Hankinta, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja tarveystoimiala
Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien patjojen vuokrauksen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien patjojen vuokrauksen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Kilpailutettava hankinta koskee hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien patjojen vuokrausta. Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala vuokraa tarpeen mukaan hoitosänkyjä ja painehaavoja ehkäiseviä patjoja sairaalaosastoille, asumisyksikköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella. Vuokra-ajan kesto voi vaihdella yhdestä vuorokaudesta vuosiin.
Hankinta on jaettu viiteen osa-alueeseen:
Osa-alue 1 Hoitosänky
Osa-alue 2 Hoitosänky yli 250 kg kuormalle
Osa-alue 3 Hoitosänky, matalampi malli
Osa-alue 4 Painehaavoja ehkäisevä patja, kohtalainen riski
Osa-alue 5 Painehaavoja ehkäisevä patja, suuri tai erittäin suuri riski
Vuokraus tehdään kokonaispalveluna, johon sisältyvät tuotteiden toimitus, asentaminen käyttökuntoon sekä määräaikaishuollot. Palvelun sisältö on tarkemmin kuvattu esityksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa.
Hankintamenettely
Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien patjojen vuokrauksen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Tarjouksen voi esittää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueista.
Esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset vuokrattaville tuotteille, palvelun sisällölle sekä soveltuvuusvaatimukset palveluntarjoajille. Näiden ehdottomien vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Ne tarjoajat ja tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vaatimukset ja selvitykset, otetaan mukaan tuotteiden hintavertailuun.
Tuotteiden lopullisen valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvin hinta katsotaan riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen. Vertailun perusteella kuhunkin osa-alueeseen valitaan kaksi palveluntuottajaa.
Sopimuskaudella tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty toimittamaan tuotetta, tilaukset tehdään toissijaiselta toimittajalta. Ensisijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa muun muassa tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu tai muusta lääketieteellisestä tai hoidollisesta syystä.
Tehtävät sopimukset
Hankinnan perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021 alkaen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella yksittäisellä optiovuodella (1+1 vuotta).
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020, § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 25.11.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 212, 213, 214 (A.), 216 (A), 218, 219, 220 (A.), 221 (A), 223, 224, 225, 226, 227, 228 ja 230 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 214 (B.), 215, 216 (B), 217, 220 (B.) ja 221 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Johanna Kahilakoski, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21831