Vuokrahyvitys, yritystonttien maanvuokrat, koronavirus-tilanne

HEL 2020-007903
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

Maanvuokrasta vapautuminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tontit-yksikön päällikkö päätti myöntää vuokralaisille Oy Norgani 1 Ab (Y-tunnus 2050600-9), Oy Norgani 8 Ab (Y-tunnus 2050586-6), Oy Norgani 10 Ab (Y-tunnus 2050619-9) ja Oy Norgani 11 Ab (Y-tunnus 2050616-4), osittaisen maksuvapautuksen maanvuokrasta ajalle 1.4. - 30.6.2020 summaltaan yhteensä 200 000 euroa.

(Vuokraustunnukset L1114-2, L1130-2, L1108-1 ja S0108-100)

Päätöksen perustelut

Kaupungin toimielinten päätökset maanvuokrasta vapautumisesta ja vapautumisen edellytykset

Helsingin kaupungin korona-koordinaatiotyöryhmä linjasi 16.4.2020, että kaupunki voi myöntää yritys- ja vastaavien tonttien vuokralaisilleen vapautuksen maanvuokran maksuvelvoitteesta työryhmän päätöksen liitteenä olevasta muistiosta ilmenevin periaattein. Myös Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja päätti 25.5.2020 (48 §) koronaviruspandemiaan liittyvän poikkeustilanteen johdosta myönnettävistä vuokravapautuksista ja -alennuksista. Maksuvapautuksilla pyritään tukemaan elinvoimaisten yritysten selviytymistä koronaviruspandemian aiheuttamista vuokralaisista riippumattomista taloudellisista ongelmista sekä estämään Helsingin vuokratonteilla toimivien yritysten ajautuminen kassakriisiin.

Edellä mainittujen päätösten mukaan jäljempänä mainituissa kohdissa 1, 2 tai 3 mainitun vapautusperusteen täyttyessä maanvuokralainen vapautetaan kokonaan vuokranmaksuvelvoitteista kolmen kuukauden ajalta, tai tätä lyhyemmältä ajalta. Vapautuskuukaudet ovat lähtökohtaisesti huhti-, touko- ja kesäkuu vuodelta 2020. Vapautusperusteet ovat seuraavat:

1. Vapautus koskee maanvuokralaisia, jotka käyttävät tonttia tai siihen verrattavaa maa-aluetta ja/tai sillä olevaa rakennusta pääasiallisesti seuraavilla toimialoilla tai näihin toimialoihin välittömästi liittyviin tarkoituksiin:

  • Ravintolat, kahvilat ja muut vastaavat ruokapalvelut sekä näihin liittyvä tukkukauppa
  • Taide-, musiikki- ja tapahtumatoiminta sekä ohjelma- ja juhlapalvelut
  • Liike-elämän hautomo-, kasvupalvelut ja muu uutta yrittäjyyttä edistävä toiminta
  • Liikunta- ja terveyspalvelut (ei lääkärikeskukset ym.)
  • Majoitus-, hotelli- ja matkailutoiminta

2. Vapautus koskee myös niitä maanvuokralaisia, jotka vuokraavat tontilla tai muulla siihen verrattavalla maa-alueella olevia tiloja pääasiallisesti edellä mainittuihin tarkoituksiin. Tällöin edellytyksenä kuitenkin on, että maanvuokralainen on itse myöntänyt näiden tilojen huoneenvuokralaisilleen vähintään maanvuokran vapautusta vastaavan vapautuksen tilojen vuokrasta.

3. Myös muille kuin yllä kohdissa 1 ja 2 tarkoitettujen toimialojen yritystonttien vuokralaisille voidaan myöntää vapautus maanvuokran maksamisesta osin tai kokonaan, kuitenkin enintään 3 kuukauden ajalta, jos se on koronaviruspandemiasta johtuvista syistä erityisen perusteltua. Maksuvapautuksen myöntäminen edellyttää, että maanvuokralainen pystyy näyttämään, että tilanteella on ollut merkittävä vaikutus yrityksen liikevaihtoon tai, että sillä on ollut muu erityisen merkittävä negatiivinen vaikutus yrityksen toimintaedellytyksiin. Hakemus maanvuokrasta vapautumiseksi on tullut jättää kaupungille viimeistään 31.5.2020, ellei hakemuksen jättämiselle ole myönnetty jatkoaikaa.

Vuokralaisten toimittaman hakemuksen, lisäselvitysten ja asian valmistelijan tekemien selvitysten perusteella voidaan Oy Norgani 1 Ab:n, Oy Norgani 8 Ab:n, Oy Norgani 10 Ab:n ja Oy Norgani 11 Ab:n katsoa täyttävän edellä mainitun kohdan 2 mukaisen vapautusperusteen edellytykset. Tonteilla tai muilla siihen verrattavilla maa-alueilla olevia tiloja käytetään pääasiallisesti majoitus-, hotelli- ja matkailutoimintatarkoitukseen. Maanvuokralaiset ovat itse myöntäneet näiden tilojen vuokralaisilleen vähintään maanvuokran vapautusta vastaavan vapautuksen tilojen vuokrasta. Tuki myönnetään kuitenkin osittaisena valtiontukisäännösten rajoituksista johtuen. Tukea ei voida myöntää hakijoille kokonaisuudessaan Suomen tilapäisen puitetukiohjelman COVID-19 nojalla hakijoiden toimialasta johtuen, vaan tuki myönnetään vähämerkityksellisenä eli ns. de minimis -tukena, jonka enimmäismäärä on 200 000 euroa kolmen perättäisen verovuoden aikana.

Sopimusoikeudelliset toimenpiteet ja valtiontukisäännökset

Ravintola-alalla lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset ovat muodostaneet ylivoimaisen esteen maanvuokralaisille. Koronaviruksen aiheuttama tilanne on muuttanut myös erityisesti asiakaskäynteihin ja kokoontumiseen perustuvan yritystoiminnan harjoittamisen edellytyksiä. Helsingin kaupunki on tehnyt selvityksen koronaviruksesta johtuvan tilanteen vaikutuksista eri yritystoimintoihin. Selvityksen perusteella kaupunki on katsonut, että vuokravapautusmahdollisuutta voidaan tarjota vuokralaisille edellä yksilöidyillä toimialoilla ja edellytyksin. Sopimuksen ehtoja muutetaan määräaikaisesti vuokranmaksun osalta siten, että vuokrien maksamista koskeva ehto vastaa vallitsevia olosuhteita. Ylivoimaisesta esteestä tai olennaisesta olosuhteiden muutoksesta johtuvan sopimusmuutoksen ja vuokranmaksusta vapautuksen osalta kyse voidaan lähtökohtaisesti katsoa olevan sopimusoikeudellisesta toimenpiteestä olosuhteiden muutostilanteessa.

Suomen tilapäinen COVID-19 -puitetukiohjelma (komission päätös SA.56995) perustuu SEUT 107(3)(b) artiklaan sekä tilapäisten valtiontukipuitteiden 3.1 lukuun (komission tiedonanto 2020/C 91 I/01 muutoksineen). Kansalliset, alueelliset ja paikalliset tukiviranomaiset voivat puitetukiohjelman nojalla myöntää rajoitettuja tukimääriä yrityksille. Kunta voi myöntää puitetukiohjelmaan perustuvaa tukea kuntalain (410/2015) nojalla. Puitetukiohjelman tavoitteena on mahdollistaa rajoitettujen tukimäärien myöntäminen erityisesti niille yrityksille, jotka kärsivät yllättävästä maksuvalmiuden puutteesta COVID-19 -kriisin vuoksi. Tavoitteena on lisäksi auttaa yrityksiä jatkamaan ja kehittämään toimintaansa sekä aloittamaan investointisuunnitelmia kriisin aikana ja sen jälkeen sekä ylläpitämään työllisyyttä. Tuen tarpeen on johduttava epidemiasta. Kuntien mahdollisuutta tuen myöntämiseen puitetukiohjelman nojalla rajoittaa kuntalain sääntely kunnan toimialasta. Tukea ei voida myöntää kunnan toimialasäännösten vastaisesti. Asiassa tehdyn selvityksen mukaan hakijoiden tukeminen ei ole mahdollista kunnan toimialasääntelyn rajoissa, eikä Suomen puitetukiohjelmaa voi siten käyttää tuen myöntämisen perusteena. Samasta syystä myöskään tuen notifioiminen komissiolle ei ole asiassa mahdollista. Valtiontukisäännöksiin liittyy mahdollisuus tuen myöntämiseen vähämerkityksellistä eli ns. de minimis -tukea koskevan säännön perusteella. Enintään 200 000 euron tuki, joka myönnetään yritykselle kolmen peräkkäisen verovuoden kuluessa, on merkitykseltään niin vähäistä, ettei siitä tarvitse tehdä ennakkoilmoitusta komissiolle. Siten tämän päätöksen mukainen tuki, joka on määrältään 200 000 euroa, myönnetään vähämerkityksisenä eli ns. de minimis -tukena. Tuen myöntämisessä noudatetaan Komission asetusta (EU) N:o 1407/2013, annettu 18. päivänä joulukuuta 2013, perustamissopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen. (Julkaistu EUVL nro L 352, 24.12.2013).

Tonttien vuokralaiset ovat huolehtineet maanvuokrasopimusten mukaisten velvoitteiden hoitamisesta siten, että vapautus voidaan myöntää. Asiassa ei ole ilmennyt syitä olla myöntämättä vapautusta. Kaupunki pidättää oikeuden periä maksusta vapautetut maanvuokrat viivästyskorkoineen, mikäli maanvuokralaisen tai tämän lukuun toimineen tahon antamat tiedot osoittautuisivat vastaisuudessa virheellisiksi. Kaupunki ei vastaa mistään mahdollisista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, kuten esimerkiksi mahdollisten muiden tukien menetyksistä tai kaupungin tai muiden toimijoiden suorittamasta mahdollisesta tukien takaisinperinnöistä, joita tästä maksuvapautuspäätöksestä tai siitä aiheutuvista taikka seuraavista toimenpiteistä voi vuokralaiselle tai kolmannelle mahdollisesti aiheutua.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 15.5.2018 (244 §) siirtänyt hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1-kohdan mukaista toimivaltaansa päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta maankäyttö ja kaupunkirakenne
-palvelukokonaisuuden tontit-yksikön päällikölle siten, että tontit-yksikön päällikkö päättää maanvuokrasopimuksen perusteella maksettavan maanvuokramaksun määräaikaisesta keskeyttämisestä euromääräisistä toimivaltarajoista riippumatta enintään kuuden kuukauden ajaksi kerrallaan silloin, kun keskeytys on tarpeen tontin vuokralaisesta riippumattoman perustellun syyn vuoksi. Maankäyttöjohtaja on päätöksellään 2.6.2017 (9 §) siirtänyt toimivaltaansa päättää maanvuokrien määräaikaisista alennuksista siten, että maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tontit-yksikön päällikkö on toimivaltainen päättämään maanvuokraan myönnettävästä alennuksesta määräajaksi, kun alennuksen kokonaisarvo on enintään 200 000 euroa. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tontit-yksikön päällikkö on siten toimivaltainen päättämään maksuvapautuksesta.

Päätös tullut nähtäväksi 16.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anne Nahi, valvontalakimies, puhelin: 09 310 64332

anne.nahi@hel.fi

Päättäjä

Timo Laiho
yksikön päällikkö