Tutkimuslupa, Covid-19-epidemian vaikutus terveydenhuoltohenkilöstön terveyteen ja hyvinvointiin

HEL 2020-007596
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Tutkimuslupa tutkimukseen "Covid-19-epidemian vaikutus terveydenhuoltohenkilöstön terveyteen ja hyvinvointiin"

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** ym. tutkimuslupahakemukselle " Covid-19-epidemian vaikutus terveydenhuoltohenkilöstön terveyteen ja hyvinvointiin" (post doc, osa laajempaa COVID19VATEHY hanketta). Yhteyshenkilöt ovat ylihammaslääkäri ********** ja johtajalääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Tutkimusryhmää voi vastaisuudessa tarvittaessa täydentää työntekijöillä ehdolla, että salassapitositoumukset toimitetaan sosiaali- ja terveystoimen kirjaamoon (diaarinumero HEL 2020-007596 mainittava).

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää:

1. Henkilökohtaisten suojavarusteiden vaikutus Covid-19-infektioon sairastumiseen epidemian ensimmäisen aallon aikana.

2. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan riskitekijöiden vaikutus sairastumiseen ja päätetapahtumiin Covid-19 epidemian aikana.

3. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan henkinen hyvinvointi Covid-19 epidemian aikana.

4. Maantieteellisen sijainnin ja alueellisen ilmaantuvuuden vaikutus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan sairastumiseen ja henkiseen hyvinvointiin Covis-19 epidemian aikana.

5. SYLCY-hanke: Anti-SARS-Cov-2 IgG-, IgM-, IgA- luokan vasta-aineiden sekä SARS-Cov-2 viruksen esiintyvyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnalta otetuissa kuivasylki- ja kuivaverinäytteissä ja näiden edellä mainittujen biomarkkereiden käyttökelpoisuutta laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella.

Osallistujat rekrytoidaan yhteyshenkilöiden kanssa sovitulla tavalla. Tutkimusaineisto koostetaan tutkittavien täyttämistä kyselyistä, tutkittavien potilasasiakirjoista kerättävistä tiedoista Covid-19-infektioihin ja päätetapahtumiin liittyen sekä analysoimalla tutkittavien kuivasylki- ja –verinäytteitä. Kyselytutkimukset toteutetaan sähköisesti tietoturvallisella alustalla ja tutkittava antaa suostumuksensa vahvalla tunnistamisella Suomi.fi-palvelusta. Kyselyosuus koostuu yhteensä neljästä kyselystä; taustakyselystä, hyvinvointikyselystä, infektio-oirekyselystä ja päätetapahtumakyselystä.

Samalla kun tutkittavilta kysytään halukkuudesta osallistua SYLCY-tutkimukseen, kartoitetaan halukkuus osallistua seurantatutkimukseen hyvinvointi- ja infektio-oirekyselyn sekä sylki- ja verinäytteen osalta. Seurantaa toteutetaan maksimissaan 3 vuoden ajan ja ensimmäisen vuoden 1kk välein. Ensimmäisen vuoden tiheällä seurannalla seurataan eri vasta-aineluokkien muodostumista.

SYLCY-hankkeeseen osallistuvat täyttävät sähköisesti uuden suostumuksen osallistumisestaan vahvan tunnistautumisen kautta. Omatoimista näytteiden antamista varten toimitetaan näytteiden keruuvälineet valmiina pakkauksina suurimpiin toimipisteisiin, joihin toimitetaan myös palautuslaatikko näytteiden palauttamista varten tai materiaali postitetaan tutkittavalle. Näytteet toimitetaan analytiikkaa varten Perkin Elmerille ilman henkilötietoja. Tutkimusryhmä informoi tutkittavaa hänen halutessaan näytteen tuloksista.

Tutkimusaineisto säilytetään tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Anonymisoitua aineistoa säilytetään tutkimuksen tulosten valmistuttua 10 vuoden ajan. Henkilötiedot hävitetään, kun niitä ei enää tarvita tutkimukseen. Sylki- ja sormenpääverinäytteet hävitetään heti analyysin jälkeen. Tutkimuksella on HUS:n eettisen toimikunnan puolto.

Tutkimusluvan myöntämistä ovat puoltaneet terveys- ja päihdepalvelujen johtaja ********** ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja **********

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja (useampaa palvelukokonaisuutta koskevat tutkimukset).

Päätös tullut nähtäväksi 22.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Mari Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 46595

mari.riila@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tutkimuslupahakemus 3.6.2020, täydennys 15.9.2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus, täydennys 22.12.2020, liite, tutkittavan tiedote
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Tutkimuslupahakemus, täydennys 22.12.2020, liite, tutkittavan suostumus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Tutkimuslupa 25.6.2020
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.