Hankinta, henkilösuojaimet, kankaiset suojamaskit COVID-19 pandemian aikana, koronavirus-tilanne, kaupunginkanslia
Kankaisten kasvomaskien hankinta
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset kankaisten kasvomaskien hankinnassa kokonaistaloudellisesti edullisimpana:
Osa-alue 1 Proclosupply BV
Osa-alue 2 Proclosupply BV
Hankintajohtaja päätti hylätä tarjouskilpailusta GuardianX Technologies Oy:n, Fanistore Printstore verkkokaupan, Droppe Oy:n, Cardplus Oy:n (2 tarjousta) tarjoukset, koska tarjoukset eivät sisältäneet pyydettyjä näytteitä tai näytteet saapuivat määräajan jälkeen.
Hankintajohtaja päätti hylätä tarjouskilpailusta CleanSide Oy:n, Husadena Oy:n, Import Numero 1 Oy:n, Innoflame Oy:n, Lightson Oy:n, Medic Ensiaputarvike Oy:n (osa-alue 2), OGG Finland, Puhla Oy:n safe Työsuojelutarvike Oy:n, Upviser Oy:n ja Wolttinen OY:n tarjoukset, koska tarjotut tuotteet eivät täyttäneet annettuja vaatimuksia.
Hankintajohtaja päätti hylätä Cravatta Oy:n tarjouksen, koska Cravatta Oy:n tarjousta ei jätetty sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 176 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 27.8.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H079-20 / HEL 2020-009385. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.8.2020 sekä korjausilmoitus 4.9.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.9.2020. Määräaikaan mennessä saapui 49 tarjousta: Alfa Wear Oy, Annox Oy, Black Moda Oy, CardPlus Oy (2 tarjousta), Carevo Oy, CleanSide Oy, Cravatta Oy, Droppe Oy, Fais Finland Oy, Fanistore Printstore verkkokauppa, Fin Dignity Ab, Globe Hope Oy, GuardianX Technologies Oy, Helemed Group Oy, High Peak Finland Oy, Husadena OY, Import Numero 1 Oy (3 tarjousta), Innoflame Oy, Kauppahuone A B M Oy, KIR-FIX OY, Lightson oy, Lyreco Finland Oy, Marrow Oy, Medic Ensiaputarvike Oy, MedKit Finland OY, OGG Finland, polar conceptsia, Proclosupply BV, Promoa Oy (2 tarjousta), Puhla Oy, Q-VIO Branding Oy, RCK Finland Oy, Rusanen MicroClean Oy, Safe Työsuojelutarvike Oy, Standa Oy, SUOMEN ALKOHOLITUKKU OY, Suomen Kolibri Oy, Ticcola Oy, Tietoset Oy, TJH Promotions Oy, Touchpoint Oy, UpViser Oy, Wackes Ab sivuliike Suomessa, Wolttinen Oy, Würth Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle esitettiin seuraava vaatimus: ”Materiaalin tulee olla kaksinkertaista Öko-tex - sertifioitua kangasta tai kuitukangasta.” Husadena Oy:n, Innoflame Oy:n, Lightson Oy:n, Puhla Oy:n, Safe Työsuojelutarvike Oy:n ja Wolttinen Oy:n tarjoukset hylättiin, koska tuotteessa oli kangaskerroksia enemmän kuin kaksi. Import Numero 1 Oy:n (tarjous NOPROB) sekä UpViser Oy:n tarjous hylättiin, koska tuotteessa oli vain yksi kangaskerros.
Tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle esitettiin seuraava vaatimus: ”Kasvomaskin tulee kestää konepesu vähintään 60 asteessa ja lyhyt keittäminen THL:n ohjeiden mukaisesti.” CleanSide Oy:n tarjous sekä Medic Ensiaputarvike Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous hylättiin, koska tuotteille oli ilmoitettu tarjouspyynnön vastainen pesuohje.
Tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle esitettiin seuraava vaatimus: ”Kasvomaskin kiinnityksen tulee olla korvan taakse tuleva joustava lenkki tai kuminauha, joka on kestävästi kiinnitetty kasvomaskiin. Kuminauha/lenkki ei saa olla solmittu.” OGG Finlandin tarjous hylättiin, koska tuotteessa oli solmittava kiinnitys.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta CleanSide Oy:n, Husadena Oy:n, Import Numero 1 Oy:n Innoflame Oy:n, Lightson Oy:n, Medic Ensiaputarvike Oy:n (osa-alue 2), OGG Finland, Puhla Oy:n, safe Työsuojelutarvike Oy:n, UpViser Oy:n ja Wolttinen OY:n tarjouksia, sillä tarjotut tuotteet eivät täyttäneet annettuja vaatimuksia. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä tarjoukset tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta, jota arvioidaan seuraavien kriteerien perusteella tärkeysjärjestyksessä:
1. Aistinvarainen arviointi maskin käyttömukavuudesta ja kestävyydestä
2. Toimitusaika
3. Hinta
Aistinvarainen arviointi maskin käyttömukavuudesta ja kestävyydestä suoritettiin hankintayksikölle toimitettujen näytteiden arvioinnilla. Arvioinnissa tarkasteltiin muun muassa maskin asettumista kasvoille, maskin paikoillaan pysyminen puhuessa, miellyttävyyttä iholla, helposti hengitettävyyttä varsinaisessa käytössä sekä maskin pesukestävyyttä keittämällä. Arvioinnin suoritti arviointiraati.
Aistinvaraisessa arvioinnissa Proclosupply BV:n tarjoama maski erottui käyttömukavuutensa ja kestävyyden osalta ominaisuuksiltaan erityisen hyvänä. Maski asettui hyvin erimuotoisille kasvoille ja pysyi hyvin paikoillaan myös puhuttaessa, maski oli hyvin miellyttävä iholla ja sen läpi oli helppo hengittää. Korvan taakse tuleva lenkki ei hangannut tai painanut korvaa ja oli kestävästi tehty. Maski säilytti hyvin ominaisuutensa myös keittämisen jälkeen.
Toimitusajan osalta hankintayksikkö on arvostanut lyhyttä toimitusaikaa. Hinnan osalta vertailussa on vertailtu tarjottuja hintoja.
Liitteenä olevassa taulukossa on esitetty kaikkien vertailtujen tarjousten tarjotut toimitusajat ja hinnat.
Maskin käyttömukavuus ja kestävyys, toimitusaika ja hinta huomioiden hinta-laatusuhteeltaan parhaimmat tarjoukset ovat:
osa-alue 1 Proclosupply BV
osa-alue 2 Proclosupply BV
Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Krista-Marilla Foudila, Palvelupäällikkö: