Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, kampus 1, tuntiopettajan virka, työavain KASKO 03-42-20
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 7.4.2020 (§ 5) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 28.4.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 7.4.2020 (§ 5) tekemästä päätöksestä, jolla koulutuspäällikkö on ottanut tuntiopettajan tehtävään määräajaksi 4.5.2020 alkaen KM **********
Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikkö (Kampus 1) on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen tuntiopettajan määräajaksi ottaa kampuksen koulutuspäällikkö.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopiston johtamis- ja yrittäjyyskoulutuksen tuntiopettajan tehtävä määräajaksi on ollut julkisesti haettavana 9.3. - 23.3.2020.
Koulutuspäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa 16 henkilöä, joista 12 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden (13 §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17).
Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytettiin ammatillisen koulutusjärjestelmän tuntemusta, hyvää pedagogista osaamista, johtamis- ja yrittäjyystutkintojen tuntemusta, vankkaa ohjauskokemusta ammatillisella toisella asteella, asiakaslähtöistä työskentelyotetta, vankkaa suunnittelu- ja organisointiosaamista, oppisopimusjärjestelmän hyvää tuntemista, kokemusta ja osaamista henkilökohtaistamisesta sekä hyviä suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja.
Edelleen hakuilmoituksessa luettiin eduksi kehittämis- ja verkosto-osaaminen, projektinhallintataidot sekä hyvät työyhteisön vuorovaikutustaidot.
Koska kysymys on ollut määräaikaisesta tehtävästä, hakuilmoituksessa on todettu, että kelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden puuttuessa myös vaadittavaa kelpoisuutta vailla olevat hakijat otetaan huomioon.
Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kolme kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan kaikilla haastatteluun kutsutuilla oli kokemusta johtamis- ja yrittäjyystutkinnoista ammatillisessa koulutuksessa
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että koulutuspäällikön päätös perutaan ja oikaisuvaatimuksen tekijä valitaan Stadin ammatti- ja aikuisopiston johtamis- ja yrittäjyyskoulutuksen tuntiopettajaksi määräajaksi. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hänen taito, kyky, koeteltu kansalaiskunto, osaaminen ja kokemus tehtävään ovat ylivoimaiset verrattuna valituksi tuleen henkilön ominaisuuksiin.
Oikaisuvaatimuksen tekijä mm. katsoo, että koska hänen koulutus, työkokemus, asiakaskeskeisyys ja yhteistoimintakyky ovat ylivoimaisia tehtävään valittuun henkilöön nähden, päätös on myös syrjivä iän ja sukupuolen perusteella.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajien kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden säädetään edellä todetun asetuksen 13 §:ssä.
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 23 §:n mukaan opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei määräystä annettaessa ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta lain 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan työnantajan menettelyä on pidettävä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.
Asian arviointi
Koulutuspäällikön lausunnon ja tehtävään otetun hakemuksen mukaan tehtävään otettu on suorittanut kasvatustieteen maisterin tutkinnon vuonna 2003 (pääaineena aikuiskasvatustiede sekä sivuaineena markkinointi). Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2004. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu on kerryttänyt työkokemusta ammatillisen koulutuksen johtamis-, asiantuntija- ja yrittäjyyskoulutuksista oltuaan asiantuntijatehtävissä ammatillisen koulutuksen toimijalla yhtäjaksoisesti viimeiset n. 11 v, lisäksi hänellä on muuta työkokemusta noin neljä vuotta.
Koulutuspäällikön lausunnon ja oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on suorittanut kauppatieteen tohtorin tutkinnon vuonna 2015 (pääaineena johtaminen ja organisaatiot sekä sivuaineina viestintä ja semiotiikka), Hän on suorittanut kauppatieteen maisterin tutkinnon vuonna 2001 (pää- ja sivuaineet kuten tohtorin tutkinnossa). Lisäksi hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2001. Hän on valmistunut upseeriksi Kadettikoulusta vuonna 1982. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on toiminut kouluttajana oman yrityksen kautta sekä työsuhteisena työntekijänä ammatillisen aikuiskoulutuksen parissa vuodesta 2000 alkaen. Työsuhteet ovat olleet eri pituisia, mutta yrityksensä kautta hän on tehnyt johtamisen ja yrittäjyyden koulutus-, valmennus- sekä konsultointitöitä vuodesta 1994 asti. Työkokemusta hänellä on kaiken kaikkiaan 37 vuotta.
Esittelijä toteaa, että opettajia rekrytoitaessa noudatetaan Helsingin kaupungilla yleisesti noudatettavia henkilöstöhankinnan periaatteita. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Haastattelun tarkoituksena on erityisesti täydentää hakijasta saatuja tietoja, saada hakijasta kokonaiskuva ja arvioida hakijan soveltuvuutta.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tuntiopettajan tehtävään määräajaksi otetun valintaa puoltaa yhtäjaksoinen pitkä yli 10 vuoden työkokemus ammatillisen koulutuksen johtamisen, asiantuntija- ja yrittäjyystutkintojen parissa sekä reformin mukaisen ammatillisen koulutuksen hyvä tuntemus mukaan lukien oppisopimuskoulutus. Edelleen koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu on toiminut tehtävissä, joista hän on saanut vankan osaamisen tutkintoon johtavien koulutusten suunnitteluun, kehittämiseen, opiskelijoiden henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien laadintaan sekä opiskelijoiden ohjaamiseen eli kokonaisvaltaiseen opintojen projektinhallintaan. Hän on aiemmassa työssään osoittanut osaamistaan verkostojen luomisessa sekä eri koulutuksen järjestäjien, että työelämän edustajien kanssa.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu osoitti haastattelussa kertomillaan esimerkeillä omaavansa erittäin asiakaslähtöisen ja ratkaisukeskeisen toimintatavan ja vankat taidot tutkintoon johtavien koulutuskokonaisuuksien suunnittelussa. Haastattelussa tuli esiin tehtävään valitun vahva pedagoginen osaaminen sekä monipuoliset toimintamallit opiskelijoiden ohjauksessa uuden ammatillisen koulutuksen lain mukaisesti. Edelleen lausunnon mukaan haastattelussa tuli ilmi tehtävään valitun vahvat vuorovaikutustaidot.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan myös oikaisuvaatimuksen tekijä omaa pitkän kokemuksen kouluttajana, mutta uuden ammatillisen koulutuksen mukaisista asiakaslähtöisistä toimintatavoista ja ohjausmalleista hän ei pystynyt tuomaan esiin yhtä konkreettisia ja selkeitä malleja kuin tehtävään valittu. Tehtävään valittu pystyi myös haastattelussa kuvaamaan oikaisuvaatimuksen tekijää laajemmin ja selkeämmin opiskelijan osaamisen hankkimisen kokonaisvaltaisen prosessin.
Edelleen koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu pystyi haastattelussa paremmin todentamaan tehtävässä korostuvia jo hakuilmoituksessakin edellytettyjä asioita, kuten hyvää pedagogista osaamista, vankkaa ohjauskokemusta ammatillisella toisella asteella, asiakaslähtöistä työskentelyotetta sekä vankkaa suunnittelu- ja organisointiosaamista. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan valintaan ei siten vaikuttanut hakijoiden ikä tai sukupuoli.
Oikaisuvaatimuksessa on todettu mm, että oikaisuvaatimuksen tekijän koulutus ja työkokemus olisivat ylivoimaisia verrattuna tehtävään valittuun. Esittelijä toteaa, että oikeuskäytännön mukaan kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi pelkästään siksi, että henkilöllä on korkeampi koulutus tai pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Pidempi työkokemus ei tee hakijasta automaattisesti vähemmän työkokemusta omaavaa hakijaa parempaa. Kuten koulutuspäällikön päätöksessä ja lausunnossa on todettu, päätös on perustunut kokonaisharkintaan ja erityisesti haastattelussa esille tulleisiin seikkoihin, joista on todettu edellä. Edelleen vaikka oikaisuvaatimuksen tekijällä on pidempi työkokemus, on tehtävään valitulla yhtäjaksoinen pitkä yli 10 vuoden työkokemus ammatillisen koulutuksen johtamis-, asiantuntija- ja yrittäjyystutkintojen parissa sekä reformin mukaisen ammatillisen koulutuksen hyvä tuntemus mukaan lukien oppisopimuskoulutus. Lisäksi tehtävään valittu sekä oikaisuvaatimuksen tekijä ovat kummatkin muodollisesti kelpoisia haettuun määräaikaiseen tuntiopettajan tehtävään. Edellä todetun johdosta asiassa ei voida katsoa syntyneen syrjintäolettamaa.
Esittelijä katsoo rehtorin valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja soveliaimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan tehtävään määräajaksi. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista, että koulutuspäällikkö olisi syrjinyt oikaisuvaatimuksen tekijää iän, sukupuolen tai muunkaan seikan perusteella.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Koulutuspäällikkö on harkintansa mukaan voinut ottaa kokonaisarvion perusteella kyseisen tuntiopettajan määräajaksi. Edellä todetun perusteella koulutuspäällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän tai sukupuolen perusteella eikä muullakaan syrjivällä perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että koulutuspäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä koulutuspäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180