Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, lääkealan ammatillisten aineiden lehtorin virka, työavain KASKO-03-61-20
Oikaisuvaatimus lehtorin virkaan ottamisesta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin 13.5.2020 (§ 10) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 25.5.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin 13.5.2020 (§ 10) tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut Stadin ammatti- ja aikuisopistoon sijoitettuun lääkealan ammatillisten aineiden lehtorin virkaan toistaiseksi 1.8.2020 alkaen farmaseutti, kasvatustieteen maisteri **********
Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtori (Kampus 4) on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen opettajat ottaa kampuksen rehtori.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopiston lääkealan ammatillisten aineiden lehtorin tehtävä on ollut julkisesti haettavana 6.4. - 19.4.2020.
Virkaa haki hakuajan kuluessa 8 henkilöä, joista 5 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuuden (13 §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17).
Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytettiin laajaa ja ajantasaista lääkealan osaamista ja käytännön työkokemusta. Vahvaa toisen asteen ammatillista ohjaus- ja opetusosaamista, monipuolisia pedagogisia taitoja ja osaamisperusteisen pedagogiikan hallintaa, kokemusta työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisesta, näyttöjen arvioinnista ja järjestämisestä, erinomaisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, innovatiivista ja joustavaa työotetta sekä digiosaamista.
Lisäksi eduksi luettiin kokemus monimuotoisten opiskeluryhmien kanssa työskentelystä sekä omaopettajan tehtävistä, laaja lääkealan työelämäyhteistyöverkosto, yrittäjämäinen ohjausote, yritystuntemus sekä sairaala-apteekkityön osaaminen.
Rehtorin päätöksen mukaan haastatteluun kutsuttiin kolme henkilöä. Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijää ei kutsuttu haastatteluun.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä anoo virkasuhteen täyttämisen uudelleen arviointia ansioituneimman henkilön valitsemiseksi virkasuhteeseen perustuen mm. hänen laajaan ja monipuoliseen lääkealan tuntemukseen, pedagogiseen osaamiseen, kokemukseen toisen asteen opetuksesta sekä vuorovaikutus ja yhteistyötaitoihin ja joustavaan työotteeseen.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Asian oikeudellinen arviointi
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta. Ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen antamaan henkilö:
1) joka on suorittanut koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon;
2) joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;
3) jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.
Sekä virkaan valitulla, että oikaisuvaatimuksen tekijällä on ko. opetustehtävän kannalta soveltuva korkeakoulututkinto.
Virkaan valittu on valmistunut farmaseutiksi vuonna 2004 ja kasvatustieteen maisteriksi 2011.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on koulutukseltaan proviisori ja valmistunut vuonna 1990.
Virkaan valittu ja oikaisuvaatimuksen tekijä ovat molemmat suorittaneet opettajan pedagogiset opinnot. Virkaan valitulla ne ovat sisältyneet kasvatustieteiden maisterin tutkintoon. Oikaisuvaatimuksen tekijä suorittanut ne 1994. Lisäksi molemmilla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.
Hakumenettelyn luonteeseen kuuluu, että vain osa hakijoista kutsutaan haastatteluun. Lisäksi kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla.
Rehtorin lausunnon mukaan haastatteluun valikointi oli kaksivaiheinen. Rehtorin lausunnon mukaan ensiksi käytiin läpi kaikkien hakijoiden hakemukset, joista valikoitui kuusi hakijaa. Rehtorin lausunnon mukaan videohaastatteluun valikoitui näistä 3 hakijaa, jotka hakemusten perustella olivat tuoneet esille hakuilmoitukseen pohjautuvaa omaa osaamistaan kattavasti, uudenlaisella ja mielenkiintoisella tavalla. Näille kolmelle hakijalle lähetettiin rehtorin lausunnon mukaan videotehtävä, jossa he vastasivat pedagogista osaamista kartoittaviin kysymyksiin. Rehtorin lausunnon mukaan jokainen näistä kolmesta hakijasta kutsuttiin yksilöhaastatteluun, koska he olivat osanneet tuoda osaamistaan innostavasti ja kekseliäästi esille.
Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijää ei kutsuttu haastatteluun, koska oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ajantasaista opetusalan työkokemusta. Vaikka oikaisuvaatimuksen tekijällä on rehtorin lausunnon mukaan kokemusta opetusalan tehtävistä yli viisi vuotta, hänen viimeaikainen opetuskokemus hakemuksen mukaan on keväältä 2016 ja sen pituus on noin 11 kuukautta. Tämän jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijä on hakemuksen mukaan toiminut kevytyrittäjänä tehden apteekkisijaisuuksia ja apteekinhoitajuutta.
Kuten rehtorin lausunnosta ilmenee, hakemuksista ilmenevien seikkojen perusteella, rehtorin on kutsunut tietyt hakijat haastatteluun. Rehtorin lausunnon mukaan virkaan valittu toi hakemuksessaan esille osaamistaan kattavasti, uudenlaisella ja mielenkiintoisella tavalla.
Hakemuksen perusteella virkaan valitulla on laaja-alainen koulutus. Lisäksi rehtorin lausunnosta ilmenee, että virkaan valittu on päässyt aikaisemmassa tehtävässään eri tavoin laajasti suunnittelemaan ammatillista koulutusta ammatillisen koulutuksen opettajien osaamisen kehittäjänä. Virkaan valittu on kouluttanut eri hankkeissa ammatillisia toisen asteen opettajia toimimaan uudenlaisen lainsäädännön vaatimalla tavalla. Näin hänellä itsellään on vankka osaaminen nykypedagogiikasta ja sen toteuttamisesta. Rehtorin lausunnon mukaan virkaan valitulla on ajantasaista opetus- ja ohjausosaamista noin 9 vuoden ajalta, joista 3 vuotta ammatillisen puolen opetus- ja ohjaus sekä kouluttajan tehtävissä. Rehtorin lausunnon mukaan hänen vahva vuorovaikutusosaaminen ja yhteistyökykyisyys todentuivat hyvin haastattelussa. Rehtorin lausunnon mukaan virkaan valittu tunsi hyvin lääkealan ePerusteet ja pystyi keskustelemaan lääkealan kehittämishaasteista, tuoden samalla esille omia näkemyksiään alan kehittämiseksi.
Esittelijä toteaa, kuten rehtorin lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että viranhaltijan valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Esittelijä katsoo rehtorin valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen lehtorin virkaan.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori on harkintansa mukaan voinut valita kyseiseen lehtorin virkaan valitsemansa henkilön. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös tullut nähtäväksi 22.06.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180