Hankinta, ohjelmistokehityksen asiantuntijapalvelut, digitalisaatio-ohjelma, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Asiantuntijapalveluiden hankinta digitalisaatio-ohjelman toteutukseen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen asiantuntijapalveluita yrityksiltä Anders Innovations Oy, Mavericks Software Oy, Suomen ohjelmistotuotanto OSK seuraavasti:
- Osa-alueelle 1: Back end -kehitys: Anders Innovations Oy ja Mavericks Software Oy
- Osa-alueelle 2: Front end -kehitys: Mavericks Software Oy ja Suomen ohjelmistotuotanto osk
- Osa-alueelle 3: DevOps ja testiautomaatio: Mavericks Software Oy
Mainitut yritykset tekivät Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) -järjestelyyn perustuvassa sisäisessä kilpailutuksessa kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo laskennalliselta neljän vuoden ajalta on 2,5 miljoonaa euroa.
Sitova sopimussuhde sopijapuolten välillä syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla toimitussopimuksella. Toimitussopimus tehdään toistaiseksi. Tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti lisäksi valtuuttaa toimialan hallintojohtajan allekirjoittamaan toimitussopimuksen ja tekemään toimitussopimukseen vähäisiä muutoksia tarvittaessa sekä hyväksymään toimitussopimukseen liittyviä tilauksia.
Lautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli ohjelmapäällikkö Tuomas Naakka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä on pöydälle panon aikana täsmentänyt päätösehdotustaan erittelemällä mikä hankinnan osa-alue tilataan miltäkin toimittajalta. Lisäksi esityksen liitteiksi on lisätty kilpailutuksen voittaneiden tarjoukset. Vertailumuistiossa on koottuna kaikkien tarjousten vertailussa käytetyt tiedot.
Hankinnan kohde, tausta ja tarkoitus
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa vuosina 2019–2022 koko toimialan kattavan digitalisaatio-ohjelman, jonka kokonaisbudjetiksi on esitetty 15,1 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti digitalisaatio-ohjelman ja siihen liittyvät määrärahatarpeet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi päätöksellään 19.6.2018, § 133.
Kaupunginhallitus päätti talousarviokäsittelyn yhteydessä 21.10.2019, § 689 hyväksyä talousarvion vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2020–2022. Talousarviossa 2020 todetaan, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelma parantaa toimialan palveluiden saavutettavuutta ja asiakaskokemusta. Keskeisiä toimenpiteitä ovat verkkosivustojen yhtenäistäminen ja nykyaikaistaminen sekä toimialan yhteisen asiakkuusmallin rakentaminen. Parempi löydettävyys lisää osaltaan toimialan tulonmuodostusta.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi talousarvion vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2020–2022 päätöksellään 27.11.2019, § 340.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti toimintasuunnitelman ja tulosbudjetin käsittelyn yhteydessä 17.12.2019, § 199 kohdentaa 1,7 miljoonan euron lisämäärärahan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelmalle vuodelle 2020.
Hankintamenettely
Asiantuntijapalveluiden hankinnasta toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamiseen järjestettiin puitejärjestelyn 264200 Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) mukaisesti sisäinen kilpailutus. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille puitejärjestelyn sopimustoimittajille.
Tarjouksia pyydettiin kolmelta osa-alueelta:
Osa-alue 1: Back end -kehitys
Osa-alue 2: Front end -kehitys
Osa-alue3: DevOps ja testiautomaatio
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.09.2020 klo 10.00. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä 19 (yhdeksäntoista) tarjousta seuraavilta tarjoajilta:
Tarjoaja - osa-alue, joille tarjous tehtiin
Eficode Oy (1971814-3)
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Comiq Oy (FI18667655)
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Teamit Group Oy (28080161)
- Back end -kehittäjä
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Mavericks Software Oy (30043757)
- Back end -kehittäjä
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Pharazon AB (2225069-2)
- Back end -kehittäjä
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Talented Solutions Oy (FI27782268)
- Back end -kehittäjä
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Gofore Oyj (1710128-9)
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Nitor Creations Oy (2084527-0)
- Front end -kehittäjä
Perfektio Oy (FI27838444)
- Back end -kehittäjä
Siili Solutions Oyj (1979903-5)
- Front end -kehittäjä
Anders Innovations Oy (2166626-6)
- Front end -kehittäjä
- Back end -kehittäjä
Motley Agency Oy (FI26576913)
- Back end -kehittäjä
- Front end -kehittäjä
Unikie Oy (FI26798815)
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Suomen ohjelmistotuotanto osk (29988251)
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Digia Finland Oy (1091248-4)
- Front end -kehittäjä
Codemate Oy (21194000)
- Front end -kehittäjä
Futurice Oy (FI16235074)
- Front end -kehittäjä
Capgemini Finland Oy (1628142-5)
- Front end -kehittäjä
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Knowit Solutions Oy (FI30945961)
- Devops- ja testiautomaatiokehittäjä
Tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen
Tarjoajien kelpoisuus on tarkastettu puitejärjestelyyn Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelujen hankinta (DPS) ilmoittautumisen yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteen 3 vertailumuistiossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tekivät
Osa-alue 1: Back end- kehitys:
Anders Innovations Oy
Mavericks Software Oy
Osa-alue 2: Front end -kehitys
Mavericks Software Oy
Suomen ohjelmistotuotanto osk
Osa-alue 3: DevOps ja testiautomaatio
Mavericks Software Oy
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 20.10.2020 § 174
Päätös tullut nähtäväksi 09.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tuomas Naakka, ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 26036