Asemakaavan muutos, nro 12652, Laajasalo, Kuvernöörinpolku
Eteläinen Kuvernöörinkuja 6 ja Laajasalontien katualue, asemakaavan muuttaminen (sisältää liikennesuunnitelman) (nro 12652)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
- hyväksyä 27.10.2020 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12652 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49036 tonttia 4, osaa korttelia 49039 ja katualueita (muodostuu uusi kortteli 49343)
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin sekä nähtävilläoloajan ulkopuolella kirjallisesti esitettyihin mielipiteisiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos nro 12652 (kaavaratkaisu) koskee Laajasalontietä Koirasaarentieltä Yliskyläntielle ja Laajasalontien, Reposalmentien, Kuvernöörinpolun ja Eteläisen Kuvernöörinkujan rajaamaa aluetta pohjoisessa Yliskylässä ja alueella sijaitsevaa osittain Reposalmentien eteläpuolista korttelia 49036.
Laajasalontien katualueella raitiovaunuliikenteelle varattu ”likimääräinen katualueen osa” -merkintä (rv) on nykykäytännön mukaisesti lisätty kaavakarttaan. Raitiotie on ollut suunnitelmissa ja vaikutusten arvioinnissa mukana Laajasalon kauppakeskuksen kaavahankkeen valmistelun ajan. Reposalmentien katualueen osalta tarkistetaan kadulle osoitettavien toimintojen tarvitsema tilavaraus. Kaavamuutoksen katualueet ovat pääosin katualueita myös nykyisin voimassa olevassa asemakaavassa. Katualueiden ohjeelliset merkinnät on päivitetty vastaamaan raitioliikenteelle suunniteltua katua.
Pikaraitiotieyhteyttä varten vuosina 2016–2020 valmistellut asemakaavat muodostavat yhtenäisen katualueen raitiotielle lännestä Henrik Borgströmin tien kulmauksesta Reposalmentien päätepysäkille saakka. Jatkossa valmisteltavissa Laajasalon kauppakeskuksen ja Yliskylänlahden kaavoissa tullaan osoittamaan rakentuvan kaupunkibulevardin varteen tuleva rakentaminen ja tarkemmin määrittämään tonttien katualueiden rajan yksityiskohdat.
Kaavaratkaisu mahdollistaa täydennysrakentamisen Reposalmentien ja Laajasalontien risteyksen tuntumaan pikaraitiotien varteen. Kaavamuutoksen mukainen kerrosala on 11 700 k-m2, joka vastaa noin 300 asukkaan lisäystä. Uusi kerrosala sisältää 200 k-m2 kivijalkaliiketilaa. Kerrosalan lisäys on 8 900 k-m2. Asuintontin tonttitehokkuus on e=2,08.
Helsingin kaupunki omistaa suunnittelualueen. Asemakaavamuutos on tehty kaupungin aloitteesta.
Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7081).
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että kantakaupungista pääsee raitiotietä pitkin Yliskylään ja mahdollistaa täydennysrakentamista.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.
Kaavan nro 11743 (kaupunginvaltuusto 12.12.2012) hyväksymisen yhteydessä hyväksyttiin ponsi, jonka perusteella Laajasalontielle tulee suunnitella niin kutsuttua kaupunkibulevardia.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 25.4.2017 kaupunginhallitukselle lähetettäväksi Laajasalon kauppakeskuksen alueen tarkistetun asemakaavaehdotuksen (nro 12430, hankenro 4388_5, HEL 2015-001115), joka palautui uudelleen valmisteltavaksi asemakaavoituspalvelun aloitteesta ilmanlaatuselvityksen korjaustarpeen ja kauppakeskusta koskevan osan muutostoiveiden vuoksi. Tämän jälkeen Eteläinen Kuvernöörinkuja 6:n ja Laajasalontien asemakaavan muutos (nro 12652) on irrotettu omaksi asemakaavakseen Laajasalon kauppakeskuksen kaavaehdotuksesta. Kaava jaettiin kahteen osaan Laajasalon kauppakeskuksen kaavaehdotuksessa olevien hankkeiden eri aikataulutoiveiden vuoksi. Kauppakeskuksen viereen tulevan asuntorakentamisen kohdalla tutkitaan vielä mm. asuntojen avautumiseen ja työmaajärjestelyihin liittyviä kysymyksiä. Kaavaehdotuksessa mukana olevan korttelin ratkaisu on jo selvillä ja hanke pyritään toteuttamaan mahdollisimman pian. Kaavan jakamisesta on sovittu hankkeisiin ryhtyvien kesken.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Kaava-alueen itäreunassa on marraskuussa 2018 avattu uusi paikalliskeskus, joka korvasi 1970-luvulla rakennetun ostoskeskuksen. Leveä nelikaistainen moottorikatu, Laajasalontie, kulkee suunnittelualueen pohjois-eteläsuunnassa. Laajasalontielle johtavat rampit leventävät liikennealuetta ja hallitsevat maisemaa. Reposalmentie ylittää Laajasalontien sillalla. Kaava-alueeseen kuuluu lisäksi Reposalmentien etelänpuoleinen Laajasalontien, Kuvernöörinpolun ja Eteläisen Kuvernöörinkujan välissä oleva metsäinen alava alue.
Alueella on voimassa oleva asemakaava (2015), jossa alue on merkitty katualueeksi tai asuinrakennusten korttelialueeksi (A).
Helsingin kaupunki omistaa suunnittelualueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:
Asemakaavan toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia (06/2020, Alv 0 %) seuraavasti:
Rakentamiskelpoiseksi saattaminen | 1,5 milj. euroa |
Katualueet ja yleiset alueet | 9,0 milj. euroa |
Kunnallistekniikka | 6,5 milj. euroa |
Yhteensä | 17,0 milj. euroa |
Kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on AM-ohjelman mukaisen rahoitus- ja hallintamuotojakauman mukaisesti karkeasti arvioiden 6–9 milj. euroa.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana ja kaavan julkisen nähtävilläolon aikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja lausunnoista sekä osallisten mielipiteistä ja muistutuksista ja vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Vuorovaikutusraportti on tehty koskien aiemmin valmisteltua laajempaa asemakaavan muutosta nro 12430, joten mielipiteet, kannanotot, muistutukset, lausunnot ja kirjeet on käsitelty ja niihin on vastattu siten myös Eteläinen Kuvernöörinkuja 6 ja Laajasalontien katualueen (nro 12652) asemakaavan muutoksen osalta kaavaprosessin vaatimalla tavalla.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialalla ja aiemmissa vaiheissa lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:
• Helen Oy
• Helen Sähköverkko Oy
• Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
• Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL)
• Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
• puolustusvoimat
• Kruunusillat-hanke ja allianssi
• kaupunginmuseo
• nuorisoasiainkeskus
• opetusvirasto
• varhaiskasvatusvirasto
• kiinteistöviraston geotekninen osasto
• kiinteistöviraston tilakeskus
• kiinteistöviraston tonttiosasto
• rakennusvalvontavirasto
• rakennusvirasto
• ympäristökeskus
• sosiaali- ja terveysvirasto
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat liikkumisesteettömän ympäristön suunnitteluun, ilmanlaatu- ja meluselvityksen laatimistarpeeseen, käytössä olevia vesihuoltolinjojen huomiointiin kaavoituksessa, kaavamuutoksen liikenteellisen ratkaisun vastaavuuteen raitiotieyhteydestä laadittua yleissuunnitelman kanssa sekä kohtuuhintaisen asuntotuotannon toteuttamisedellytyksien tärkeyteen.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä valmisteluaineistoa koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että ilmanlaatu- ja meluselvitysten valmistelua oli ohjaamassa ryhmä, jossa oli mukana kaupunkisuunnitteluviraston lisäksi myös ympäristökeskuksen ja HSY:n edustajia. Alueen eri vaiheissa olevien suunnitelmien yhteensovittamiseksi on tehty tiivistä yhteistyötä kaupunginkanslian, kiinteistöviraston/maankäyttö ja tontit -palvelun sekä rakennusviraston/rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden kanssa. Laajasalon kaupunkiympäristön ja liikkumisen suunnittelumenetelmistä ja -ratkaisuista laadittiin erillinen selvitys, jossa selvitettiin rakennetun ympäristön ja liikkumismahdollisuuksien yhteyksiä asukkaiden elämänlaatuun, ja jossa on kehitetty muun muassa periaatteellisia kaupunkisuunnittelun ratkaisuja liikkumisen mahdollisuuksien kehittämisestä monilla tavoilla.
Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Mielipiteet
Mielipiteet kohdistuivat Laajasalontien liikenteen sujumiseen, raitiotien tarpeellisuuteen ja sen vaikutuksiin, raitiotien linjaukseen, raitiotien rakentamiseen nykyiselle katualueelle, raitiotien ja bussien vaihtopysäkkiin, nykyisten bussilinjojen tarpeeseen, liikenne- ja käyttöturvallisuuteen, Kiiltomadonpolun sillan tarpeeseen ja sen uusimisen aikatauluun, rakentamisen määriin ja tehokkuuteen, suunnitelmasta aiheutuviin ilmanlaadun muutoksiin katualueilla ja niiden tuntumassa, moottorikadun kaupunginosaa jakavaan vaikutukseen, uudisrakentamisen, nykyisen rakentamisen ja luontoarvojen yhteensovittamiseen, Laajasalontien kattamiseen sekä vuorovaikutukseen. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä valmisteluaineistoa koskevia mielipidekirjeitä saapui 11 kpl, yksi adressi allekirjoittajana 242 nimeä ja sen liitteenä 5 mielipidekirjettä ja lisäksi saapui 3 nähtävilläoloajan ulkopuolista kirjettä. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty asukastilaisuudessa ja puhelimitse.
Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 23.12.–31.1.2017
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Valmistellusta Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaavaehdotuksesta (nro 12430 / kaupunkisuunnittelulautakunta 29.11.2016) tehtiin 8 muistutusta.
Muistutukset kohdistuivat uuden kaupunkikuvan ja kaupunkirakenteen ominaisuuksiin, nykyisen Laajasalontien kaupunginosaa jakaviin vaikutuksiin ja niiden korjaamiseen, uudisrakentamisen ympäristöön sovittamiseen, täydennysrakentamisen määriin, korttelin 49036 tontin 6 itäisimmän rakennuspaikan sijaintiin ja korkeuteen, Laajasalontien kadun varren toimintoihin, katupuuston merkityksiin, liikenneturvallisuuteen, liikenteen välityskykyyn ja sujuvuuteen, jalankulun ja pyöräilyn mahdollisuuksiin suunnittelualueella, Kuvernöörintien toimintoihin välillä Reposalmentie–Sarvastonkaari, raitiotien rakentamiseen, vuorovaikutukseen sekä kaavamuutoksen taloudellisiin vaikutuksiin.
Nähtävilläoloajan ulkopuolella saapui yksi kirje. Kirje kohdistui Laajasalontien liikenteen sujumiseen tulevaisuudessa.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä.
Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän lausunto kohdistui bussiliikenteen sujuvuuteen bussikaistoin järjestettynä ja portaiden suunnitteluun Kiiltomadonpolun sillalta suoraan raitiovaunupysäkille. Kiinteistölautakunnan lausunto kohdistui asuntotontin 49036/8 alueille suunniteltujen kevyen liikenteen väylien (pp/h) tarpeeseen olla yleisinä alueina, ei tonttien osina. Rakennusvalvontaviraston lausunto kohdistui asuntokortteleiden pihakansia koskevan istutuksen vähimmäispinta-alan määrittelyyn sekä raitioliikenteen tärinän melutasoa koskevaan kaavamääräykseen. Yleisten töiden lautakunnan lausunto kohdistui y-1-alueen laajuuteen, raitiotien tilavarauksen mitoituksen pienuuteen kaistojen kääntyessä Laajasalontieltä kohti Ollinvainio-puistoa (nyk. Ollinraitio), istutuskaistojen suunnitteluohjeen vastaiseen kapeuteen Laajasalontiellä sekä Yliskyläntien ja Yliskylän puistokadun risteyksen mitoituksen riittävyyteen.
Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
- Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä
- Helsingin Seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
- Puolustusvoimat
- Helen Sähköverkko
- nuorisoasiainkeskus
- kaupunginmuseo
- opetusvirasto
- kaupunginkirjasto
- kiinteistölautakunta
- ympäristökeskus
- pelastuslautakunta
- rakennusvalvontavirasto
- yleisten töiden lautakunta
- varhaiskasvatusvirasto
Seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: asuntotuotantotoimisto, sosiaali- ja terveysvirasto ja Helsingin kaupungin liikenne -liikelaitos (HKL).
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista, kirjeistä ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin. Kaavaehdotukseen on tehty muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta kaavaehdotuksen sisältöä.
Toimenpiteet kaavan jakamisen jälkeen
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin kaavan jakamisen ja uudelleen valmistelun jälkeen pääasiasta kaavan laajemmasta kokonaisuudesta irrottamisen johdosta muutoksia, jotka on esitetty kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.
Kaavaselostusta on täydennetty suunnittelu- ja käsittelyvaiheiden osalta.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 08.05.2020 § 29
Päätös tullut nähtäväksi 03.11.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kunnallisvalituksella
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. Vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja)
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa
- maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia
- rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Kunnan jäsenen, asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai ehyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero | (09) 655 783 |
Käyntiosoite | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Maria Isotupa, arkkitehti, puhelin: 09 310 37303
Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, liikennesuunnittelu, puhelin: 09 310 37088
Jouni Kilpinen, diplomi-insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 09 310 37251