Poistumisturvallisuusselvitys, ryhmäkoti Sokrates, Kitarakuja 1 A7, Maisonkoti Oy

HEL 2020-006193
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Maisonkoti Oy, ryhmäkoti Sokrates, Kitarakuja 1 A 7, 00420 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Maisonkoti Oy:n kohdetta Sokrates osoitteessa Kitarakuja 1 A 7, 00420 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Koska yksikössä ei ole ympärivuorokautista henkilökuntaa, on toiminnanharjoittajan vastuulla varmistua siitä, että asukkaat ovat toimintakyvyltään kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti. Mikäli asukkaan toimintakyky laskee, tulee asukas siirtää toiseen asumisyksikköön, järjestää ympärivuorokautinen henkilökunta tai kohteen paloteknistä suojaustasoa on parannettava.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 4.5.2020
- määräaikainen palotarkastus 11.2.2021 (ptk nro 83508)
- poistumiskoe 11.2.2021 (ptk nro 83691)

Ryhmäkoti Sokrates on 6 -paikkainen mielenterveyskuntoutujien asumisyksikkö, joka toimii v. 1978 valmistuneen kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa. Tilojen saneeraus rakennuksen linjasaneerauksen yhteydessä on valmistunut tammikuussa 2020. Asukkailla on omat huoneet sekä yhteiset keittiö-, wc- ja oleskelutilat. Ryhmäkodista on kaksi poistumisreittiä, toinen suoraan ulos ja toinen porraskäytävän kautta ulos. Tilat ovat yhtä palo-osastoa, eikä asukkaiden huoneita ole palo-osastoitu erikseen. Tilat on varustettu palovaroittimin. Kohteen palotarkastuksessa todettiin, ettei toiminnanharjoittajalla tai kohteen omistajan edustajalla ollut tarkkaa tietoa palovaroitinten toteutustavasta tai sen ylläpidon vastuista ja asia määrättiin selvitettäväksi (palotarkastuspöytäkirja 83508). Poistumiskokeessa palovaroittimen ääni kuului tiloissa hyvin.

Henkilökuntaa yksikössä on klo: 8-21 välisenä aikana ja muina aikoina asukkaille on puhelinpäivystys henkilökunnalle. Toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen ja mm. palotarkastuksella käytyjen keskustelujen mukaan asukkaat ovat toimintakyvyltään omatoimisia ja hyvä toimintakyky on edellytys yksikössä asumiseen. Toiminnanharjoittajalta saatujen tietojen mukaan asukkaiden kanssa järjestetään poistumisharjoituksia kaksi kertaa vuodessa. Yksikössä järjestettiin omatoimisen poistumisen todentamiseksi poistumiskoe 11.2.2021, mistä on laadittu erillinen lausunto. Poistumiskokeen perusteella kaikki asukkaat olivat kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti.

Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- asukkaiden vain vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn
- palovaroitinten mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen
- poistumiskokeessa tehtyihin havaintoihin

Toiminnanharjoittajan tulee kuitenkin jatkuvasti seurata asukkaiden toimintakykyä ja asukkaan toimintakyvyn laskiessa, tulee toiminnanharjoittajan ryhtyä toimenpiteisiin poistumisturvallisuuden varmistamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 08.03.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.