Rekisterimuutos, kotihoidon tukipalvelujen tuottaminen terveydenhuollon rekisteristä sosiaalihuollon rekisteriin 1.1.2021
Kotihoidon tukipalvelujen rekisterimuutos 1.1.2021
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti siirtää sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuuteen kuuluvan kotihoidon rekisterissä toteutettavan kotihoidon tukipalvelujen (palvelumuoto 104, kotihoidon tukipalvelu) toiminnan sosiaalihuollon rekisterissä tapahtuvaksi toiminnaksi (sektori ikääntyneiden palvelut 06, alapalvelumuoto 10 kotipalvelu) alkaen 1.1.2021.
Muutos liittyy asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton valmisteluun. Apotti otetaan käyttöön Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla 24.4.2021.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 5 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan
sosiaali- ja terveystoimialan toimintaa ja hallintoa johtaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.
Toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon henkilötietojen
rekisterinpitäjä (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös, 26.2.2019, 32 §).
Sosiaalihuoltolain 1301/2014 19 §:n kotipalvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Kotipalvelua annetaan sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella niille henkilöille, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen 1 momentissa tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista. Kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina annetaan ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalveluja sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja.
Sosiaalihuoltolain 20 §:n mukaan kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelun ja terveydenhuoltolain 25 §:ään sisältyvien kotisairaanhoidon tehtävien muodostamaa kokonaisuutta.
Apotissa kaikki sosiaalihuollon tukipalvelut, ml. kotihoidon tukipalvelut, ovat sosiaalihuollon rekisterissä. Apottiin rakennettuja sisältöjä ovat mm. tukipalveluiden päätös sekä maksatukseen liittyvät työnkulut. Apotissa työnkulkuja pyritään harmonisoimaan, eikä lähtökohtaisesti rakenneta tuplatyönkulkuja eri rekistereihin.
Kotihoidon tukipalvelut on mahdollista toteuttaa sosiaalihuollon rekisterissä. Kotihoidon tukipalvelut siirretään Helsingissä toteutettavaksi sosiaalihuollon rekisterissä, jolloin voidaan hyödyntää Apotissa jo rakennettuja työnkulkuja ja toiminnallisuuksia. Kotihoidon tukipalvelut, jotka siirtyvät sosiaalihuolloin rekisteriin 1.1.2021 on esitetty liitteessä 1.
Kotihoidon kokonaisuus eli kotisairaanhoito ja kotipalvelu ovat Apotissa kotihoidon rekisterissä, joka on osa terveydenhuollon rekisteriä.
Asiakasprosessi
Asiakkaalle tehdään palvelutarpeen arviointi Helppiseniorin Seniori-infon kautta keskitetyssä asiakasohjausyksikössä, tai kuntouttavan arviointiyksikön jakson aikana jatkohoidon suunnittelun yhteydessä tai mahdollisesti kotihoidon palvelun väliarviointien yhteydessä.
Palvelutarpeen arviointi tuottaa asiakassuunnitelman. Asiakassuunnitelman yksi osa on kotihoidon palveluiden osalta hoito- ja palvelusuunnitelma Apotissa (entinen palvelu- ja hoitosuunnitelma). Kotihoidon palveluista tehdään aina palvelupäätös. Myös kotisairaanhoidon palvelusta tehdään palvelupäätös Apotin työnkulkujen takia, mutta kotisairaanhoidon päätöksestä ei voi valittaa sosiaalihuollon päätöksistä annetussa järjestyksessä. Palvelupäätökset tehdään keskitetyssä asiakasohjauksessa.
Jos asiakkaan palvelu koostuu pelkästään kotihoidon tukipalvelusta, niin vastuu palvelun suunnittelusta ja järjestämisestä on keskitetyssä asiakasohjauksessa. Kotihoitoyksiköt vastaavat kotihoidon palvelusta. Kotihoidon tukipalveluja kaikki tukipalvelulajit yhteensä sai 7 966 asiakasta marraskuussa 2020.
Muutoksen vaikutukset palvelun järjestämisessä
Asian valmistelussa on ollut mukana kotihoito, keskitetty asiakasohjaus, talous- ja suunnittelupalvelut, juridinen tuki, asiakasmaksuyksikkö sekä tietojärjestelmä- ja tilastopalvelut.
Muutokset tukipalveluiden talouden ja suoritteiden seurantaan alkaen 1.1.2021
Rekisterimuutoksen myötä tukipalvelujen budjettiraami siirtyy palvelualueiden kotihoitoyksiköiden budjettiraamista Selvitys, arviointi ja sijoitus palvelukokonaisuuden keskitetyn asiakasohjauksen budjettiraamiin 1.1.2021 alkaen. Budjettiseuranta on asiakasohjauksen alueellisten tiimien budjetissa. Suurimmat muutokset nykykäytäntöön on tukipalvelujen tuottajien ja sosiaali- ja terveystoimialan välisten laskujen välinen liikenne; esimerkiksi laskujen tarkastus.
Tukipalvelun käyntisuoritteet eivät ole talouden ja toiminnan talousarviossa seurattavia suoritteita eivätkä ne ole kotihoidon käyntejä. Kotihoidon tukipalvelun tilastointi tapahtuu jatkossa osana Apotin työkulkua.
Lausunto sosiaali- ja terveystoimialan juridiselta tuelta
Juridinen tuki puoltaa, että kotihoidon tukipalvelun päätös tehtäisiin jatkossa asiakasohjauksessa sosiaalihuollon rekisteriin Apotissa, koska ko. palvelu on sosiaalihuoltolaissa säädetty palvelu. Tukipalvelutoiminta erottuisi näin itsenäisesti sosiaalihuollon palvelumuotona selkeästi kotihoidon (kotisairaanhoito + kotipalvelu) päätöksenteosta, joka tapahtuisi Apotissa kotihoidon rekisterissä. Rekisteriselosteita muutetaan, jos rekisteriselosteet eivät ole ajantasaisia muutoksen takia.
Lausunto sosiaali-ja terveystoimen asiakasmaksuyksiköltä
Päätöksen liitteenä on 6.7.2020 päivätty lausunto asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki. Liitteessä esitetyt prosessin vaatimukset otetaan huomioon toiminnan prosessin kehittämisessä.
Päätös tullut nähtäväksi 17.12.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984
Eeva Raulos, asiakasohjauspäällikkö , puhelin: 09 310 41962