Hankesuunnitelma, uudet toimitilat, Kampin perhekeskus
Kampin perhekeskuksen uusien toimitilojen hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kampin perhekeskuksen toiminnallisen muutostyön 29.4.2020 päivätyn tarveselvityksen ja hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 2 907 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3,725 miljoonaa euroa kustannustasossa 3/2020, ehdolla että sosiaali- ja terveystoimialan lautakunta hyväksyy hankesuunnitelmaan sisältyvän tarveselvityksen ja antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet - palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kampin perhekeskus on sosiaali- ja terveystoimialan palveluverkkosuunnitelmassa vuoteen 2030 esitetyn toimintamallin mukainen perhekeskus. Perhekeskus kokoaa samaan palvelupisteeseen lasten ja perheiden palveluja, ehkäisevistä palveluista erityispalveluihin. Näin turvataan perheelle kokonaisvaltainen ja heidän tarpeensa mukainen tuki eri ammattilaisten avulla. Lisäksi perhekeskukseen jalkautuu työntekijöitä muista palvelukeskuksista asiakkaan tarpeen mukaan.
Kampin perhekeskuksen toimitilat keskitetään Malminkadun virastotalon rakennukseen, jossa toimii nykyisin Eteläisen sosiaalikeskuksen tiloja. Rakennus sijaitsee Kampin metroaseman välittömässä läheisyydessä osoitteessa Malminkatu 3 F, 00100 Helsinki. (Kaupunginosa 4 Kamppi, kortteli 179 tontti 11. Pysyvä rakennustunnus RATU 941)
Sosiaali- ja terveystoimen käytössä olevissa tiloissa, laajuudeltaan yhteensä noin 2 485 htm², tehdään toiminnallisia muutostöitä suunnitelmien mukaan, joissa huomioidaan uuden konseptin ja toimintamallin edellyttämät tilaratkaisut ja tilojen yhteiskäyttö sekä tilankäytön tehostaminen.
Tarveselvitys ja hankesuunnitelma, joka koskee perhekeskuksen tilojen toiminnallisia muutostöitä, on laadittu kaupunkiympäristön tarve- ja hankesuunnittelu ja sosiaali- ja terveystoimen tilapalvelujen yhteistyönä. Tarveselvitys on hyväksyttävänä ja hankesuunnitelma on lausunnolla sosiaali- ja terveystoimen lautakunnassa.
Tarveselvitys ja hankesuunnitelma ovat liitteenä nro 1 sekä edelliseen liittyvät tekniset asiakirjat ovat nähtävinä Kaupunkiympäristön rakennetun omaisuuden hallinta-palvelussa.
Aiemmat päätökset
Tarvekuvaus ”Kampin perhekeskus, toiminnallinen muutostyö, päivätty 31.10.2019” hyväksyttiin 10.12.2019 sosiaali- ja terveystoimialan tilahankejohtoryhmässä.
Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä on hyväksynyt Kampin perhekeskuksen tarveselvitys- ja hankesuunnitelman 20.4.2020.
Perhekeskus
Helsingin sosiaali- ja terveysviraston palveluverkkoa uudistetaan 7.10.2014 (347 §) päätettyjen periaatelinjausten ja toteuttamismallien mukaisesti. Helsingissä tulee olemaan viisi terveys- ja hyvinvointikeskusta, jotka sijaitsevat palvelualueillaan keskeisissä liikenteellisissä solmukohdissa.
Perhekeskukseen (PK) kootaan samaan toimintapisteeseen ehkäiseviä ja korjaavia lasten ja perheiden palveluja kokonaisvaltaisen tuen tarjoamiseksi. Perhekeskuksen toimintoja ovat äitiys- ja lastenneuvola, suun terveydenhoito, puhe-, fysio- ja toimintaterapia, lapsiperheiden kotipalvelu, neuvolan psykologipalvelut ja lapsiperheiden sosiaaliohjaus sekä tarvittaessa muista keskuksista jalkautuvia palveluja.
Malminkadun virastotalo / KOY Helsingin Malminkatu 3
KOY Helsingin Malminkatu 3:n rakennuskokonaisuuteen kuuluu Eteläisen sosiaalikeskuksen toimitilojen lisäksi Kampin liikuntakeskus ja Kampin palvelukeskus. Kaupungin omistusosuus kiinteistössä on 84 %. Rakennus on pääosin betonielementtijulkisivuinen betonirunkoinen liike- ja toimistotalo, joka on valmistunut vuonna 1986. Rakennuksen osassa, jossa F porras sijaitsee, on kaksi kellarikerrosta ja neljä varsinaista kerrosta sekä katolla IV-konehuone. Liikkumis- ja toimintaesteisille järjestetään pysäköintipaikka kadun varteen ja saattoliikenne on mahdollista keskuksen pääoven eteen.
Suunnitellut muutostyöt ovat sisäpuolisia muutostöitä. Muutoksille haetaan asianmukaiset luvat kiinteistöyhtiöltä ja rakennusluvat, mikäli valvontaviranomainen niitä edellyttää.
Toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelma
Tiloissa tehdään uuden käytön vaatimia / hankesuunnitelman mukaisia toiminnallisia rakennus- ja taloteknisiä muutostöitä. Jokaisessa kerroksessa osa työhuoneista muutetaan taustatyöskentelytiloiksi ja/tai ryhmätiloiksi.
Muutettavissa tiloissa parannetaan ääneneristystä ja äänenvaimennusta sekä sähkö- ja iv-varustusta käytön vaatimusten mukaisesti. Turvateknisiä järjestelmiä päivitetään ja ne laajennetaan kattamaan kaikki tilat.
Hankkeen laajuus ja kustannukset
Hankkeen laajuustiedot:
Bruttoala 2 907 brm², huoneistoala 2 485 htm², hyötyala 1 741 hym², tilavuus 10 318 m³.
Rakentamiskustannukset (kausi 3/2020; RI 104,4; THI 197,8):
Kokonaisuudessaan yhteensä 3,725 miljoonaa euroa (alv. 0 %), noin 1 281 euroa/brm², jotka koostuvat toteutettavien muutostöiden kustannuksista.
Vuokravaikutus
Hankkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty uusi sisäinen vuokra on noin 46 587 euroa/kk ja noin 559 048 euroa/vuosi. Vuokra on noin 23,99 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokran osuus on 18,3 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus on 5,69 euroa/htm²/kk. Neliövuokran perusteena on nykyisen vuokrasopimuksen mukainen 1 941 htm². Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.
Tilojen nykyinen vuokra on 30 874 euroa/kk ja 370 492 euroa/vuosi. Vuokra on 15,90 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokran osuus on 10,21 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus on 5,69 euroa/htm²/kk.
Rahoitus
Kaupunginvaltuuston hyväksymässä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2020 - 2025 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu määrärahaa yhteensä 1 miljoonaa euroa vuosille 2020 - 2021.
Hankkeen toteutuksen edellyttämä 3,725 miljoonan euron rahoitustarve huomioidaan seuraavasti:
Vuoden 2020 investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista ja vuoden 2021 rahoitustarve otetaan huomioon seuraavassa rakentamisohjelmaehdotuksessa.
Toiminnan vaatimiin irtokalusteisiin, lääkintälaitteisiin, urakkaan kuulumattomiin kiinteisiin laitteisiin, sairaalakalusteisiin, opastukseen ja sekä muuhun irtaimistoon sosiaali- ja terveystoimi on varannut yhteensä 700 000 euroa vuonna 2021.
ATK-hankintoihin sosiaali- ja terveystoimi on varannut 300 000 euroa vuonna 2021.
Väistötilat
Hankkeella ei ole väistötilatarvetta.
Aikataulu ja toteutus
Hankkeen suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:
Hanke- ja toteutussuunnittelu 1/2020 - 6/2020, rakentaminen
9/2020 - 7/2021, tilojen luovutus Sotelle 8/2021 ja käyttöönotto
8 - 9/2021.
Kaupungin osakeomistus KOY Helsingin Malminkatu 3 keskinäisessä kiinteistöosakeyhtiössä on 84 % ja Malminkadun Pysäköinti Oy:n 16 %.
Helsingin kaupungin osuuden omistaa kaupunkiympäristön toimiala. Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristön toimialalla. Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa tilat edelleen sosiaali- ja terveystoimelle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.05.2020 § 74
Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Raija Orjala, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 38590
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472
Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466