Hankinta, Kaupunkiympäristön toimialan muutto

HEL 2020-000964
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 21

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan muuttopalvelun hankinta

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti tehdä kaupunkiympäristön toimialan muuttopalveluiden hankintaa koskevat sopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

a) Irtaimisto ja kalustemuutto
Muuttohaukat Oy
b) Erikoismuutot
Secon Service Oy
c) Vanhojen tilojen lopputyhjennykset
Muuttohaukat Oy

Toimialajohtaja päätti hylätä Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjouksen ja Kuljetusrinki Oy:n tarjouksen, koska ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia.

Toimeksianto laskutetaan toteutuneiden töiden mukaan tarjouksessa ilmoitetuin tunti- ja yksikköhinnoin enintään tarjottuun kattohintaan saakka. Osa-alueiden kattohinnan yhteisarvo on enintään 740 000 euroa, josta Muuttohaukat Oy:n osuus enintään 590 000 euroa ja Secon Service Oy:n osuus enintään 150 000 euroa. Hintoihin lisätään arvonlisävero 24 %.

Toimeksiannon mukaiset tehtävät tulee suorittaa tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti, tarjouspyynnössä ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä.

Sopimus osapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla sopimuksilla. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 11.3.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000964. Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon (214 000 euroa) ylittävä palveluhankinta, jonka kohteena on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala muutto yhdeksästä toimipisteestä Kalasatamaan valmistuvaan uuteen toimitaloon.

Hankinta on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat

a) Irtaimisto- ja kalustemuutot
b) Erikoismuutot
c) Vanhojen tilojen tyhjennykset

Tarjoukset voivat koskea yhtä tai useampaa osaa. Tarjoaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan osaan.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 16.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.4.2020 klo 12.00 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin 3.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Saatujen kysymysten ja niihin annettujen vastausten johdosta hankinnasta julkaistiin 7.4.2020 päivätty korjausilmoitus, jossa ilmoitettiin että hankintayksikkö järjestää halukkaille tarjoajille uuden mahdollisuuden tutustua muuttokohteeseen, ja ettei kohteeseen tutustuminen kuitenkaan ole edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle.

Lisäksi korjausilmoituksen yhteydessä tarjouspyynnöstä poistettiin urakkahinnoitteluun viittaava kohta ja lisättiin pisteytyskohta mahdollisesta hinnankorotusprosentista, johon oikeuttaa mahdollinen tilaajasta johtuva muuton aloitusajankohdan viivästyminen. Samalla tarjouspyyntöasiakirjoihin lisättiin työllistämisehtoa koskeva lisätietoliite, poistettiin pisteytysliite sekä tehtiin vähäisiä teknisiä korjauksia, jotka on yksilöity korjausilmoituksessa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää korjatun tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.4.2020 klo 12.00 mennessä. Saatuihin kysymyksiin vastattiin 23.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 30.4.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

a) Irtaimisto- ja kalustemuutot

  • Hakonen Solutions Oy
  • Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
  • Muuttohaukat Oy
  • Niemi Palvelut Oy
  • Suomen Lainalaatikko Oy

b) Erikoismuutot

  • Hakonen Solutions Oy
  • Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
  • Muuttohaukat Oy
  • Niemi Palvelut Oy
  • Secon Service Oy
  • Suomen Lainalaatikko Oy

c) Vanhojen tilojen tyhjennykset

  • Hakonen Solutions Oy
  • Kuljetusrinki Oy
  • Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä
  • Muuttohaukat Oy
  • Muuttopalvelu Forsman Oy
  • Niemi Palvelut Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaaviin rekistereihin.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty kaupparekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaavaan ammattirekisteriin.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset verot ja sosiaaliturvamaksut tai tehneet verottajan kanssa maksusuunnitelman, jota on noudatettu.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset eläkevakuusmaksut.
  • Tarjoajan ja tarjoajan alihankkijan on noudatettava työehtosopimusta tai muita keskeisiä työehtoja.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat huolehtineet työntekijöille lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisestä.
  • Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet ehdokkaan tai tarjoajan ja sen hallinto-, johto ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös ja valvontavaltaakäyttävistä henkilöistä.
  • Tarjoajalla on voimassa oleva tapaturmavakuutus sekä toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutus. Tarjoajan ottaman ammatinharjoittajan vastuuvakuutuksen minimivaatimus on 1 000 000 euroa.
  • Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus. Tarjoajan keskimääräisen vuotuisen liikevaihdon minimivaatimus on 700 000 euroa.
  • Tarjoajalla tulee olla kokemusta tarjoamaansa osa-aluetta vastaavista muuttopalveluista. Riittäväksi laajuudeksi katsotaan vähintään yksi (1) tarjottavaa osa-aluetta vastaava toimeksianto viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Osa-alueen vastaavuus:
    • a) Irtaimisto- ja kalustemuutto: Vähintään yksi vähintään 500:n työpisteen yritysmuutto.
    • b) Erikoismuutot: Vähintään yksi kirjaston (vähintään 500 hyllymetriä) ja yksi arkiston (vähintään 500 hyllymetriä) muutto.
    • c) Vanhojen tilojen tyhjennykset: Vähintään yksi vähintään 500:n kierrätettävän kalusteen toimeksianto.
  • Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva lain vaatima tavaraliikennelupa (laki kaupallisista tavarakuljetuksista tiellä 693/2006).
  • Tarjoajan tulee noudattaa Helsingin kaupungin tietoturvallisuuskäytäntöjä tarjouspyynnön liitteen 8 mukaisesti.
  • Tarjoaja tulee hyväksyä tarjouspyynnön liitteenä olevat sopimusehdot sellaisenaan ilman varaumia.

Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjoajalta edellytettävää kokemusta vastaavasta muuttopalvelusta kirjaston muuton osalta. Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy tulee sulkea pois osa-alueen b) Erikoismuutot tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Hankintayksikkö tarkasti tarjouspyynnössä esitettyjen tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimusten täyttymisen.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ovat seuraavat:

  • Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
  • Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät avainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
  • Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
  • Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäälliköt (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään kolmesta (3) vastaavan kokoisesta muutoista (vähintään 500 työpistettä) viimeisen kymmenen (10) vuoden ajalta.
  • Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
  • Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen b) Erikoismuutot osalta ovat seuraavat:

  • Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
  • Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät
    avainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekä
    näiden varahenkilöt), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
  • Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
  • Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta
    (vähintään 500 hyllymetriä) ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
    Kokemusta pisteytetään vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin.
  • Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
  • Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.
  • Työhön osallistuvilla muuttohenkilöllä tulee olla työturvallisuuskortti ja työmaavarusteet.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta ovat seuraavat:

  • Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.
  • Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät
  • avainhenkilöt (työnjohtaja ja projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.
  • Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.
  • Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
  • Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.
  • Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.

Hankintayksikkö pyysi selvitykset poikkeuksellisen alhaisista tuntihinnoista Muuttohaukat Oy:ltä ja Hakonen Solutions Oy:ltä. Saatujen selvitysten mukaan tarjoajat kykenevät toimittamaan sopimuksen mukaisen toimeksiannon antamallaan hinnalla ja suoriutumaan samalla kaikista lakisääteisistä velvoitteistaan.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta, koska työhön nimettyjen avainhenkilöiden kokemus ei tarjousasiakirjoissa ilmoitettujen henkilöreferenssitietojen perusteella täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta.

Lisäksi todettiin, että Kuljetusrinki Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta, sillä tarjous ei täytä tarjouspyynnössä edellytettyä avainhenkilöiden varahenkilöiden nimeämisvaatimusta.

Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja Kuljetusrinki Oy:n tarjous osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta:

HINTA, 60 pistettä
  • Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
  • Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.
LAATU, 40 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelma:
    • Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
    • Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 15 pistettä
    • Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
    • Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
    • Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen b) Erikoismuutot osalta:

HINTA 50 pistettä
  • Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
  • Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 50 pistettä.
LAATU, 50 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelma:
    • Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
    • Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 25 pistettä
    • Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
    • Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
    • Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 50 pistettä.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta:

HINTA, 60 pistettä
  • Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.
  • Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.
LAATU, 40 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelma:
    • Vakituisen henkilöstön osuus toimeksiantoon käytettävästä henkilöstöstä vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 10 pistettä
    • Avainhenkilöiden ja heidän varahenkilöiden kokemus vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 15 pistettä
    • Vaikeasti työllistettävän henkilön palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin, 5 pistettä
    • Ympäristövastuullinen toiminta, 10 pistettä
    • Kattohinta toimeksiannolle, 5 pistettä
  • Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.

Yhteiset kriteerit, enintään 6 pistettä:

  • Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta 2-4 viikkoa.
    • Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä
  • Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta vähintään 4 ja enintään 8 viikkoa.
    • Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä
  • Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta yli 8 viikkoa.
    • Pisteytys: pienin annettu arvo/tarjottu arvo * 2 pistettä

Sopimuskumppanin valinta

Liitteenä 1 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot teki Muuttohaukat Oy.

Liitteenä 2 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen b) Erikoismuutot teki Secon Service Oy.

Liitteenä 3 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset teki Muuttohaukat Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyt tarjoajat ovat tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut vaaditut selvitykset, täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Sopimuskumppaniksi esitetään osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta Muuttohaukat Oy:tä ja osa-alueeseen b) Erikoismuutot osalta Secon Service Oy:tä.

Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta tarkastetaan soveltuvuuteen liittyvät rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä ja hankintalain 80 §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ennen sopimuksen tekoa.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä voimassa olevat todistukset tarjoajan toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutuksesta. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan toimialajohtaja on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 28.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Bosse Jonsson, isännöitsijä, puhelin: 09 310 38310

bosse.jonsson@hel.fi

Päättäjä

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko A Irtaimisto- ja kalustemuutot
2. Vertailutaulukko B Erikoismuutot
3. Vertailutaulukko C Vanhojen tilojen tyhjennykset
4. Tarjouspyyntö 7.4.2020
5. Palvelukuvaus
6. Sopimusmalli

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.