Terveysasemapalvelujen hankinnan periaatteet
KANNELMÄEN JA HELSINGIN KESKUSTAN TERVEYSASEMAPALVELUIDEN HANKINTA
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita terveysasemapalveluiden palveluntuottajaksi Kannelmäen alueella Terveystalon ryhmittymä (kts. alla) ja Helsingin keskustan alueella Mehiläinen Oy:n.
Terveysasemapalveluiden sopimuskausi on neljä (4) vuotta. Tilaaja voi halutessaan yksipuolisella päätöksellä jatkaa sopimusta yhdellä (1) enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella ilman tarjouskilpailua.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on keskustan terveyskeskuksen osalta 7 Meur ja Kannelmäen terveyskeskuksen osalta noin 9,4 Meur.
Päätös on ehdollinen palveluntuottajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ennen sopimuksen allekirjoittamista ja hankintayksikkö hyväksyy nämä otteet.
Päätöksen perustelut
1. Hankinnan kohde ja sopimuskausi
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 1.12.2020, 234 § päättänyt hyväksyä terveysasemapalveluiden kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään tarvittaessa muutoksia neuvottelumenettelyn aikatauluun, tekemään päätöksen hankintamenettelyyn valittavista tarjoajista, tekemään neuvottelumenettelyssä tunnistetut muutokset lopullisiin tarjouspyyntöasiakirjoihin, tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankinnan kohteena on terveysasemapalvelut kahdelle Helsingin alueelle, Kannelmäen ja Helsingin keskustan alueille. Palveluhankinta sisältää kummallakin alueella kokonaisuuden, johon sisältyy lääkäreiden ja hoitajien kiireetön ja kiireellinen vastaanottotoiminta, fysioterapeutin suoravastaanoton palvelut, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan palvelut sekä näihin liittyvä ajanvaraustoiminta ja toimintaan liittyvät esihenkilöt ja palvelutuotantoon liittyvät tukipalvelut.
Hankinta koostuu seuraavista kahdesta osasta:
Osa-alue 1: Terveysasemapalvelut Kannelmäen alueelle
Osa-alue 2: Terveysasemapalvelut Helsingin keskustan alueelle
Hankintailmoituksen mukaisesti ehdokas voi ilmoittautua ja tulla valituksi tarjoajaksi toiseen tai molempiin osa-alueeseen. Sama tarjoaja ei kuitenkaan voi tulla valituksi toimittajaksi molempiin osa-alueisiin. Lopullisessa tarjouksessa tarjoaja on valinnut, kumman osa-alueen tämä valitsee siinä tilanteessa, että voittaa molempien osa-alueiden kilpailutuksen.
2. Hankintamenettely
Kyseessä on hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu. Hankintalain 109 §:n mukaisesti hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.
Hankinnassa noudatetaan menettelyä, joka on hankintalain 34 ja 35 §:ssä kuvatun neuvottelumenettelyn kaltainen. Hankintamenettely on kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.
3. Tarjoajien valintaa koskeva päätös
Terveysasemapalvelun hankinnan osallistumispyyntö julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 4.12.2020. Osallistumispyynnön mukaisesti ehdokas saattoi ilmoittautua ja tulla valituksi tarjoajaksi joko hankinnan osa-alueeseen 1 ja/tai osa-alueeseen 2. Osallistumishakemuksen saattoi jättää myös usean palveluntuottajan muodostamana ryhmittymänä.
Hankintailmoituksessa oli ilmoitettu, että kumpaankin osa-alueeseen valitaan 3-5 tarjoajaa. Koska ehdokkaita oli ainoastaan kolme, ei ehdokkaiden vertailua tehty. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on 27.1.2021 § 5 päättänyt valita tarjoajiksi kumpaankin osa-alueeseen kaikki kolme ehdokasta:
1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
2. Ryhmittymä: (jäljempänä ”ryhmittymä Pihlajalinna”):
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy
- Kuusiolinna Terveys Oy
- Kolmostien Terveys Oy
- Mäntänvuoren Terveys Oy
- Jämsän Terveys Oy
3. Ryhmittymä: (jäljempänä ”ryhmittymä Terveystalo”):
- Terveystalo Kuntaturva Oy
- Terveystalo Julkiset palvelut Oy
- Suomen Terveystalo Oy
4. Neuvottelut
Tarjoajille lähetettiin neuvottelukutsut ja kunkin tarjoajan kanssa järjestettiin neuvottelutilaisuus. Neuvottelujen jälkeen tarjoajat saivat kommentoida tarjouspyyntöasiakirjoja. Tämän jälkeen tarjoajille lähetettiin lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat ja tarjoajat jättivät lopulliset tarjouksensa.
5. Saadut tarjoukset
Lopullisessa tarjouspyynnössä tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 17.5.2021 klo 12.00. Asetettuun määräaikaan mennessä kaikki kolme tarjoaa jätti tarjouksensa kumpaankin hankinnan osa-alueeseen.
6. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
7. Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena on hinta-laatu-suhde, joka toteutetaan käänteisenä kilpailutuksena. Käänteisessä kilpailutuksessa hankintayksikkö on määritellyt hankinnan hinnan, ja vertailu toteutetaan laatuvertailuna. Laadun vertailuperusteet ja painoarvot ovat seuraavat:
1. Palvelutuotantomalli 55 %
2. Palvelun kehittäminen ja yhteistyö 30 %
3. Toiminnan käynnistämisvaihe 15 %
Vertailuperusteiden arviointikriteerit oli kuvattu yksityiskohtaisesti tarjouspyynnön liitteessä 1.6.
Vertailun lopputulos on seuraava:
Kannelmäen terveysasema | |
Tarjoaja | sijoitus |
Ryhmittymä Terveystalo | 1 |
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy | 2 |
Ryhmittymä Pihlajalinna | 3 |
Keskustan terveysasema | |
Tarjoaja | sijoitus |
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy | 1 |
Ryhmittymä Terveystalo | 2 |
Ryhmittymä Pihlajalinna | 3 |
8. Hankintasopimus
Tilaajalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kahdentoista (12) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä. Irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana sopimus on irtisanottu.
Osapuolilla on lisäksi oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisajalla kuitenkin siten, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisilmoitus voidaan tehdä aikaisintaan kolmannen sopimusvuoden päätyttyä. Tällöin sopimus päättyisi neljännen sopimusvuoden lopussa, eikä Tilaaja voi tällöin ottaa optiota käyttöön.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialaa ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Päätös tullut nähtäväksi 09.06.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Juha, Ahonen, puhelin: 040 6798671
Johanna, Kahilakoski, puhelin: 040 3584097