Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet, Kasko Sves

HEL 2020-010170
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 17 §

Grunderna för antagning till förskoleundervisning

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att antagningen av elever till förskoleundervisningen inom den kommunala svenskspråkiga småbarnspedagogiken ändras och förverkligas från och med 1.1.2021 så att en förskoleundervisningsplats anvisas i stället för söks. Det är fortsättningsvis möjligt att ansöka om en förskoleundervisningsplats om vårdnadshavaren inte tar emot den plats som anvisats barnet eller om barnet inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik före förskoleundervisningen.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att följande grunder för antagning till förskoleundervisning följs från och med 1.1.2021:

1.
En förskoleundervisningsplats anvisas ett barn som deltar i kommunal småbarnspedagogik inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, varvid man beaktar kontinuiteten i barnets lärstig från förskoleundervisning till skola. Under förskoleundervisningsåret samarbetar man med skolan. Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats så att resan till förskoleundervisningen är så kort och trygg som möjligt för barnet.
 
2.
 
Om vårdnadshavaren inte tar emot den förskoleundervisningsplats som har anvisats, förfaller den anvisade platsen och vårdnadshavaren ska ansöka om en plats vid önskat verksamhetsställe under ansökningstiden för förskoleundervisningen. Om ett barn inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik eller i småbarnspedagogik som har förverkligats i form av en köpt tjänst före förskoleundervisningen, ska vårdnadshavaren också ansöka om en förskoleundervisningsplats. Vårdnadshavaren kan i ansökan lägga fram ett till två önskemål om förskoleundervisningsplats.
 
3.
 
Om de sökande är fler än de lediga platserna inom ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning, beaktas först kontinuiteten i barnets lärstig från förskoleundervisningen till den grundläggande utbildningen (närskolan enligt barnets hemadress). Vid behov används dessutom lottdragning om det finns fler sökande än platser vid det verksamhetsställe som ordnar förskoleundervisning och de sökande är i jämlik ställning ifråga om lärstig. Barn som inte får en plats i lottdragningen anvisas en förskoleundervisningsplats inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen.

Om det finns plats i ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning efter antagning av barn inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, kan platserna fyllas genom elevantagning i andra hand förutsatt att det inte uppstår ett behov av en ny grupp vid verksamhetsstället som följd.

Ett barn som bor i en annan kommun i huvudstadsregionen kan antas till förskoleundervisningen om det finns plats i en grupp efter att Helsingforsbarn har antagits och om elevantagning av ett barn från en annan kommun i huvudstadsregionen inte innebär att en ny grupp borde bildas.

Förskoleundervisning för ett barn kan ordnas i en integrerad specialgrupp, specialgrupp för barn med flerfunktionsnedsättning eller en annan barngrupp om det är nödvändigt med tanke på att barnet behöver stöd. Ett beslut om särskilt stöd inom förskoleundervisningen kan fattas efter att ett beslut om en förskoleundervisningsplats har fattats för barnet.

Till förskoleundervisning som en privat serviceproducent anordnar söks enligt serviceproducentens ansökningspraxis.

Grunderna för antagning till förskoleundervisning gäller både den svensk- och finskspråkiga förskoleundervisningen. Grunderna för antagning till förskoleundervisning på finska godkändes 8.9.2020 av fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutar om grunderna för antagning till förskoleundervisning på svenska.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att upphäva det beslut om antagning av elever till förskoleundervisningen som utbildningsnämndens svenska sektion fattade 17.11.2016, § 67.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sulje

Förpliktelser som styr anordnandet av förskoleundervisningen

Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, följs dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018).

Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning för barn som bor på kommunens område. Året innan läroplikten börjar ska barnet delta i ettårig förskoleundervisning eller annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Kommunen kan anordna servicen själv, tillsammans med andra kommuner, anskaffa den från en anordnare av grundläggande utbildning – eller en privat serviceproducent kan erbjuda kommunen servicen. Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning separat för svensk- och finskspråkiga invånare. (4 § i lagen om grundläggande utbildning.) Till sin omfattning är förskoleundervisningen minst 700 timmar, dvs. i genomsnitt fyra timmar per dag, dock högst fem timmar per dag. (3-4 § i förordningen om grundläggande utbildning.)

I Helsingfors anordnas förskoleundervisning i kommunala daghem, i anslutning till skolor och av privata serviceproducenter. Förskoleundervisning anordnas på svenska och finska.

Förpliktelser med anknytning till anvisning och sökande av en förskoleundervisningsplats

Barnet ska anvisas en förskoleundervisningsplats inom ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning. Verksamhetsstället som anordnar förskoleundervisning ska ligga så att resan dit från barnets hem är trygg och kort. Om barnet som deltar i förskoleundervisning har hemifrån en resa som är längre än fem kilometer till verksamhetsstället, har hen rätt till avgiftsfri transport hemifrån till förskoleundervisningen och från förskoleundervisningen hem, eller också beviljas ett tillräckligt understöd för transport av barnet. Om en resa som med beaktande av barnets ålder eller andra omständigheter är för farlig för barnet, har barnet samma rätt. (32 § i lagen om grundläggande utbildning.)

När det bestäms om verksamhetsställen som anordnar förskoleundervisning ska man beakta att förskoleundervisningen och den kompletterande småbarnspedagogiken bildar en enhetlig helhet. Barnet har möjlighet att fortsätta i samma grupp till småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisning efter den egentliga dagliga förskoleundervisningen.

Enligt 15 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan har fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion i uppgift att besluta för sin egen språkgrupps del om var förskoleundervisning ska anordnas. Inom de småbarnspedagogiska områdena kontrolleras varje höst antalet verksamhetsställen som anordnar förskoleundervisning följande verksamhetsår, varvid information om antalet barn i förskoleundervisningsålder som bor inom området beaktas.

Ansökan till förskoleundervisning ska göras innan förskoleundervisningen inleds på det sätt utbildningsanordnaren förutsätter. Utbildningsanordnaren ska på förhand informera om de platser där förskoleundervisning anordnas, när undervisningen inleds och avslutas och om förfarandet för ansökan till förskoleundervisning. Om barnets boningsort eller vårdnadshavarens arbets- eller studiesituation förändras eller om andra motsvarande särskilda skäl föreligger kan ansökan till förskoleundervisning göras vid en senare tidpunkt än den kommunen meddelat. (23 a § i förordningen om grundläggande utbildning.)

I Helsingfors deltar merparten av barn i fem års ålder i kommunal småbarnspedagogik innan förskoleundervisningsåret börjar. 31.12.2019 deltog 92 % av femåringarna i kommunal svenskspråkig småbarnspedagogik antingen i daghem eller i familjedagvård. Största delen av nämnda barn fortsätter från småbarnspedagogiken till kommunal förskoleundervisning.

Ändring från att förskoleundervisningsplats ansöks till att den anvisas

I Helsingfors har man förverkligat ett försök där en förskoleundervisningsplats har proaktivt erbjudits i syfte att underlätta processen inom förskoleundervisningen. Vårdnadshavaren har inte behövt fylla i en separat ansökan till förskoleundervisning. Försöket förverkligades verksamhetsåret 2019-2020 och det utvidgas så att hela stadens kommunala förskoleundervisning omfattas verksamhetsåret 2020-2021. Dessutom har processen för sökande till förskoleundervisning utvecklats våren 2020 i lean-projektet.

På basis av försöket med att proaktivt erbjuda en förskoleundervisningsplats och resultaten från lean-projektet föreslås det att man övergår till att anvisa en förskoleundervisningsplats som första förfarande i stället för ifyllning av en ansökan. Därigenom blir processen smidigare särskilt ur klientens synvinkel. Dessutom stöder förfarandet kontinuiteten i barnets lärstig från förskoleundervisning till skola.

Förskoleundervisningens elevupptagningsområden

Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns det en grundskola. Inom ett elevupptagningsområde för förskoleundervisningen kan det finnas en eller flera förskolor. Förskolorna följer grundskolornas elevupptagningsområden.

Förskolorna och skolorna samarbetar och för barnen planeras en enhetlig lärstig från förskolan till närskolan enligt barnets hemadress.

Kontinuiteten i lärstigen

Förskoleundervisningen, småbarnspedagogiken som kompletterar förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen bildar en konsekvent och kontinuerlig helhet med tanke på barnets uppväxt och lärande. En kvalitativ helhet utgår från barnets behov samt lärarnas och annan personals kompetens om de olika skedena i lärstigen, deras mål och praxis. I samtliga skeden i barnets lärstig ingår samarbete med vårdnadshavarna.

I Helsingfors utvecklas den enhetliga lärstigen aktivt mellan olika serviceområden. Att lärstigen fortsätter från förskoleundervisningen till den grundläggande utbildningen ska säkerställas genom att barnet anvisas en plats vid ett verksamhetsställe inom förskoleundervisning, som sedan samarbetar med barnets blivande närskola redan under förskoleundervisningsåret.

Förskoleundervisningen utvecklas i enlighet med principerna om inklusion. Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats så att det stöder hens lärstig. Det stöd som barnet behöver ordnas i mån av möjlighet vid det verksamhetsställe där barnet anvisats en förskoleundervisningsplats. Undantag utgör integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning eller andra barngrupper i vilka det är motiverat att ordna förskoleundervisning för barnet med tanke på det stöd barnet behöver. Andra barngrupper är till exempel grupper i vilka det finns barn som fått ett beslut om förlängd läroplikt.

Konsekvenser för barn

Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen lägger grunden för livslångt lärande. Då elevantagningen inom förskoleundervisningen förverkligas på beskrivet sätt, säkerställs kontinuiteten i lärstigen. Med tanke på barnets uppväxt och lärande är det viktigt att barnet får under förskoleundervisningsåret mångsidiga erfarenheter av inlärning som stärker hens uppfattning av sig själv som lärande och ger färdigheter för skolgång. Barnet får i samband med förskoleundervisningen erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda viktiga kamratrelationer.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.09.2020

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi