Päätösvalta sosiaalihuollon palvelusta määrätyn maksun perimättä jättämisestä muilla kuin taloudellisilla perusteilla
Päätösvalta sosiaalipalvelusta määrätyn maksun perimättä jättämisestä muilla kuin taloudellisilla perusteilla
Päätös
Toimialajohtaja päätti määrätä palvelukokonaisuuden johtajan päättämään palvelukokonaisuutensa osalta sosiaalipalvelusta määrätyn maksun alentamisesta tai kokonaan perimättä jättämisestä, kun perimättä jättämisen perusteena on muu kuin asiakkaan maksukykyyn liittyvä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettu syy.
Päätöksen perustelut
Toimialajohtajan päätösvalta perustuu hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 1 momenttiin, jonka mukaan toimialajohtaja määrää viranhaltijan päättämään siltä osin, kuin asia ei kuulu jaoston päätettäväksi, sosiaalihuollon järjestämisestä ja antamisesta sekä palvelusta perittävän maksun määräämisestä lautakunnan vahvistamien perusteiden ja yleisten ohjeiden mukaisesti.
Toimialajohtaja päätti 23.12.2019 (§ 205) sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden päätösvallan käyttämisestä yksilöhuollon asioissa, eli delegointisäännöstä ja muun muassa, että talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut-yksikön asiakaspalveluvastaava päättää pääsääntöisesti sosiaalipalvelusta määrätyn maksun alentamisesta tai kokonaan perimättä jättämisestä siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä taikka henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (72 §:n 9 kohta). Tämä henkilön maksukykyyn liittyvä syy on asiamaksulain 11 §:n 1 momentissa säädetty peruste, joka säännöksen mukaan velvoittaa alentamaan tai jättämään kokonaan perimättä sosiaalipalvelusta määrätyn maksun.
Palvelukokonaisuuksien johtajille ehdotettava päätösvalta koskee tilanteita, joissa olisi muista kuin asiakkaan maksukykyyn liittyvistä syistä kohtuutonta periä sosiaalipalvelusta määrätty maksu täysimääräisenä. Tällainen syy voi olla esimerkiksi, että maksun määräämisestä on kulunut asiakkaasta riippumattomista syistä hyvin pitkä aika, ja asiakas ei enää edes muista saamaansa palvelua.
Tämä erillinen toimialajohtajan päätös tarvitaan sen vuoksi, että hallintosäännössä on sosiaalipalvelusta määrätyn maksun perimättä jättämistä koskeva, edellä siteerattu 18 luvun 3 §:n 1 momentti, toimialajohtajan erityistä toimivaltaa koskeva määräys. Yleinen toimialalle kohdistettavan maksun suorittamisesta vapauttamista koskeva hallintosäännön määräys on toimialalautakunnan yleistä toimivaltaa koskeva hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohta, jonka mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat joiden mukaan viranomainen päättää maksun suorittamisesta vapauttamisesta. Tämän määräyksen perusteella kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 15.5.2017 (§ 76) muun muassa, että siltä osin, kuin kyse ei ole sosiaalipalvelusta määrätystä maksusta, palvelukokonaisuuden johtaja päättää vapautuksen myöntämisestä sosiaali- ja terveystoimialle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 16.07.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 09 310 43970