Peruuttamattomat vastaanottojat, maksuista luopuminen poikkeusolojen ajalta, koronavirus-tilanne

HEL 2020-003603
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 53 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Peruuttamatta ja käyttämättä jätetyistä palveluista perittävistä maksuista (ns. sakkomaksuista) luopuminen koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamisesta vapauttamisesta koskevasta päätösvallasta 15.5.2017 tekemää päätöstä (§ 76) siten, että peruuttamatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta ei peritä maksua koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana. Päätös on voimassa, kunne poikkeustila päättyy.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksusta annetun lain (734/1992) 3 §:n mukaan jos henkilö on varannut ennakolta vastaanottoajan palvelun saamiseksi ja hän on ilman hyväksyttävää syytä jäänyt saapumatta varattuna aikana vastaanotolle, voidaan häneltä periä enintään asetuksella säädettävä maksu.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen (912/1992) 25 §:n 1 momentin mukaan käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä, asiakkaan varaamasta terveyskeskuksen lääkärin, suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon, erikoissairaanhoidon avohoidon tai kalliin kuvantamistutkimuksen vastaanottoajasta voidaan periä 15 vuotta täyttäneeltä enintään 50,80 euroa. Maksua ei saa kuitenkaan periä silloin, kun varatun ajan peruuttamatta jättämiseen on hyväksytty syy. Helsingin kaupunki on linjannut peruuttamatta jääneistä palveluista perittävän maksun olevan 40,30 euroa.

Hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronatilanteen vuoksi 16. maaliskuuta 2020 alkaen. Hallitus linjasi silloin toimenpiteistä, joiden tarkoituksena on hidastaa koronatartuntojen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ja poikkeusolot ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti.

Koronavirustilanteesta johtuen ihmiset ovat ryhtyneet rajoittamaan liikkumistaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi. On siten mahdollista, että palveluja jää käyttämättä sen vuoksi, että vastaanotolle ei saavuta, vaikka palveluun on ennakolta varattu vastaanottoaika. Koronavirustilanteesta aiheutunutta poikkeustilaa voidaan lähtökohtaisesti pitää hyväksyttävänä syynä jäädä pois vastaanotolta. Koronavirus on aiheuttanut myös ruuhkaa puhelinpalveluissa, minkä takia vastaanottoajan peruminen on voinut olla mahdotonta.

Näiden niin sanottujen sakkomaksujen käsittely vaatii 3‒5 henkilön työpanoksen jokaista yksittäistä sakkomaksutapausta kohden. Koronavirustilanteessa olisi perusteltua kohdentaa kaikki liikenevä työvoima ydintoimintojen asiakaspalvelutehtäviin ja potilaiden hoitamiseen. Vaikka potilaat jättäisivätkin aikoja tyhjiksi, peruuttamatta jätetylle vastaanottoajalle kohdistunut työvoimaresurssi voidaan hyödyntää muissa tehtävissä, joiden tekeminen on tärkeää hallituksen julistaman poikkeustilan aikana koronaviruksen leviämisestä ihmisten terveydelle aiheutuvien haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Lisäksi asiakkaiden ja potilaiden tilanteet saattavat olla tällä hetkellä virustilanteen ja poikkeusolojen vuoksi yhtälailla poikkeuksellisia suhteessa normaaliin arkeen. Poikkeusoloissa on perusteltua, että sosiaali- ja terveystoimialalla palveluiden priorisointia kohdennetaan kiireellistä hoitoa tarvitseviin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistuvan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamäki@hel.fi