Hankinta, henkilösuojaimet, COVID 19 pandemia

HEL 2020-005779
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 118 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Huippu Group Oy:n oikaisuvaatimus henkilöstösuojainten hankintaa koskevasta päätöksestä

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että henkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta tehtyyn päätökseen 2.6.2020 § 86 kohdistuvan Huippu Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn osittaisen keskeyttämisen vuoksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 § 86 tehnyt päätöksen nenkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.

Huippu Group Oy on tehnyt sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 10.6.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Huippu Group Oy vaatii, että hankintayksikön tulee oikaista hankintapäätöksensä 2.6.2020 (§ 86) ja sulkea tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset pois tarjousvertailusta sekä suorittaa uusi vertailu, jossa on mukana vain tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset ja taata näin hankintalain edellyttämä tarjoajien tasapuolinen kohtelu.

Huippu Group Oy toteaa vaatimuksensa perusteena, että hankintayksikkö on ottanut tarjousvertailuun mukaan sellaisia tarjouksia, joissa ilmoitettu toimitusaikataulu ei vastaa tarjouspyynnössä määriteltyä ehtoa.

Lisäksi Huippu Group Oy toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteluissa muun muassa, että vaaditulla toimitusaikataululla on ratkaiseva merkitys tarjoajan hinnoitellessa tarjoustaan.

Huippu Group Oy vaatii, että tarjousvertailun ulkopuolelle jätetään kaikki sellaiset tarjoukset, joissa toimitusaika on ilmoitettu muille viikoille kuin 27–31 tai toimitusajaksi on ilmoitettu yli viisi viikkoa. Tarjousten vertailu tulee suorittaa uudelleen sellaisten tarjousten välillä, jotka vastaavat tarjouspyynnön vaatimuksia.

Keskeytetty hankinta

Hankinta on keskeytetty niiden osa-alueiden osalta, jota hankintaoikaisuvaatimus koskee. Hankintaa ei toteuteta osa-alueiden 1–20 osalta oikaisuvaatimuksen kohteena olevan, 2.6.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 2.6.2020 § 86 Huippu Group Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-aluenumero
Toimittaja
1
Heri Medi Oy
2
Elers Medical Finland Oy
3
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
4
Elers Medical Finland Oy
5
Elers Medical Finland Oy
6
Elers Medical Finland Oy
7
Elers Medical Finland Oy
8
Sulattamo Oy 
9
Coloro CLR Oy
10
Coloro CLR Oy
11
Sulattamo Oy 
12
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
13
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Fin Dignity Ab
14
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Fin Dignity Ab
15
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
16
Berner Oy
17
Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia
18
Fin Dignity Ab
19
Elers Medical Finland Oy
20
Team Trade Oy

Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:

1. 3D TECHNOLOGY

2. Asia Mart LTd.

3. Avecor Oy

4. Bauxal Oy

5. Berner Oy

6. Coloro CLR Oy

7. Dental Systems Oy

8. Digital Dental Care Oy

9. Elers Medical Finland Oy

10. Fin Dignity Ab

11. Firstar Healthcare Oy

12. Foxa Oy

13. Global Sourcing Finland Oy

14. Hanjra Import Export Group

15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16. HeriMed Oy

17. Huippu Group Oy

18. Lamor Corporation Ab

19. Leto Holdings

20. Lyreco Finland Oy

21. Magisso Oy

22. Marjo Tokkari Oy

23. Mediq Suomi Oy

24. MedKit Finland OY

25. Mölnlycke Health Care Oy

26. OneMed Oy

27. Optoflux GmbH

28. Oy Finntack Ltd

29. Pauner oy

30. Plandent Oy

31. PO Medica

32. RCK Finland Oy

33. Sharkmed Oy

34. Sulattamo Oy

35. Suomen Brodeeraus Oy

36. Team Trade Oy

37. Temrex Oy

38. Tietoset Oy

39. XXLSEC Oy

B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
  • hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,
  • tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä
  • hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.

Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 26.08.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1_Hankintaoikaisuvaatimus_hel 2020_005779

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.