Hankinta, projektinhallintajärjestelmä rakennuttajaorganisaatiolle, kaupunkiympäristön toimiala
Projektinhallintajärjestelmähankinta rakennuttajaorganisaatiolle, tarjoajien valinta neuvotteluihin
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti kutsua Projektihallintajärjestelmä rakennuttajaorganisaatiolle-järjestelmähankinnan kilpailutuksen neuvotteluihin seuraavat neljä osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa, jotka saivat eniten yhteenlaskettuja vertailupisteitä:
- Innofactor Business Solutions Oy
- Proha Oy
- Gravicon Oy
- Taimer Oy
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
EU-kynnysarvon ylittävää hankintaa koskeva hankintailmoitus neuvottelumenettelystä ”Projektinhallintajärjestelmä rakennuttajaorganisaatiolle” julkaistiin sähköisessä ilmoituskanavassa HILMAssa 14.1.2020.
Hankinta toteutetaan neuvottelumenettelyllä, koska hankintayksikön tarpeita ei voida täyttää olemassa olevia ratkaisuja mukauttamatta.
Osallistumispyynnössä ilmoitettiin, että hankintayksikkö valitsee osallistumishakemuksen jättäneiden ehdokkaiden joukosta tarjoajat, joita pyydetään lähettämään alustava tarjous. Hankintayksikkö valitsee 3-5 tarjoajaa, mikäli vähimmäisvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on riittävästi.
Osallistujien valintaperusteet
Hankintailmoituksen mukaan neuvottelumenettelyihin kutsutaan osallistujat seuraavasti:
Tässä hankinnassa arvioidaan ehdokkaiden soveltuvuus ESPD-vakiolomakkeella sekä osallistumishakemuksessa esitettyjen tietojen perusteella.
Jos vähimmäisvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on enemmän kuin neuvotteluihin valittavia tarjoajia, hankintayksikkö vertailee osallistumishakemuksia ja valitsee ehdokkaista 3-5 tarjoajaa osallistumispyynnön kohdassa 12 "Hankinnan kohteen kriteerit" -esitetyn perusteella. Vertailu suoritetaan kyseisessä kohdassa kuvatulla tavalla.
Neuvotteluihin valitaan 3-5 eniten pisteitä saanutta ehdokasta. Tasapistetilanteessa valitaan ensisijaisesti ehdokas joka/jotka ovat saaneet enemmän pisteitä kaikkien ilmoittamiensa referenssien osalta referenssilomakkeen kohdasta ” Referenssitoimituksessa toimitettu ratkaisu on sisältänyt SAP-liittymän = 30 pistettä”. Mikäli tällä ei tule eroa tasapisteissä olevien ehdokkaiden välille valitaan ehdokkaat jotka ovat saaneet enemmän pisteitä referenssilomakkeen kohdasta” Referenssitoimituksessa toimitettu ratkaisu on toteutettu rakennuttajaorganisaatiolle, jonka liikevaihto vuonna 2018 on ollut yhteensä .... = max 20 pistettä”. Jos tämäkään ei tuota eroja ehdokkaiden välillä, valinta tehdään arvonnalla..”
Valinnassa käytettävät perustelut ja säännöt ovat sisältyneet hankintailmoitukseen.
Hankintailmoitus on liitteenä 1.
Saadut osallistumishakemukset
Määräaikaan 12.2.2020 mennessä osallistumishakemuksen jätti 6 ehdokasta:
- Innofactor Business Solutions Oy
- Proha Oy
- Gravicon Oy
- Taimer Oy
- StarBrix International Oy
- Keto Software Oy
Osallistumishakemusten tarkastus
EU-hankintailmoituksen mukaisesti kaupunkiympäristön toimialan työryhmä on suorittanut osallistumishakemuksen jättäneiden toimittajien soveltuvuusarvioinnin ja osallistumishakemusten pisteytyksen. Kaikki saadut osallistumishakemukset täyttivät hankintailmoituksessa määritellyt tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset.
Osallistumishakemukset pisteytettiin seuraavasti:
Ehdokas | Pisteet |
Innofactor Business Solutions Oy | 230 |
Proha Oy | 220 |
Gravicon Oy | 140 |
Taimer Oy | 130 |
StarBrix International Oy | 60 |
Keto Software Oy | 0 |
Osallistumishakemuksien vertailutaulukko on liitteenä 2.
Saatujen osallistumishakemusten ja ilmoituksessa esitettyjen kriteereiden perusteella valitaan neuvotteluihin neljä parhaat pisteet saanutta tarjoajaehdokasta. Pisteytettäviä osallistumishakemuksia saatiin kuusi, joten yhteenlaskettujen pisteiden perusteella kaksi viimeiseksi jäänyttä tarjoajaa, StarBrix International Oy ja Keto Software Oy jäävät neuvotteluiden ulkopuolelle.
Päätös tullut nähtäväksi 17.03.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Antti Mustajärvi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27971
Sanna Wells, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 27879