Vuokraus, tilavuokra, talvipuutarha, Koetilantie 1, HeadRent Oy

HEL 2020-009550
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 175
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vuokraus, talvipuutarha, Koetilantie 1, HeadRent Oy

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata HeadRent Oy:lle osoitteessa Koetilantie 1, 00790 Helsinki, sijaitsevan 1447 m² kokoisen talvipuutarhana toimineen rakennuksen panimo-, ravintola- ja kahvilakäyttöön. Tilan käyttäjä on Plan Beer Oy / Cool Head Brew.

Tilat vuokrataan määräaikaisella vuokrasopimuksella ajalle 1.12.2020-30.11.2023, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika on vuokralaisella kolme kuukautta ja vuokranantajalla 12 kuukautta. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus päättyy viimeistään 30.11.2030.

Hallintaoikeus alkaa 1.12.2020 ja kuukausivuokraa ei peritä ajalta 1.12.2020-31.5.2021. Tänä aikana vuokralainen teettää tarvitsemansa muutokset sekä hankkii toimintaansa tarvittavat viranomaisluvat kustannuksellaan. Toiminta alkaisi varsinaisesti 1.6.2021 ja vuokra on 1.6.2021-31.5.2024 ajalta 7 235 euroa + alv 24 %/kk. Ajalta 1.6.2024-30.11.2030 vuokra on 14 470 euroa + alv 24 %/kk.

Vuokralainen vastaa vuokrakohteen ja siihen liittyvien piha-alueiden hoidosta sekä sähkön, lämmitysenergian ja veden kustannuksista 1.12.2020 alkaen.

Vuokrasopimus osapuolten välille syntyy vuokrasopimuksen allekirjoituksella ja sillä ehdolla, ettei tätä päätöstä oteta ylemmän toimielimen käsiteltäväksi kuntalain 51 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Päätöksen perustelut

Kiinteistö Oy Viikin viher- ja ympäristötietokeskus omistaa osoitteessa Koetilantie 1, 00790 Helsinki, sijaitsevan rakennuksen, josta vuokrataan 1447 m² kokoinen rakennus.

HeadRent Oy on tarjoutunut vuokraamaan rakennuksen 1.12.2020 lukien määräaikaisella vuokrasopimuksella, siten että sopimus on voimassa määräaikaisena kolme vuotta ja päättyy 30.11.2023. Sen jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan vuokranantajalle kirjallisesti määräaikaisen sopimuksen jatkamisesta toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena viimeistään kolme kuukautta ennen voimassa olevan sopimuksen päättymispäivää.

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika on vuokralaisella kolme kuukautta ja vuokranantajalla 12 kuukautta. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus päättyy viimeistään 30.11.2030.

Toiminta alkaisi varsinaisesti 1.6.2021 ja vuokra on 1.6.2021-31.5.2024 ajalta 7 235 euroa + alv 24 %/kk. Ajalta 1.6.2024-30.11.2030 vuokra on 14 470 euroa + alv 24 %/kk.

Tila vuokrataan panimo-, ravintola- ja kahvilakäyttöön. Tilan käyttäjä on Plan Beer Oy / Cool Head Brew. Vuokrasopimus solmitaan ehdollisena sille, että vuokralainen saa toimintansa käynnistämiseksi tarvittavat viranomaisluvat ja suostumukset 30.11.2020 mennessä.

Kuukausivuokraa ei peritä ajalta 1.12.2020-31.5.2021. Tänä aikana vuokralainen teettää tarvitsemansa muutokset sekä hankkii toimintaansa tarvittavat viranomaisluvat kustannuksellaan. Korjaus- ja muutossuunnitelmat tulee esittää kirjallisesti Helsingin kaupungin hyväksyttäväksi ennen töiden aloittamista.

Vuokrasopimuksen hyväksymiselle ei ole tiedossa olevia esteitä.

Päätös tullut nähtäväksi 24.08.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heidi Autiosuo, myyntineuvottelija, puhelin: 09 310 21014

heidi.autiosuo@hel.fi

Päättäjä

Susanne Leppänen
yksikön päällikkö