Hankinta, henkilösuojaimet, COVID 19 pandemia
Huippu Group Oy:n oikaisuvaatimus henkilöstösuojainten hankintaa koskevasta päätöksestä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että henkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta tehtyyn päätökseen 2.6.2020 § 86 kohdistuvan Huippu Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn osittaisen keskeyttämisen vuoksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 § 86 tehnyt päätöksen nenkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta.
Hankintaoikaisuvaatimus
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.
Huippu Group Oy on tehnyt sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 10.6.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Huippu Group Oy vaatii, että hankintayksikön tulee oikaista hankintapäätöksensä 2.6.2020 (§ 86) ja sulkea tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset pois tarjousvertailusta sekä suorittaa uusi vertailu, jossa on mukana vain tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset ja taata näin hankintalain edellyttämä tarjoajien tasapuolinen kohtelu.
Huippu Group Oy toteaa vaatimuksensa perusteena, että hankintayksikkö on ottanut tarjousvertailuun mukaan sellaisia tarjouksia, joissa ilmoitettu toimitusaikataulu ei vastaa tarjouspyynnössä määriteltyä ehtoa.
Lisäksi Huippu Group Oy toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteluissa muun muassa, että vaaditulla toimitusaikataululla on ratkaiseva merkitys tarjoajan hinnoitellessa tarjoustaan.
Huippu Group Oy vaatii, että tarjousvertailun ulkopuolelle jätetään kaikki sellaiset tarjoukset, joissa toimitusaika on ilmoitettu muille viikoille kuin 27–31 tai toimitusajaksi on ilmoitettu yli viisi viikkoa. Tarjousten vertailu tulee suorittaa uudelleen sellaisten tarjousten välillä, jotka vastaavat tarjouspyynnön vaatimuksia.
Keskeytetty hankinta
Hankinta on keskeytetty niiden osa-alueiden osalta, jota hankintaoikaisuvaatimus koskee. Hankintaa ei toteuteta osa-alueiden 1–20 osalta oikaisuvaatimuksen kohteena olevan, 2.6.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 2.6.2020 § 86 Huippu Group Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:
Osa-aluenumero | Toimittaja |
1 | Heri Medi Oy |
2 | Elers Medical Finland Oy |
3 | Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
4 | Elers Medical Finland Oy |
5 | Elers Medical Finland Oy |
6 | Elers Medical Finland Oy |
7 | Elers Medical Finland Oy |
8 | Sulattamo Oy |
9 | Coloro CLR Oy |
10 | Coloro CLR Oy |
11 | Sulattamo Oy |
12 | Temrex Oy |
Plandent Oy | |
Digital Dental Care Oy | |
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy | |
13 | Temrex Oy |
Plandent Oy | |
Digital Dental Care Oy | |
Fin Dignity Ab | |
14 | Temrex Oy |
Plandent Oy | |
Digital Dental Care Oy | |
Fin Dignity Ab | |
15 | Temrex Oy |
Plandent Oy | |
Digital Dental Care Oy | |
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy | |
16 | Berner Oy |
17 | Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia |
18 | Fin Dignity Ab |
19 | Elers Medical Finland Oy |
20 | Team Trade Oy |
Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:
1. 3D TECHNOLOGY
2. Asia Mart LTd.
3. Avecor Oy
4. Bauxal Oy
5. Berner Oy
6. Coloro CLR Oy
7. Dental Systems Oy
8. Digital Dental Care Oy
9. Elers Medical Finland Oy
10. Fin Dignity Ab
11. Firstar Healthcare Oy
12. Foxa Oy
13. Global Sourcing Finland Oy
14. Hanjra Import Export Group
15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
16. HeriMed Oy
17. Huippu Group Oy
18. Lamor Corporation Ab
19. Leto Holdings
20. Lyreco Finland Oy
21. Magisso Oy
22. Marjo Tokkari Oy
23. Mediq Suomi Oy
24. MedKit Finland OY
25. Mölnlycke Health Care Oy
26. OneMed Oy
27. Optoflux GmbH
28. Oy Finntack Ltd
29. Pauner oy
30. Plandent Oy
31. PO Medica
32. RCK Finland Oy
33. Sharkmed Oy
34. Sulattamo Oy
35. Suomen Brodeeraus Oy
36. Team Trade Oy
37. Temrex Oy
38. Tietoset Oy
39. XXLSEC Oy
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
- hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,
- tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä
- hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.
Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Käsittely
Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Detta beslut publicerades 26.08.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539