Avustuksen hakeminen, valtion erityisavustus lukiokoulutukseen koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseksi 2020, OPH
Avustuksen hakeminen, valtion erityisavustus lukiokoulutukseen koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseksi 2020, OPH
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti hakea valtion erityisavustusta koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseksi Helsingin kaupungin lukiokoulutuksessa.
Erityisavustusta haetaan 2 000 000 euroa ajalle 15.9.2020─31.7.2021. Omarahoitusosuus on 100 000 euroa (5 prosenttia). Hakemus ja hakuohje liitteenä.
Lisäksi lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti valtuuttaa pedagoginen asiantuntija Mari Mularin toimimaan valmistelijana erityisavustuksen hakemisen sähköisessä hallintojärjestelmässä asiointiroolissa.
Päätöksen perustelut
Opetushallitus asetti haettavaksi valtion erityisavustuksen koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamien poikkeusolojen tasoittamiseksi lukiokoulutuksessa. Myönnettävä erityisavustus on yhteensä enintään 17 miljoonaa euroa ja se myönnetään valtion vuoden 2020 IV lisätalousarvioon sisältyvästä momentin 29.10.30 lisämäärärahasta. Erityisavustuksen hakuaika on 16.6.2020 ─ 24.8.2020.
Valtionavustuksella tuetaan lukiokoulutuksen järjestäjiä koronavirustilanteen aiheuttamien opetukseen, ohjaukseen ja tukitoimiin liittyvien lisäresurssitarpeiden rahoittamisessa. Tavoitteena on parantaa lukio-opiskelijoiden edellytyksiä jatkaa opintojaan lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa lukuvuonna 2020─2021.
Poikkeusolot heikensivät Helsingin kaupungin lukiolaisten oppimista ja hidastivat opintojen etenemistä. Helsinki kysyi toukokuussa 2020 lukiolaisilta opiskelun sujumisesta ja hyvinvoinnista poikkeusoloissa. Yli puolet kyselyyn vastanneista lukiolaisista koki opintojen etenemisen vaikeutuneen ja noin 65 % koki oppineensa poikkeusolossa tavanomaista huonommin. Opintojen suorittaminen vaikeutui etenkin taito- ja taidepainotteisissa erityistehtävälukioissa. Kyselyn mukaan poikkeusolot heikensivät merkittävästi myös opiskelijoiden hyvinvointia, jaksamista ja opiskelukykyä.
Kaupungin lukioiden opettajille toukokuussa 2020 tehdyn kyselyn mukaan poikkeusolot heikensivät etenkin vieraskielisten ja oppimiseensa paljon tukea tarvitsevien lukiolaisten oppimistuloksia. Opettajat toivat kyselyssä esille myös huolen poikkeusolojen vaikutuksesta opiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn. Helsingin kaupungin lukioissa on valtakunnallisesti verrattuna paljon vieraskielisiä opiskelijoita. Määrä vaihtelee lukioittain, ja on enimmillään 36 %. Oppimisen tuen suunnitelma on tehty noin 10 % opiskelijoista. Lisäksi Helsingin kaupungin lukioissa on myös paljon muualta Suomesta muuttaneita, mahdollisesti yksin asuvia opiskelijoita, joilla poikkeusolot aiheuttivat muita opiskelijoita suurempaa tuen ja opintoihin sitoutumisen tarvetta.
Poikkeusolojen aiheuttamaa oppimisvajetta kartoitetaan kaupungin lukioissa myös lukuvuoden 2020─2021 alussa.
Toimenpiteet ja tulokset
Erityisavustuksella järjestetään kertauskursseja, lisä- ja tukiopetusta sekä lisätään henkilökohtaista ohjausta poikkeusoloissa kesken jääneiden kurssien valmistumiseksi ja opintosuunnitelman päivittämiseksi. Erityisopetusta ja monikielistä ohjausta vahvistetaan palkkaamalla lukioihin uusi erityisopettaja ja kolme monikielistä ohjaajaa. Kaupungin lukioissa lisätään olemassa olevan verkkokurssitarjottimen kurssitarjontaa, jotta mahdollistetaan kesken jääneiden kurssien loppuun saattaminen sekä yksilölliset ja joustavat opintopolut.
Lukiolaisten hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn vahvistamiseksi kaupungin lukioihin palkataan kolme opiskelijahuollon psykologia, joiden työote on jalkautuva, yhteisöllinen ja konsultatiivinen. Lukioissa kehitetään opiskelijalähtöisiä, nopeasti saavutettavia palveluratkaisuja ja vahvistetaan yhteisöllistä opiskelijahuoltoa. Opiskelijoiden opiskelukykyä, opintoihin sitoutumista ja oppimisen taitoja vahvistetaan myös opiskelijahuollon ja opettajien yhteistyössä toteuttamien kurssien avulla.
Lukiolaisten oppimista ja opintojen etenemistä, hyvinvointia ja opiskelukykyä tukevat palvelut ja toimenpiteet kohdennetaan kaupungin lukioihin tarvelähtöisesti. Resurssien kohdentamisessa painotetaan etenkin niitä lukiota, joissa oppimisen tuen tarve ja poikkeusolojen aiheuttama oppimisvaje on suuri sekä lukioita, joissa opiskelijoiden hyvinvointi ja opiskelukyky on muita heikompi.
Erityisavustuksella toteutettavien toimenpiteiden ja palvelujen avulla korjataan poikkeusolojen aiheuttamaa oppimisvajetta, ehkäistään tarpeeton opintojen viivästyminen tai keskeytyminen, tarjotaan opiskelijalle riittävästi henkilökohtaista ohjausta ja tukea oppimiseen sekä vähennetään poikkeusolojen aiheuttamaa lukioiden eriytymiskehitystä.
Erityisavustuksella toteutettavat toimenpiteet tukevat Helsingin kaupunkistrategiaa 2017–2021 lisäämällä oppimisen vaikuttavuutta ja ennaltaehkäisemällä syrjäytymistä.
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Mari Mulari, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 83274