Hankinta, yhteishankinta, pehmopaperit, kaupunginkanslia
Hankintaoikaisuvaatimus, pehmopapereiden yhteishankinta
Päätös
Kaupunginhallitus totesi, että pehmopapereista 5.11.2020 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintajohtaja on päätöksellään 3.12.2020 keskeyttänyt pehmopapereiden yhteishankinnan osa-alueen 1 (WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet) hankintaa tekemättä. Hankinta on keskeytetty hankintamenettelyn sähköisessä huutokaupassa sattuneen järjestelmävirheen vuoksi. Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevaa hankinnan osa-aluetta 1 ei näin ollen toteuteta 5.11.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Osa-alue on tarkoitus kilpailuttaa uudelleen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 15.12.2020 § 215
Päätös
Hankintajohtaja päätti, että pehmopapereiden hankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavien toimittajien kanssa:
- WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet: Metsä Tissue Oyj (1867831-1)
- Annos- ja lautasliinat: Pamark Oy (0601684-7)
Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 560 000 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.
Päätöksen perustelut
Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 201 § 5.11.2020 pehmopapereiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian tarjouspyyntöön H076-20 / HEL 2020-009360.
Hankintajohtajan päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Väliaikaisjärjestelyn tekeminen on hankinnan luonteen takia välttämätöntä Helsingin kaupungille.
Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankintapäätöstä 5.11.2020 koskeva valitus on markkinaoikeudessa ratkaistu ja kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 03.12.2020 § 210
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 05.11.2020 § 201
Lisätiedot
Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin:
Päätös tullut nähtäväksi 19.01.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651