Hankinta, projektinjohtourakka, perusparannus, Caloniuksenkatu, Runeberginkatu, Helsinginkatu
Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun perusparannus, projektinjohtourakka, urakoitsijan valinta
Päätös
A
Tekninen johtaja päätti sulkea tarjouskilpailusta TYL HESARIn (VM Suomalainen Oy + Asfalttikallio Oy), koska tarjoajan nimeämällä viestintävastaavalla ei ole tilaajan edellyttämää viestinnän alan kokemusta vähintään 5 vuotta.
B
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Louhintahiekka Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun perusparannuksen projektinjohtourakasta arvonlisäverottomaan hintaan 13 852 553 euroa.
C
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan
Päätöksen perustelut
Yleistä rakennuskohteesta
Rakennustyö käsittää Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun perusparannusurakan rakentamisen. Hankkeen urakkamuoto on projektinjohtourakkamuotoinen kokonaisurakka (PJU), joka sisältää kehitysvaiheen. Rakennustyö käsittää urakan rakentamisen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti kaikkine töineen ja hankintoineen täysin valmiiksi.
Kummallakaan sopijapuolella ei ole oikeutta vetäytyä työstä kehitysvaiheessa, vaan kehitysvaihe päättyy aina varsinaisen urakkasopimuksen tekemiseen.
Urakkaan kuuluvan kehitysvaiheen kesto on enintään neljä (4) kuukautta ja kehitystehtävien sisältö on mm. työ-, toteutus- ja vaihtoehtosuunnittelu, riskien tunnistaminen ja arviointi, tiedottaminen ja budjetti sekä raportointi.
Yleisten töiden lautakunta on 19.5.2015 § 18 hyväksynyt Runeberginkadun katusuunnitelmat välillä Töölöntori-Mannerheimintie. Kaupunkiympäristölautakunta on 4.9.2018 § 22 hyväksynyt Caloniuksenkadun sekä Helsinginkadun ja siihen liittyvien katujen katusuunnitelmat.
Urakan toteutuksen kehitysvaihe käynnistetään rakennuttajan kutsusta välittömästi urakan hallinnollisen hankintapäätöksen tultua lainvoimaiseksi ja kun sopimus kehitysvaiheesta on allekirjoitettu.
Kehitysvaiheen kesto (ennakoitu 4 kk) ja tehtävät sovitaan sopijapuolten välillä 1. kehityskokouksessa. Kehitysvaiheesta laaditaan loppuraportti, joka liitetään urakkasopimukseen.
Kehitysvaiheen päättyessä hankkeen toteuttamisesta allekirjoitetaan projektinjohtourakkasopimus. Urakkasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen PJU aloittaa rakennustyöt kehitysvaiheessa sovitulla tavalla.
Työt aloitetaan, kun urakkasopimus on allekirjoitettu.
Kustannukset
Rakennuttajan PJU:lle maksama urakkahinta muodostuu:
- | kiinteästä projektinjohtopalkkiosta |
- | toteutuskustannuksista laskutyönä tositteiden mukaan (sis. työnaikaiset liikennejärjestelyt sekä louhinnan) |
- | muuttuvista kustannuksista, jotka sisältävät myös hankkeen työnaikaisten liikennejärjestelyiden suunnittelu- ja rakennuskustannukset. Ko. kustannukset tilaaja korvaa yhteistyössä urakoitsijan kanssa tehtyjen liikennejärjestelyiden ja lopullisen viestintäsuunnitelman todellisten kustannusten perusteella (tilaajan ilmoittama arviohinta näille kustannuksille on 3 miljoonaa euroa ja se sisältyy tarjoushintaan). |
- | mahdollisesta tavoitehinta- ja muista mahdollisista palkkiosta tai sanktioista. |
Päätösesityksen mukainen urakkahinta ylittää suunnittelukonsulttien laatiman kustannusarvion 11,8 miljoonaa euroa (alv 0 %) noin 17,4 %.
Hanke rahoitetaan talousarviokohdan katujen perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.
Tarjouspyyntömenettely
Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 7.5.2020 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Rakennuttaja perustelee hankinnanjakamatta jättämistä (kokonaisurakka) sillä, että kohde rakennetaan niin sanottuna ”yhteisenä kunnallisteknisenä työmaana”, jolla on useampia tilaajatahoja ja jotka ovat yhteisellä sopimuksella sitoutuneet rakennustyössä kokonaisurakan käyttöön. Tällöin kokonaisurakan jakaminen tekisi urakkasopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, jolla on rakennuttajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimuksien täyttävistä tarjouksista paras hinta-laatusuhde. Hinnan osuus vertailussa on 60 % ja laadun osuus 40 %.
Laatuosiossa arvioitiin seuraavat osa-alueet:
Työsuunnitelma ja aikataulu | maksimi 14 vertailupistettä |
Avainhenkilöt | maksimi 72 vertailupistettä |
Työmaan viestintäsuunnitelma | maksimi 80 vertailupistettä |
Kehitysvaiheen sisältö | maksimi 20 vertailupistettä |
Urakkatarjoukset
Rakennuttaminen –palvelu sai tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta:
Kreate Oy |
GRK Infra Oy |
TYL HESARI (VM Suomalainen Oy + Asfalttikallio Oy) |
Louhintahiekka Oy |
Kreate Oy:n, GRK Infra Oy:n ja Louhintahiekka Oy:n tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut tarjoajan vähimmäisvaatimukset. TYL HESARIn tarjous ei täyttänyt tilaajan viestintävastaavalle asetettua 5 vuoden vähimmäisvaatimusta viestinnän alan kokemuksesta.
Tarjoajien laatupisteytys on esitetty liitteessä 1 (valintamuistio, Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun perusparannus, projektinjohtourakka).
Tarjoajien kokonaistaloudelliset suhteutetut vertailupisteet:
Louhintahiekka Oy | 90,699 vertailupistettä |
Kreate Oy | 86,695 vertailupistettä |
GRK Infra Oy | 83,223 vertailupistettä |
Korkeimman vertailupistemäärän on saanut Louhintahiekka Oy. Louhintahiekka Oy:tä esitetään valittavaksi tämän menettelyn perusteella hankkeen urakoitsijaksi.
Hallintosäännön IV osan 20 luvun 8 §:n 2 momentin mukaan poikkeuksellisissa tilanteissa, ja jos kaupungin etu sitä välttämättä vaatii, hankinnasta saa päättää viranhaltija, jolla ei olisi muutoin toimivaltaa päättää kyseisestä hankinnasta. Tällaisen hankintapäätöksen tehneen viranhaltijan on saatettava päätöksensä viipymättä sen tiedoksi, jolle toimivalta hankintapäätöksen tekemiseen olisi kuulunut.
Päätös tullut nähtäväksi 03.07.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 128 § (Päätöskohdista A-B).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 128 § (Päätöskohdasta C).
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Teemu Koivula, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39925