Hankinta, hammaslaboratoriopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Lumi Dental Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hammaslaboratoriopalvelujen hankintaan
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Lumi Dental Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätöstä 7.12.2020 § 77 hammaslaboratoriopalvelujen hankinnasta.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Hankinta kilpailutettiin avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 2.10.2020. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 15.10.2020. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 20.10.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.11.2020.
Hankinta oli jaettu kolmeen (3) osioon, jossa kussakin oli useita positioita. Yhteensä positioita oli 27.
Valinnan perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa valinnan perusteena oli halvin positiokohtainen hinta. Tarjoajan tuli tarjota kaikkia positioon kuuluvia töitä / työvaiheita, jotta hän pääsi mukaan positiokohtaiseen vertailuun. Lisäksi hankintaan kuului tarjoajan tilojen auditointi. Tarjouspyynnön liitteenä oli auditointiin liittyvä lomake, jossa oli kuvattuna auditoinnissa tarkastettavat seikat ja muut auditointiin liittyvät asiat.
Auditointi suoritettiin niiden tarjoajien tiloissa, jotka tarjousten alustavan vertailun perusteella näyttivät tulevan valituksi palveluntuottajaksi. Tarjoajat joko hyväksyttiin tai hylättiin auditoinnin perusteella. Auditoinnissa hyväksytyt tarjoajat pääsivät mukaan lopulliseen hintavertailuun.
Lumi Dental Oy:n tarjous hylättiin, koska tarjotut hammaslaboratoriotyöt tehdään Hong Kongissa. Hankintaan kuulunutta tilojen auditointia ei olisi ollut mahdollista suorittaa yhden työpäivän kuluessa.
Oikaisuvaatimus
Lumi Dental Oy on jättänyt hankintaan oikaisuvaatimuksen (liite 1). Hankintaoikaisuvaatimus on jätetty määräajassa.
Oikaisuvaatimuksessaan Lumi Dental Oy vaatii hankintayksikköä oikaisemaan oman hankintapäätöksensä ottamalla Lumi Dental Oy:n tarjous mukaan tarjousten vertailuun sekä suorittamalla uusi tarjousten vertailu.
Oikaisuvaatimuksessaan Lumi Dental Oy katsoo, että auditointi ja vaatimus auditoinnin suorittamisesta yhden työpäivän kuluessa on syrjivä ja suhteeton eikä perustu aitoon tarpeeseen.
Lumi Dental Oy esittää oikaisuvaatimuksessaan, että hankintalaissa ei sallita sen tyyppistä auditointivaatimusta, joka edellyttää kilpailutusvaiheessa suoritetun auditoinnin yhden päivän aikana hankintayksikön oman tarkastustiimin toimesta. Lisäksi Lumi Dental Oy:n käsityksen mukaan vastaavia kriteerejä ei ole käytetty muissa vastaavissa kilpailutuksissa.
Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/ 2016 jäljempänä hankintalaki) 12 luvussa säädetään sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden erityisten palveluiden hankinnasta.
Hankintalain 109 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen.
Hankintalain § 114 mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintayksikön 2.10.2020 julkaiseman tarjouspyynnön liitteenä (tarjouspyynnön liite 9) on ollut kuvaus hammaslaboratorion arvioinnista ja auditoinnista. Liitteessä on mainittuna muun muassa, että ” Asiantuntijaryhmä arvioi tarjoavan hammaslaboratorion tilat, joissa suurin osa tarjotuista hammasteknisistä töistä valmistetaan. Auditoitavan tilan tulee sijaita niin, että Helsingistä lähtevä työryhmä kykenee tekemään auditoinnin matkoineen yhden työpäivän aikana (klo 8–16). Auditointi tehdään, kun hammaslaboratorio on normaalitoiminnassa.”
Lumi Dental Oy on tarjoukseensa liittämässä, alihankintaa koskevassa liitteessä ilmoittanut, että Lumi Dental Oy:n alihankkijana toimii Lumi Dental Limited (Hong Kong) ja että alihankkija tekee kaikki muut tuotteet paitsi korjaukset ja pohjaukset.
Hammaslaboratorion tilojen ja toiminnan auditoinnin tarkoituksena oli arvioida muun muassa tilojen asianmukaisuutta ja soveltuvuutta tarjottujen töiden tekemiseen, hammaslaboratorion ammattimaista toimintaa, työsuojelullisia ja työturvallisuuteen liittyviä seikkoja sekä tietosuojan että ympäristöasioiden huomioimista hammaslaboratorion toiminnassa (esimerkiksi riittävä ilmanvaihto, suojavarusteet ja mahdollisuus niiden käyttöön, jätteiden lajittelu). Hammasteknisten töiden laatua, laadun seurantaa tai valvontaa koskien on tarjouspyynnössä ollut laatua koskevia vaatimuksia, eikä auditoinnilla ole ollut yksittäisen työn laatuun tai laadun seurantaan liittyvää tavoitetta.
Auditoinnilla on pyritty varmistamaan sitä, että tarjoaja on järjestänyt toimintansa tarjouspyynnössä vaaditusti, vähintäänkin seuraavien ohjeiden mukaisesti: ”Hammaslaboratorion hygienia”-ohjeen mukaisesti (tarjouspyynnön liite 12, Lääkelaitoksen julkaisusarja 2/2000) sekä THL:n ohjetta ”Ohje suun terveydenhuollon yksiköiden tartunnantorjuntaan” (tarjouspyynnön liite 11).
Hankintayksikkö toteaa, että tarjouspyyntöön on ollut mahdollista esittää tarkentavia lisätietokysymyksiä. Tilojen auditointiin liittyviä kysymyksiä ei ole esitetty lukuun ottamatta yhtä kysymystä liittyen pandemian vaikutuksesta auditoinnin suorittamiseen.
Auditoinnin sisältö ja muut auditointiin liittyneet seikat olivat kuvattuina tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Auditointi on tehty liitteen mukaisista seikoista. Auditointilomakkeessa tai tarjouspyynnössä ei ollut määriteltynä sitä, mitä kulkuvälinettä käyttäen (esimerkiksi henkilöauto, taksi, juna, lentokone) auditointi tulee pystyä tekemään työpäivän kuluessa. Hankintayksikkö toteaa, että yhden työpäivän kuluessa auditointi olisi tarvittaessa voitu tehdä esimerkiksi Pohjois-Suomessa tai Keski-Euroopassa sijaitsevassa hammaslaboratoriossa. Lisäksi hankintayksikkö toteaa, että Helsingin kaupungin hammaslaboratoriopalvelujen hankinnassa auditointi on ollut osana kilpailutusta jo vuonna 2016, jolloin käytiin auditoimassa muun muassa yhden tarjoajan Viron Tartossa sijaitseva hammaslaboratorio. Lisäksi auditointi on ollut osana erikoishammasteknikkopalvelujen hankintaa vuonna 2017. Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö katsoo, että hankintaan liittyvä auditointi ja auditointiin liittyneet vaatimukset eivät ole olleet syrjiviä tai muullakaan tavoin hankintalain periaatteiden vastaisia.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 13.01.2021 § 3
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti, että hammaslaboratoriopalvelujen hankinnan järjestämiseksi markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi solmitaan väliaikainen sopimus niiden palveluntuottajien kanssa, jotka tulivat hankinnasta tehdyssä päätöksessä 7.12.2020 § 77 valituiksi palveluntuottajiksi hankinnan eri osioissa ja positioissa.
Valitut palveluntuottajat:
Perusprotetiikka:
Hammaslaboratorio | Valittu positioihin |
KotiHammas Oy | 1, 3, 6,10,12 |
Loisto laboratoriot Oy | 1 |
Plusterveys-Kvalident Oy | 1 |
Oral Hammaslaboratorio | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
3Dent Oy | 9 |
Oikomishoidon työt ja Fränkel-kojeet:
Hammaslaboratorio | Valittu positioihin |
Oral Hammaslaboratorio | 13,14,15, 23, 24, 26 |
OK Dental Oy | 16,17,18,19, 20, 21 |
Viphammas Oy | 22 |
Hamtek Oy | 27,28 |
Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on laskettu 12 kuukauden ajaksi ja on noin miljoona viisisataatuhatta euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala kilpailutti hammaslaboratoriopalvelut syksyllä 2020.
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 7.12.2020 § 77. Päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja valitettu markkinaoikeuteen. Markkinaoikeuteen tehdyn valituksen käsittelystä johtuen sopimuskautta ei pystytä aloittamaan suunnitellusti 28.1.2021.
Hammaslaboratoriopalvelut ovat suun terveydenhuollon toiminnan ja potilaiden hoidon vuoksi välttämättömiä, joten hammaslaboratoriopalvelujen saatavuus tulee pystyä turvaamaan myös oikaisuvaatimuksen ja markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Hankittavien hammaslaboratoriopalvelujen osalta ei päätöstä toimeenpanna ennen markkinaoikeuden ratkaisua. Palvelun saatavuus turvataan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki 1397/2016) 153 §:n mukaisesti hankinnan väliaikaisella järjestämisellä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Järjestelystä on sovittu kaikkien valittujen palveluntuottajien kanssa ja väliaikaisesta järjestelystä solmitaan erillinen, väliaikainen sopimus.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 22.9.2020 § 15.
Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 07.12.2020 § 77
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Sosiaali- ja terveyslautakunta 22.09.2020 § 176
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa suun terveydenhuollon tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Elo Umukoro ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.
Esittelijä
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Nora Hiivala, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 649 5648
Päätös tullut nähtäväksi 10.02.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539