella, että toimeksiantoon sisältyneet 260 työpistettä on siirretty puhdistukseen ja puhdistuksesta uuteen toimitilaan ja näin ollen se muodostaa 520 työpisteen muuton. Hankintayksikkö katsoo, että kyseinen toimeksianto ei laajuudeltaan kuitenkaan vastaa tarjouspyynnön vaatimusta vähintään 500 työpisteen muutosta.
Kolmen muun referenssitoimeksiannon, joiden laajuutta muuttotoimeksiantojen tilaajaorganisaatio ei pystynyt lausunnossaan varmistamaan, Muuttohaukat Oy katsoo täyttävän edellytetyn laajuuden.
Hankintayksikkö oli ennen hankintapäätöksen tekemistä pyytänyt tarjoajalta selvitystä poikkeuksellisen alhaisista tuntihinnoista. Saadun selvityksen perusteella on arvioitu, että tarjoaja pystyy suoriutumaan toimeksiannosta ja lakisääteisistä velvoitteistaan eikä oikaisuvaatimus anna aihetta lisäselvityksiin.
Tarjoajan poissulkeminen tarjouskilpailusta
Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle ehdokkaan tai tarjoajan, joka on syyllistynyt olennaisesti väärien tietojen antamiseen ilmoittaessaan hankintayksikölle lain 10 luvussa tarkoitettuja tietoja tai laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen.
Muuttohaukat Oy:n antamalla virheellisellä tiedolla on ollut hankintapäätöksen kannalta olennainen merkitys, koska se vaikutti ratkaisevasti tarjouskilpailun osa-alueen a (Irtaimisto ja kalustemuutto) voittajan valintaan. Muuttohaukat Oy ei myöskään 11.6.2020 hankintaoikaisuvaatimukseen antamassaan lausunnossa oikaissut tarjouksessaan antamia avainhenkilöiden referenssitoimeksiantojen laajuutta koskevia virheellisiä tietoja.
Koska tarjoajan on katsottu antaneen hankintayksikölle olennaisesti vääriä, hankintalain 93 §:ssä tarkoitettuja tietoja, tulee se sulkea pois tarjouskilpailusta.
Uusi tarjousvertailu
Poissulkemisen jälkeen soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset täyttävistä tarjouksista on laadittu uusi tarjousvertailu (liite 7), jonka perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueesta a (Irtaimisto- ja kalustemuutto) on antanut Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy ryhmittymänä.
Tarjoajien tasapuolisen kohtelun varmistamiseksi hankintayksikkö selvitti tarkemmin myös ryhmittymän ilmoittamien henkilöreferenssien laajuuden. Ryhmittymän nimeämien avainhenkilön ilmoitettu kokemus koostuu 28 toimeksiannosta. Uudelleentarkastelussa työkokemusta on selvitetty pyytämällä ilmoitettujen muuttotoimeksiantojen tilaajaorganisaatioilta sähköpostitse varmistus tarjouksen henkilölomakkeissa annetuista tiedoista. Määräaikaan mennessä vastaukset ehdittiin saada 25 toimeksiannon osalta. Saatujen tietojen perusteella ryhmittymän ilmoittamat tiedot pitävät paikkansa ja referenssit täyttävät selvästi tarjouspyynnössä edellytetyn laajuuden.
Johtopäätökset
Koska asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin, on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintaoikaisuvaatimus hyväksyttävä ja annettava korjattu hankintapäätös. Tarjouksista tulee laatia uusi vertailu. Edellä mainituilla perusteilla toimialajohtajan päätöstä on perusteltua muuttaa päätösesityksen mukaisesti.
Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.
Kaupunkiympäristön toimiala Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 27.05.2020 § 21
Päätös
Toimialajohtaja hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti tehdä kaupunkiympäristön toimialan muuttopalveluiden hankintaa koskevat sopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:
a) Irtaimisto ja kalustemuutto | Muuttohaukat Oy |
b) Erikoismuutot | Secon Service Oy |
c) Vanhojen tilojen lopputyhjennykset | Muuttohaukat Oy |
Toimialajohtaja päätti hylätä Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjouksen ja Kuljetusrinki Oy:n tarjouksen, koska ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia.
Toimeksianto laskutetaan toteutuneiden töiden mukaan tarjouksessa ilmoitetuin tunti- ja yksikköhinnoin enintään tarjottuun kattohintaan saakka. Osa-alueiden kattohinnan yhteisarvo on enintään 740 000 euroa, josta Muuttohaukat Oy:n osuus enintään 590 000 euroa ja Secon Service Oy:n osuus enintään 150 000 euroa. Hintoihin lisätään arvonlisävero 24 %.
Toimeksiannon mukaiset tehtävät tulee suorittaa tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti, tarjouspyynnössä ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä.
Sopimus osapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla sopimuksilla. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen valitusosoituksen tiedoksi.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 11.3.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000964. Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon (214 000 euroa) ylittävä palveluhankinta, jonka kohteena on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala muutto yhdeksästä toimipisteestä Kalasatamaan valmistuvaan uuteen toimitaloon.
Hankinta on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat
a) Irtaimisto- ja kalustemuutot |
b) Erikoismuutot |
c) Vanhojen tilojen tyhjennykset |
Tarjoukset voivat koskea yhtä tai useampaa osaa. Tarjoaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan osaan.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 16.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.4.2020 klo 12.00 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin 3.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.
Saatujen kysymysten ja niihin annettujen vastausten johdosta hankinnasta julkaistiin 7.4.2020 päivätty korjausilmoitus, jossa ilmoitettiin että hankintayksikkö järjestää halukkaille tarjoajille uuden mahdollisuuden tutustua muuttokohteeseen, ja ettei kohteeseen tutustuminen kuitenkaan ole edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle.
Lisäksi korjausilmoituksen yhteydessä tarjouspyynnöstä poistettiin urakkahinnoitteluun viittaava kohta ja lisättiin pisteytyskohta mahdollisesta hinnankorotusprosentista, johon oikeuttaa mahdollinen tilaajasta johtuva muuton aloitusajankohdan viivästyminen. Samalla tarjouspyyntöasiakirjoihin lisättiin työllistämisehtoa koskeva lisätietoliite, poistettiin pisteytysliite sekä tehtiin vähäisiä teknisiä korjauksia, jotka on yksilöity korjausilmoituksessa.
Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää korjatun tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.4.2020 klo 12.00 mennessä. Saatuihin kysymyksiin vastattiin 23.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 30.4.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
a) Irtaimisto- ja kalustemuutot
- Hakonen Solutions Oy
- Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
- Muuttohaukat Oy
- Niemi Palvelut Oy
- Suomen Lainalaatikko Oy
b) Erikoismuutot
- Hakonen Solutions Oy
- Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
- Muuttohaukat Oy
- Niemi Palvelut Oy
- Secon Service Oy
- Suomen Lainalaatikko Oy
c) Vanhojen tilojen tyhjennykset
- Hakonen Solutions Oy
- Kuljetusrinki Oy
- Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
- Muuttohaukat Oy
- Muuttopalvelu Forsman Oy
- Niemi Palvelut Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
- Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaaviin rekistereihin.
- Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty kaupparekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaavaan ammattirekisteriin.
- Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset verot ja sosiaaliturvamaksut tai tehneet verottajan kanssa maksusuunnitelman, jota on noudatettu.
- Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset eläkevakuusmaksut.
- Tarjoajan ja tarjoajan alihankkijan on noudatettava työehtosopimusta tai muita keskeisiä työehtoja.
- Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat huolehtineet työntekijöille lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisestä.
- Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet ehdokkaan tai tarjoajan ja sen hallinto-, johto ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös ja valvontavaltaakäyttävistä henkilöistä.
- Tarjoajalla on voimassa oleva tapaturmavakuutus sekä toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutus. Tarjoajan ottaman ammatinharjoittajan vastuuvakuutuksen minimivaatimus on 1 000 000 euroa.
- Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus. Tarjoajan keskimääräisen vuotuisen liikevaihdon minimivaatimus on 700 000 euroa.
- Tarjoajalla tulee olla kokemusta tarjoamaansa osa-aluetta vastaavista muuttopalveluista. Riittäväksi laajuudeksi katsotaan vähintään yksi (1) tarjottavaa osa-aluetta vastaava toimeksianto viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Osa-alueen vastaavuus:
- a) Irtaimisto- ja kalustemuutto: Vähintään yksi vähintään 500:n työpisteen yritysmuutto.
- b) Erikoismuutot: Vähintään yksi kirjaston (vähintään 500 hyllymetriä) ja yksi arkiston (vähintään 500 hyllymetriä) muutto.
- c) Vanhojen tilojen tyhjennykset: Vähintään yksi vähintään 500:n kierrätettävän kalusteen toimeksianto.
- Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva lain vaatima tavaraliikennelupa (laki kaupallisista tavarakuljetuksista tiellä 693/2006).
- Tarjoajan tulee noudattaa Helsingin kaupungin tietoturvallisuuskäytäntöjä tarjouspyynnön liitteen 8 mukaisesti.
- Tarjoaja tulee hyväksyä tarjouspyynnön liitteenä olevat sopimusehdot sellaisenaan ilman varaumia.
Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjoajalta edellytettävää kokemusta vastaavasta muuttopalvelusta kirjaston muuton osalta. Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy tulee sulkea pois osa-alueen b) Erikoismuutot tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Hankintayksikkö tarkasti tarjouspyynnössä esitettyjen tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimusten täyttymisen.
Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ovat seuraavat:
- Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
- Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät avainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
- Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
- Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäälliköt (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään kolmesta (3) vastaavan kokoisesta muutoista (vähintään 500 työpistettä) viimeisen kymmenen (10) vuoden ajalta.
- Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
- Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.
Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen b) Erikoismuutot osalta ovat seuraavat:
- Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
- Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävätavainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekänäiden varahenkilöt), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
- Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
- Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta(vähintään 500 hyllymetriä) ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.Kokemusta pisteytetään vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin.
- Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
- Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.
- Työhön osallistuvilla muuttohenkilöllä tulee olla työturvallisuuskortti ja työmaavarusteet.
Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta ovat seuraavat:
- Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
- Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät
- avainhenkilöt (työnjohtaja ja projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
- Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
- Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
- Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
- Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.
Hankintayksikkö pyysi selvitykset poikkeuksellisen alhaisista tuntihinnoista Muuttohaukat Oy:ltä ja Hakonen Solutions Oy:ltä. Saatujen selvitysten mukaan tarjoajat kykenevät toimittamaan sopimuksen mukaisen toimeksiannon antamallaan hinnalla ja suoriutumaan samalla kaikista lakisääteisistä velvoitteistaan.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta, koska työhön nimettyjen avainhenkilöiden kokemus ei tarjousasiakirjoissa ilmoitettujen henkilöreferenssitietojen perusteella täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta.
Lisäksi todettiin, että Kuljetusrinki Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta, sillä tarjous ei täytä tarjouspyynnössä edellytettyä avainhenkilöiden varahenkilöiden nimeämisvaatimusta.
Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja Kuljetusrinki Oy:n tarjous osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta:
- Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
- Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.
- Haltuunottosuunnitelma:
- Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
- Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 15 pistettä
- Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
- Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
- Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
- Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.
Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen b) Erikoismuutot osalta:
- Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
- Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 50 pistettä.
- Haltuunottosuunnitelma:
- Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
- Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 25 pistettä
- Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
- Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
- Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
- Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 50 pistettä.
Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta:
- Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
- Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.
- Haltuunottosuunnitelma:
- Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
- Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 15 pistettä
- Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
- Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
- Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
- Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.
Yhteiset kriteerit, enintään 6 pistettä:
- Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta 2-4 viikkoa.
- Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä
- Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta vähintään 4 ja enintään 8 viikkoa.
- Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä
- Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta yli 8 viikkoa.
- Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä
Sopimuskumppanin valinta
Liitteenä 1 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot teki Muuttohaukat Oy.
Liitteenä 2 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen b) Erikoismuutot teki Secon Service Oy.
Liitteenä 3 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset teki Muuttohaukat Oy.
Sopimuskumppaniksi hyväksytyt tarjoajat ovat tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut vaaditut selvitykset, täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Sopimuskumppaniksi esitetään osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta Muuttohaukat Oy:tä ja osa-alueeseen b) Erikoismuutot osalta Secon Service Oy:tä.
Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta tarkastetaan soveltuvuuteen liittyvät rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä ja hankintalain 80 §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ennen sopimuksen tekoa.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä voimassa olevat todistukset tarjoajan toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutuksesta. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan toimialajohtaja on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Lisätiedot
Bosse Jonsson, isännöitsijä, puhelin: 09 310 38310
Päätös tullut nähtäväksi 23.06.2020
VALITUSOSOITUS
Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 09 310 32240
Anne Mattsson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37078