Hankinta, teknisten ratkaisujen urakka (TR-urakka), Pikku-Finlandia

HEL 2020-003616
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 174

Pikku-Finlandian TR-urakka (teknisten ratkaisujen urakka), TR-urakoitsijan valinta

Tekninen johtaja

Päätös

A
Tekninen johtaja päätti hylätä Pikku-Finlandian TR-urakkatöistä Flexator Oy:n tarjouksen, koska tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen, tarjous ylitti tilaajan TR-urakan kiinteälle urakkahinnalle asettaman enimmäishinnan 8 milj. euroa.

B
Tekninen johtaja päätti hyväksyä FM-Haus Oy:n antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen Pikku-Finlandian TR-urakkatöistä kokonaispistemäärällä 92,69, urakan kiinteä arvonlisäveroton kokonaishinta on 7 985 000 euroa.

C
Tekninen johtaja päätti hyväksyä FM-Haus Oy:n antaman rakennuksen mahdollisesta purkamisesta, siirrosta ja uudelleen kokoamisesta optiohinnan 650 000 euroa, optiosta tehdään erillinen tilaus mikäli tilaaja sen toteuttaa.

D
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun yksikön päällikön käyttämään hankkeessa mahdollisesti esiintyviin lisä- ja muutostöihin sekä esi- ja urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 28.09.2020 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

E
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen –palvelun rakennuttamispäällikön ja yksikön päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvat sopimukset, yksikön päällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset, mahdollisen option tilauksen ja muut velvoitteet sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Finlandia-talon väistötilahankkeesta 21.01.2020 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginhallituksessa 02.03.2020 (155 §) siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 2 750 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 9 945 000 euroa marraskuun 2019 hintatasossa.

Kustannukset

Koko hankkeen urakkavaiheen (UKA 25.09.2020) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa elokuu 2020 arvonlisäverottomina yhteensä 9 614 728 euroa, joka on sama kuin indeksikorjatun hankesuunnitelman enimmäishinta.

Tarjouspyyntömenettely

Hankinta on kilpailutettu EU-menettelyn mukaisesti käyttäen rajoitettua kilpailullista neuvottelumenettelyä. Urakkamuotona on TR-urakka (teknisten ratkaisujen urakka), jossa TR-urakoitsija huolehtii rakennus-, rakenne- ja taloteknisestä suunnittelusta ja rakentamisesta.

TR-urakkakilpailusta on julkaistu sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa ennakkoilmoitus 25.11.2019, hankintailmoitus 10.3.2020, alustava tarjouspyyntö 27.4.2020 ja lopullinen tarjouspyyntö 23.06.2020.

Lopulliset tarjoukset tuli jättää 14.7.2020 kello 13.00 mennessä. Määräaikaan mennessä lopullisen tarjouksen jätti kolme (3) tarjoajaa.

Laatu- ja hintatarjoukset

Lopullisista tarjouksista tehtiin laatu- ja hintatarjousten arviointi tarjouspyynnön mukaisesti, ensin pisteytettiin laatu ja sen jälkeen avattiin hintatarjoukset.

Tarjoajat saivat laatutarjouksista seuraavat painotetut laatupisteet kun laatuosion painoarvoksi oli ilmoitettu 40 %:

Flexator Oy      
40,00
FM-Haus Oy
32,69
Tekova Oy
26,30

Hyväksyttävien tarjousten osalta TR-urakan kiinteät urakkahinnat ja vertailussa käytetty optiohinnat ovat seuraavat:

FM-Haus Oy, kiinteä urakkahinta 7 985 000 euroa ja optiohinta 650 000 euroa

Tekova Oy, kiinteä urakkahinta 7 950 000 euroa ja optiohinta 990 000 euroa

Flexator Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen, tarjous ylitti tilaajan TR-urakan kiinteälle urakkahinnalle asettaman enimmäishinnan 8 milj. euroa. Flexator Oy:n kiinteä urakka-hinta on 9 897 230 euroa. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, ”Tilaaja on lisäksi asettanut TR-urakan kiinteälle urakkahinnalle enimmäishinnan 8 miljoonaa euroa, jonka ylittävät hintatarjoukset hylätään.” Flexator Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi.

Hintatarjouksista lasketaan vertailuhinta kaavalla:

Vertailuhinta = urakan kiinteä kokonaishinta + (4 x optiohinta rakennuksen purkamisesta, siirtämisestä ja pystyttämisestä uuteen paikkaan)

Tarjoajat saivat seuraavat painotetut hintapisteet, kun hintaosion painoarvoksi oli ilmoitettu 60 %:

FM-Haus Oy
60,00
Tekova Oy
53,28

Flexator Oy:n tarjous hylättiin, ylittäessä kokonaishinnalle asetetun enimmäishinnan, eikä ole näin mukana hintapisteissä.

Suurimman kokonaispistemäärän saanut tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Tarjoajien kokonaispistemäärät laatu- ja hintaosioista olivat seuraavat (järjestys suurimmasta pienimpään):

FM-Haus Oy  
92,69
Tekova Oy
79,58

Tarjouskilpailun voittajaksi tuli kokonaistaloudellisesti edullisin FM-Haus Oy.

Tarkempi kuvaus laatu- ja hintapisteytyksestä on valintamuistiossa (Liite 2)

Päätösehdotuksen mukaisen urakoitsijan soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.

Aikataulu

Työ on suunniteltu aloitettavaksi 9/2020 ja valmistuvaksi 12/2021.

Rahoitus

Hankkeen rahoitus on talousarvion ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa vuosina 2020 – 2025 vuosina 2020 - 2021 toteutettavana hankkeena.

Päätös tullut nähtäväksi 30.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 174 § (Päätöskohdista A-C).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 174 § (Päätöskohdista D-E).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Erkki Huitti, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31866

erkki.huitti@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Kustannusarvio (UKA) 25.09.2020
2. Valintamuistio 17.9.2020

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.