Vahingonkorvaus, autovaurio, 21.9.2020, Nihtilaituri

HEL 2020-011400
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 190

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 15.10.2020 esittänyt kaupungille vielä täsmentymättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Korvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 21.9.2020 noin klo 14 Nihtilaiturilta lähteneen varastosiirron yhteydessä. Vaatimuksen mukaan autoon on tullut naarmuja keulaan ja oikeaan kylkeen.

Virheellisesti pysäköity ajoneuvo voidaan siirtää varastoon kahden vuorokauden kuluttua virheellisen pysäköinnin alkamisesta. Ajoneuvojen siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija kaupungin pysäköinninvalvojan valvonnassa. Valvonnan puolueettomuuden varmistamiseksi siirron suorittaja ja valvoja ovat eri tahoja, eli siirron valvojalla ei ole kytköstä siirron suorittajaan. Siirrosta laaditaan siirtopöytäkirja, johon merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Pysäköinninvalvoja vahvistaa siirtopöytäkirjan tiedot oikeiksi. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä on pyydetty selvitys ajoneuvon siirrosta ja varastoinnista. Saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvo on jouduttu siirtämään 21.9.2020 klo 13.55 virheellisen pysäköinnin vuoksi Nihtilaiturilta ajoneuvojen siirtokeskukseen osoitteeseen Autotallintie 22.

Auton siirto on tehty nostamalla se takaapäin suoraan nostoaisaan. Koska auto on nelivetoinen, sen keula on nostettu pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitetun speed dollyn eli apuvaunun päälle. Autoa siirrettäessä on kiinnitetty huomiota siihen, että sen edessä, takana ja sivuilla on ollut riittävästi tilaa. Nostoaisa sekä apuvaunu koskettavat vain siirrettävän auton renkaiden kulutuspintaa. Siirron aikana ei kosketa auton keulaan tai kylkiin. Hakijan ajoneuvoa koskevaan siirtopöytäkirjaan ei ole merkitty, että ajoneuvolle olisi aiheutunut vaurioita.

Matkalla varastolle ei ole tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa. Siirron aikana ajoneuvo liikkuu hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettynä. Siirrettävien ajoneuvojen naarmuuntuminen matkan aikana on epätodennäköistä, koska hinausauton nostoaisa ja apuvaunu, joiden päällä auto on matkan aikana, ovat leveämpiä kuin siirrettävä auto. Jos matkan aikana törmättäisiin esteeseen, nostoaisa tai apuvaunu törmäisivät siihen ennen autoa.

Myös auton jättö varastolle on sujunut normaalisti. Auto on varastoitu erilliseen arvoautoille tarkoitettuun riviin, eikä varastoinnin aikana ole tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa.

Hakija on vaatimuksensa liitteeksi toimittanut tarkat lähikuvat autossa havaitsemistaan ohuista naarmuista. Myös kaupungin pysäköinninvalvonta on kuvannut auton ennen siirtoa. Pysäköinninvalvonnan ottamat kuvat on otettu noin metrin etäisyydeltä. Ennen siirtoa pysäköinninvalvonta tutkii siirrettävien autojen kunnon sekä pyrkii kuvaamaan autojen vauriot mahdollisimman tarkasti. Pienet vauriot eivät kuitenkaan välttämättä näy kuvissa.

Ennen siirtoa otetuissa kuvissa auton keulassa näkyy jälki, joka vastaa hakijan toimittamaa kuvaa auton keulassa olevasta naarmusta. Muissa hakijan toimittamissa kuvissa naarmut ovat niin pieniä ja ohuita, ettei voida varmuudella sanoa, näkyvätkö vastaavat naarmut myös pysäköinninvalvonnan kuvissa, jotka on otettu pidemmän etäisyyden päästä. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että hakijan kuvaamat naarmut ovat olleet autossa jo ennen siirtoa, koska siirron aikana ei kosketa auton keulaan eikä kylkiin, siirto on sujunut asianmukaisesti eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että autoon olisi tullut vaurioita.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa siirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakijan autoon on laitettu siirtokehotus 13.9.2020 ja siirto on tehty 21.9.2020. Auto on siis ollut pysäköitynä syrjäisessä paikassa Sompasaaren kärjessä yli viikon ajan. Myös näillä perusteilla on todennäköisempää, että auto on naarmuuntunut ennen siirtoa esimerkiksi ohikulkijoiden tai muiden autojen toimesta, kuin että se olisi naarmuuntunut tarkasti valvotun siirron aikana.

Hakijan ajoneuvon siirrossa ei ole tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa, eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että siirrosta olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita. Siirron aikana ei kosketa auton keulaan eikä kylkiin, joten niiden vaurioituminen siirron aikana ei ole teknisesti mahdollista. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut ajoneuvolle tehdystä varastosiirrosta, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Päätös tullut nähtäväksi 31.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö