Muutos, lukuvuositodistuksen liitteenä oleva käyttäytymisen arviointiasteikko, Malmin peruskoulu

HEL 2020-005835
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 41

Muutos Malmin peruskoulun lukuvuositodistuksen liitteenä olevan käyttäytymisen arvioinnin arviointiasteikkoon luokilla 1-9

Perusopetusjohtaja

Päätös

Perusopetusjohtaja päätti hyväksyä muutoksen Malmin peruskoulun lukuvuositodistuksen liitteenä olevan käyttäytymisen arvioinnin arviointiasteikkoon luokilla 1-9 johtokunnan esityksen mukaisesti ja otettavaksi käyttöön keväällä 2020.

Päätöksen perustelut

Opetushallitus on 22.12.2014 antanut määräyksen perusopetuksen valtakunnallisista perusteista, jotka on otettu käyttöön portaittain alkaen 1.8.2016. Opetussuunnitelmassa on yhteinen osuus, vuosiluokkakokonaisuudet 1-2, 3-6 ja 7-9 sekä oppiaineosuus. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelman yhteinen osuus koostuu kunta- ja koulukohtaisista osuuksista. Opetuslautakunnan suomenkielinen
jaosto on hyväksynyt koulujen kieliohjelmat ja painotetut opetukset kokouksessaan 24.2.2015 (§ 11 ja 12). Opetussuunnitelman kuntakohtainen osuus on hyväksytty opetuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 16.6.2015 (§ 61) ja vuosiluokkakokonaisuudet 1.3.2016 (§ 14). Koulukohtaiset osuudet on hyväksytty opetuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 21.6.2016 (§ 57).

Opetussuunnitelma on koulun opetuksen ja kasvatuksen työväline.
Opetussuunnitelmaa muutetaan ja tarkennetaan koulun opetuksen ja kasvatuksen tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti.

Malmin koulun johtokunta on esittänyt koulukohtaisia muutoksia lukuvuositodistuksen liitteenä olevan käyttäytymisen arvioinnin arviointiasteikkoon luokilla 1-9 ja otettavaksi käyttöön keväällä 2020:

Arviointiasteikko on tällä hetkellä seuraava:
 Toimit säännöllisesti tavoitteiden mukaisesti.
 Toimit useimmiten tavoitteiden mukaisesti.
 Toimit harvoin tavoitteiden mukaisesti.
 Et toimi tavoitteiden mukaisesti.

Arviointiasteikossa on todettu seuraavia puutteita:
1. "Toimit säännöllisesti tavoitteiden mukaisesti." tai "Toimit useimmiten tavoitteiden mukaisesti."- välinen raja on epäselvä sekä opettajille että huoltajille. Sanat säännöllisesti ja useimmiten ovat niin samankaltaisia tulkinnaltaan, että on vaikea tunnistaa, kumpi on parempi arvosana.
2. Hyppäys arvosanasta "Toimit useimmiten tavoitteiden mukaisesti." arvosanaan "Toimit harvoin tavoitteiden mukaisesti." on liian suuri. Keskitason oppilaalle ei löydy kuvaavaa arvosanaa tästä arviointiasteikosta.

Koulun arviointityöryhmän saamien ehdotusten perusteella ehdotetaan uudeksi asteikoksi:
Toimit säännöllisesti tavoitteiden mukaisesti.
 Toimit yleensä tavoitteiden mukaisesti.
 Toimit vaihtelevasti tavoitteiden mukaisesti.
 Toimit harvoin tavoitteiden mukaisesti.

Koulujen muutosesitykset ovat pedagogisesti perusteltuja ja noudattavat opetushallituksen 22.12.2014 antamia perusteita sekä kuntakohtaisia ohjeita.

Päätös tullut nähtäväksi 04.05.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Annika Naski, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 88047

annika.naski@hel.fi

Päättäjä

Outi Salo
perusopetusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Esitys arviointiasteikon muutoksesta Malmin peruskoulussa
2. Pöytäkirja Malmin peruskoulu johtokunta 8.4.2020

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.