Opetussuunnitelman muutos, koulukohtaiset muutokset koskien arviointia, perusopetusalue 4

HEL 2020-012322
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 217

Koulukohtaiset opetussuunnitelmien muutokset koskien arviointia, perusopetusalue 4

Perusopetusjohtaja

Päätös

Perusopetusjohtaja päättää hyväksyä Aleksis Kiven peruskoulun, Arabian peruskoulun, Jätkäsaaren peruskoulun, Kaisaniemen ala-asteen koulun, Kalasataman peruskoulun, Kallion ala-asteen koulun, Katajanokan ala-asteen koulun, Koskelan ala-asteen koulun, Kruununhaan yläasteen koulun, Käpylän peruskoulun, Lauttasaaren ala-asteen koulun, Pasilan peruskoulun, Ressun peruskoulun, Ruoholahden ala-asteen koulun, Snellmanin ala-asteen koulun, Suomenlinnan ala-asteen koulun, Taivallahden peruskoulun, Tehtaankadun ala-asteen koulun, Töölön ala-asteen koulun, Vallilan ala-asteen koulun, Vattuniemen ala-asteen koulun ja Yhtenäiskoulun opetussuunnitelmien koulukohtaiset muutokset koulujen johtokuntien esitysten mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Opetushallitus on 22.12.2014 antanut määräyksen perusopetuksen valtakunnallisista perusteista, jotka on otettu käyttöön portaittain alkaen 1.8.2016. Opetussuunnitelmassa on yhteinen osuus, vuosiluokkakokonaisuudet vuosiluokille 1-2, 3-6 ja 7-9 sekä oppiaineosuus. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelman yhteinen osuus koostuu kunta- ja koulukohtaisista osuuksista. Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on hyväksynyt koulujen kieliohjelmat ja painotetut opetukset kokouksessaan 24.2.2015 (§ 11 ja 12). Opetussuunnitelman kuntakohtainen osuus on hyväksytty opetuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 16.6.2015 (§ 61) ja vuosiluokkakokonaisuudet 1.3.2016 (§ 14). Koulukohtaiset osuudet on hyväksytty opetuslautakunnan suomenkielisessä jaostossa 21.6.2016 (§ 57). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on hyväksynyt Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen perusopetuksen A1-kielen opetussuunnitelman vuosiluokille1–2 kokouksessaan 10.12.2019 (§ 67).

Uudistettu valtakunnallinen arviointia koskeva luku 6 Oppimisen ja osaamisen arviointi otettiin käyttöön 1.8.2020 sellaisenaan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan suomenkielinen jaosto hyväksyi opetussuunnitelman kyseisen luvun kuntakohtaiset tarkennukset kokouksessaan 8.9.2020 (§ 37).

Opetussuunnitelman valtakunnallisen ja kuntatasoisen tekstin lisäksi koulut ovat tehneet koulukohtaiset tarkennukset omiin opetussuunnitelmiinsa koskien arviointia. Opetussuunnitelmatyön tukena ovat olleet alueelliset työpajat. Koulut ovat osallistaneet omassa opetussuunnitelmatyöskentelyssään opettajia, oppilaita ja huoltajia. Opetussuunnitelmamuutokset on käsitelty kunkin koulun johtokunnassa ja nyt koulujen johtokunnat esittävät perusopetusjohtajalle päätettäväksi arviointia koskevia koulukohtaisia opetussuunnitelman tarkennuksia.

Perusopetusjohtaja päättää koulukohtaisen opetussuunnitelman hyväksymisestä suomenkielisen perusopetuksen osalta. (Toimintasääntö 20.9.2019 luku 4.1.1.) Opetussuunnitelma on koulun opetuksen ja kasvatuksen työväline. Opetussuunnitelmaa muutetaan ja tarkennetaan koulun opetuksen ja kasvatuksen tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti.

Päätös tullut nähtäväksi 10.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Minna Ala-Ketola, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 20428

minna.ala-ketola@hel.fi

Päättäjä

Outi Salo
perusopetusjohtaja

Liitteet (pdf)